Svar: Sproglig udvikling - pege og sige ord
4. september 2025
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev :)
En dreng på 11 måneder behøver ikke kunne pege eller sige ord endnu. Mange børn begynder først at pege og sige små ord, når de er mellem 12-15 måneder, nogle er endda ældre. Så lige nu lyder det du fortæller helt normalt.
Det er rigtig godt, at han siger lyde som" baba". Prøv at lægge mærke til, om han ikke også siger f.eks. mama, dada, gaga og lignende. Det kaldes kanonisk pludren, når han pludrer i forskellige stavelser, og det er tegn på, at han øver sig i at sætte vokaler og konsonanter sammen, og at han mundmotorisk øver sig i at bruge sin tunge og sine læber til at producerer forskellige lyde, der senere kan blive til ord.
Læg også mærke til hans kropssprog. Det er vigtigt, at han bruger forskellige lyde og mimik, når I kommunikerer. Du skal lægge mærke til, hvordan kan netop bruger lyde og pludren, når han gerne vil have din opmærksomhed eller vise dig noget. Ligesom det er vigtigt, at du lægger mærke til, om ikke han f.eks. vinker og klapper, når I gør dette i løbet af dagen, f.eks. hvis nogen kommer eller går, hvis du klarer begejstret af noget han gør, eller hvis I synger fagtesange og lignende. Det er alt sammen tegn på, at hans sprog er i udvikling. Måden han bruger sit kropssprog er også tegn på, at han udvikler sprog.
Det bedste du kan gøre for at støtte hans sproglige udvikling er at tale rigtig meget med ham i hverdagen. Sæt ord på alt hvad I gør sammen. Det kan være "Nu hælder jeg vand i koppen... se, du drikker vand." "Mmm mam-mam, maden smager godt, dejlig mad". "Bluse på, over hovedet, så den ene arm, så den anden arm" osv.
Brug masser af kropssprog og mimik. Det er vigtigt, at du peger, viser, nikker, smiler osv. når I taler. Han spejler sig i dig og i dit kropssprog og mimik, så jo mere du kan sætte dine fagter og mimik på, jo mere vil han naturligt også begynde at gøre det.
Syng sange sammen med ham hver dag, og meget gerne fagtesange. Det kan være f.eks. Hjulene på bussen, Lille Peter Edderkop, Gravkoen graver, 5 små aber, Giraffen Gumle og mange flere.
Det er helt normalt, at han synes, det er mere spændende at smide med bogen end at læse i den. Prøv med bøger, der har tykke sider, og helt enkle billeder f.eks. med billeder af dyr, som han kan genkende. Sæt ord på alle dyrene. "Det er en hund, vov-vov siger hunden". "Det er en fugl - pip-pip" osv. På den måde lærer han stille og roligt dyrelydene og kan begynde at sige dem selv. Brug også meget gerne fagter, når du siger dyrelyde som f.eks. lyden af en løve - Rooar - hvor du laver katteklør med fingrene. Eller tryk næsen lidt op med en finger, så det ligner en tryne, når du siger Øf-Øf. Eller stræk armene langt ud og lad dem klappe sammen som en mund og sig haps, når det er en krokodille.
Når du bruger fagter, det vil sige, når du kombinerer lyd og bevægelse, så styrker det hans sprog. Samtidig kan børn ofte bruge fagter, før de siger ord, så det vil være en måde, han kan kommunikere med dig og fortælle dig noget, før han kan gøre det verbalt.
Det er også vigtigt, at du altid følger hans initiativ. Hvis han kigger intenst på noget, så sæt ord på "Ja, det er en bold." Når han pludrer, så snak med - også selvom det ikke er rigtige ord han bruger. Svar tilbage som om I faktisk har en forståelig samtale.
Talepædagoger kalder det at UGLE, og det er en huskeregel til at støtte babys sprog. Det står for:
U- udvid
G – gentag
L – lyt
E – efterlign
Udvid er, når din dreng f.eks. siger en lyd som ”ba!”. Så udvider du ved at sætte ord på og f.eks. svare ”Ja, det er en bold! En rød bold”. Det vil hjælpe ham med at lære nye ord, uden at han føler sig presset.
Gentag er, når du gentager ord og sætninger i samme situation f.eks. ”Vil du have mere vand? Mere vand?”. Når du gentager, skaber du genkendelse og tryghed, og det er sådan, børn lærer.
Lyt betyder at du skal vente og give plads. Også selvom din dreng ikke bruger rigtige ord endnu. Kik, vær opmærksom og anerkend hans lyde, fagter og mimik. Det vil motivere ham til at sige mere.
Efterlign ham. Hvis han siger ”da-da”, så svar tilbage med samme lyd og et smil – eller tilføj mere: ”Ja, da-da. Der er far!”. Det viser ham, at hans kommunikation virker, og det skaber en samtale som både styrker jeres relation og styrker sproget.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, og at jeg både har givet dig lidt ro med på vejen og også har givet dig lidt idéer til, hvordan du kan støtte hans sprog videre frem:)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske