Svar: Tv om eftermiddagen
4. september 2025
Alder:
3 år, 6 mdr.
Kære Mette
Tak for dit brev og fine spørgsmål :)
Det du skriver, tænker jeg er meget genkendeligt for forældre, der har børn i 3-4 års alderen. Dagen i børnehave kræver rigtig meget energi, og når de kommer hjem, så er de bare rigtig trætte, overstimulerede og har ikke overskud til at regulere deres følelser.
Og her virker fjernsyn faktisk godt for mange børn. Det kræver ikke nogen fysisk indsats, det giver dem en form for pause, hvor de bare kan læne sig tilbage og tage imod. Samtidig giver de ting du næver - Kaj og Andrea, Bamse og Kylling osv. genkendelighed. Det er små historier, som giver tryghed og ro i forhold til alle de indtryk, som børnehaven har været fyldt med.
Derfor kan fjernsyn, når man kommer hjem fra børnehave, godt være en måde, hvorpå barnet "lander" derhjemme og får ro i sit nervesystem. Og på den måde har din mand ret, når han mener, at det er bedre for jeres datter, at hun får lov til at se lidt tv, end at hun har gentagende nedsmeltninger hele eftermiddagen.
Problematikken opstår ved, at det på sigt kan blive den eneste strategi, jeres datter kender, når hun skal finde ro. Fjernsynet holder hendes nervesystem passivt stimuleret, og hun lærer ikke at regulere sig selv. Og hendes behov for tv eller skærm kan derfor øges gradvist.
Ofte sker der netop også det - at tiden foran fjernsynet bliver længere. Først sidder hun der i 15 minutter, så bliver det pludselig 30 minutter, en time. Så sidder hun der også mens I laver mad, når I har spist, lige før hun skal i seng osv. og lige pludselig har hun haft rigtig meget skærmtid i løbet af en dag.
Når vi er meget optaget af, at børn ikke må have for meget skærmtid, så handler det både om, at hvis skærmen bliver den primære strategi, når hun skal finde ro, lære at vente, lære at håndtere frustrationer osv. så kan hun på sigt komme til at mangle erfaringer med at håndtere sådanne situationer. Men det handler også om, at skærme stimulerer syn og hørelse, men ikke motorik og sociale færdigheder. Samtidig kan lys og hurtige skift (antal klip) på skærmen gøre det ekstra svært for barnet at finde ro eller f.eks. falde i søvn, når det er sengetid.
Du skriver, at det er Kaj og Andrea, Bamse og Kylling og lignende hun ser. Og det er rigtig godt, når man ser på antallet af klip. For mange klip vil faktisk kunne overstimulere hendes hjerne, og hjernen vil hele tiden vænne sig til højt tempo og fornyelse. Det betyder, at barnet kan vænnes til at skulle hoppe fra indtryk til indtryk i stedet for at kunne fordybe sig. Og så bliver det sværere for barnet at finde ro bagefter - så det vil faktisk have den modsatte effekt, end det I ønsker.
Udsendelser med få klip (4-7 klip i minuttet) er f.eks. Bamse og Kylling, Kaj og Andrea, Postmand Per, Peter Pedal, Sørøver Sally, Emil fra Lønneberg, Bluey...
Udsendelser med mange hurtige klip (15-40 klip i minuttet) er f.eks. Cocomelon, Lego Ninjago, Paw Patrol og lignende.
Hvis I vælger at give hende skærmtid om eftermiddagen, så bør I ud over at vurdere, hvad hun ser, også sætte nogle tydelige rammer. En tydelig ramme er f.eks.: "Du må se et afsnit, og så laver vi noget andet bagefter." Og at I holder øje med, hvor lang tid hun faktisk sidder der og sikrer jer, at tiden ikke bare forlænges og forlænges. Ofte så starter det næste afsnit bare af sig selv, det stopper ikke.
Det er også rigtig godt, hvis I kan lave et overgangsritual, når I kommer hjem. Så I introducerer nogle andre måder at lande på, så skærmen ikke er den eneste måde at komme ind ad døren på derhjemme. Det kan f.eks. være nogle faste rutiner - måden I kommer af med sko/jakke, får sat tasken på plads osv. Det kan være at tilbyde hende et lille måltid, tænde et lys på bordet eller lignende. Så hun ved, hvad der skal ske, når I kommer ind ad døren derhjemme.
Og så er det også godt, hvis I kan finde nogle alternativer til fjernsyn. Det kan være kropslig ro som masser af knus og kram, som du fortæller, at du allerede forsøger. Nogle gange kan det være at lægge sig under et tæppe, sidde i en gyngestol, måske lytte til noget stille musik. Det kan også være, at hun vil have glæde af at ligge på sofaen og lytte til en lydbog i stedet for, at fjernsynet er tændt.
Det er også godt at lave kreative ting som at male, tegne, lave perler, lege med modellervoks - små aktiviteter, som ikke stiller store krav til hende.
Inddrag hende også meget gerne i de praktisk ting derhjemme. Det kan være at hjælpe med til at dække bord, hælde mælk i glasset. Små overskueligt opgaver, der giver tryghed og struktur. Hun kan også have en fast opgave, som er hendes, netop når I lander hjemme, så hun ved, hvad hun skal - når I kommer hjem:)
Har I en have, så kan det også være en god idé at lade hende lege ude i haven, når I kommer hjem. I kan også nogle gange vælge at gå en kort tur i den friske luft. En lille fast runde, som hun kender og kan overskue. Det vil være vigtigt for hende at kende ruten, så hun ved hvor lang den er og hvordan det foregår. Frisk luft kan være mere regulerende end skærm.
Så - fjernsyn er ikke farligt, men det er vigtigt, at det ikke bliver jeres eneste værktøj, når I vil hjælpe jeres datter med at finde ro. Det kan være helt okay at bruge som en overgang, hvor hun har behov for hjælp til at lande derhjemme, men på sigt vil det være rigtig godt, at I også hjælper hende med andre måder at lande på og regulere sig selv på.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske