Brev:
Konstant ammesøgende
27. august 2025
Alder:
14 mdr.
Konstant ammesøgende
Kære Helen.
Tak for dine tidligere, meget dybdegående og brugbare svar.
Vores datter er en generelt meget glad, modig, udviklende og social pige. Hun er lige startet i vuggestue og har for første gang sovet lur dernede og er snart ved at være indkørt. Afleveringerne har og er svære, men hun trives godt i at være der.
Jeg selv (mor) er startet på arbejde for 3 dage siden og der er ved at blive skabt nogle andre rutiner i hjemmet.
Vores datter viser naturligvis nogle reaktioner på ændringerne. Hun er mere træt, mere pylret og søger os (mor og far) mere.
Min datter og jeg, har altid haft et godt ammeforløb og hun er stadig meget glad for de amninger vi fortsat har.
Jeg ammer om morgenen inden jeg tager på arbejde (primært fordi hun søger det meget), en gang når jeg kommer hjem fra arbejde og en sidste gang inden natten.
Hun trives hele dagen med far og i vuggestuen og med alt hvad dagen bringer. Men ligeså snart, jeg kommer hjem eller er i nærheden, så pylre og græder hun, og kravler op og ned ad mig for at søge brystet.
Jeg har meget lidt tid sammen med hende om eftermiddagen, som ikke går på at blive småskreget ind i hoved, mens hun kravler op og ned af mig. Det er drænende.
Far kan nærmest ikke lege med hende, eller holde hendes opmærksomhed på noget, uden at hun løber grædende ud efter mig, og fortsætter pylreriet og søgen efter brystet.
Jeg har forsøgt mig med at kramme, nusse, synge og vugge for at vise hende omsorg og nærhed på en anden måde. Men hun ved hvad hun vil.
Jeg havde en forhåbning om at det hele ville blive bedre efter opstart af job og vuggestue, hvor der kom faste rutiner. Men jeg føler næsten at det er værre, fordi jeg ser hende mindre, mit overskud er lavere og disse ting derfor også fylder mere.
Vores putterutiner, kan næsten heller ikke afsluttes hurtigt nok, så hun kan ammes og sove. Hun pylre/græder sig igennem tøjskift, aftenmassage og bogen får jeg slet ikke lov at gå igennem, fordi hun bare har fokus på amningen. Og derefter falder hun hurtigt i søvn.
Der er derfor meget lidt tid til hyggelige stunder eller fordybende leg disse dage, og det er meget opslidende.
- Kan hun have brug for mere tid til at vænne sig til de faste amninger og daglige rutiner?
- Eller kan hun simpelthen være for glad og afhængig af amningen? Og slutter det først, når vi stopper amningen helt? Hun er jo nærmest et andet menneske efter amning. Helt lykkelig og helt boblende og lettet.
- Eller kan der spille noget dybere ind?
Jeg ønsker egentlig ikke at stoppe helt med at amme, og det virker jo heller ikke til at vores datter er klar til at afvænne det.
Men hvis det skaber mere mistrivsel for os begge, ved jeg ikke om det er det værd.
Jeg håber at du har nogle råd til os.
Med venlig hilsen