Brev:
Opdragelse - hvornår?
8. september 2025
Alder:
11 mdr.
Opdragelse - hvornår?
Hej Helen
Min søn er netop blevet 11 måneder og min mand og jeg er begyndt at snakke lidt om hvornår man egentligt kan begynde at opdrage på børn.
Vi ønsker et hjem med plads til sjov, kreativitet og leg, selvfølgelig med grænser og rammer, men med overvejelser som “Siger vi nej fordi det er upraktisk for os, eller fordi det er for farligt eller lignende”.
Han får lov at lege med mange ting der ikke er legetøj og udforske både vores hjem og de steder vi har ham med, fordi vi gerne vil lade hans nysgerrighed få plads. Selvfølgelig er der ting han ikke må Lege med, hvor vi siger nej og fjerner det fra ham. Men der begynder at være nogle situationer hvor vi er i tvivl om vi bør sætte lidt “hårdere” ind.
Som nu hvor han er begyndt at kaste sin mad og bestik på gulvet. Kun spise pålæg fra sit rugbrød. Eller “slå”/klappe os i ansigtet. Hvor meget kan han forstå i den her alder? For vi ønsker ikke at bruge for meget energi eller give det negativt opmærksomhed, hvis han alligevel ikke har forudsætningerne for at forstå det endnu.
Indtil videre har vi forsøgt ikke at have en stor reaktion på det, for ikke at gøre det spændende. Men på et tidspunkt skal han jo lære at man ikke kaster med maden osv. :)
Hilsen forældrene