Svar: Morgenmad 11 mdr. del 2
1. september 2025
Alder:
11 mdr.
Hej med dig
Det er rigtig fint, at du skriver tilbage, og jeg vil naturligvis gerne uddybe:)
Du kan i princippet lave øllebrød af al slags rugbrød - også rugbrød med kerner. Jo grovere brød du bruger, jo grovere og mere kernefyldt øllebrød vil du få. Og så længe din dreng ikke er ældre, end han er, så kan det godt blive for groft for ham - også selvom rugbrødet koges ud, når man laver øllebrød.
Det samme gælder, når du gerne vil skifte bondebrødet ud og tilbyde din dreng grovere rugbrød. For at få virkningen af kernerne og deres indhold af fibre, skal din dreng kunne tygge kernerne godt - og det kan han ikke, så længe han ikke er ældre. Derfor vil han ikke få glæde af kernerne, og han vil i stedet kunne risikere at få tynd mave, og kernerne vil komme hele ud i bleen.
De fleste børn er 18 måneder eller mere, før de begynder at kunne bearbejde grovere brød og dermed har glæde af at få brød med hele kerner. Derfor tænker jeg, at du er nødt til at vente lidt.
Når det er sagt, så kan du dog godt finde godt og fiberrigt brød, som ikke indeholder hele kerner - og du kan derfor godt finde et alternativ til bondebrød. Vælg et brød, som virker "blødt" i det, og hvor du ikke kan se hele kerner. Vælg et brød som er mærket med fuldkornslogoet og også gerne nøglehulsmærket. Så får han de fibre og næringsstoffer, som han har glæde af, og han kan stadig tygge det og nedbryde det. Og måske kan I spise det samme, hvis du synes, at denne type brød smager bedre:)
I forhold til mælk, så anbefales det, at du giver ham modermælkserstatning (eller ammer). Så vidt jeg ved, får din dreng flaske - og de fleste børn vil i 11 måneders alderen have glæde af to flasker dagligt - de kan f.eks. ligge før middagsluren og før putning om aftenen, eller før putning om aftenen og som et drømmemåltid sen aften. Det anbefales ikke at give ham komælk af kop, før han er 1 år.
Han må dog gerne få lidt komælk i maden - hvis du f.eks. laver en frikadellefars, og der er komælk i farsen, så er det helt fint. Eller hvis I f.eks. får lidt sovs til aftensmaden, så må han også gerne få lidt af dette. En lasagne med ostesovs er også helt okay. Derudover må du også gerne give ham en lille dl. surmælksprodukt. Det vil sige neutral sødmælksyoghurt eller A38 med 3.5% fedtindhold.
Så ja - surmælksprodukt gives ofte en gang i løbet af dagen, som en del af en varieret kost. Han har dog stadig behov for at få sin modermælkserstatning. Hvis du laver mad til jer begge, så vil den mad naturligt indeholde lidt komælk, og det er helt i orden. Hvis du laver mad kun til ham - f.eks. kommer mælk i og på hans øllebrød, så bør du bruge modermælkserstatning, så længe han ikke er ældre.
Jeg håber, at dette giver lidt klarhed - ellers spørger du bare igen:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske