Svar: Baby og søvn - 8 uger
16. august 2025
Alder:
2 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og stort tillykke med den lille pige - og velkommen til :) Det lyder rigtigt hårdt og opslidende, det I oplever, og jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med jer.
Når jeres datter har så svært ved at finde ro og falde i søvn om dagen, så skyldes det højst sandsynligt, at hendes evne til at regulere sin søvn stadig er umoden. Hun er i en alder af 8 uger stadig naturligt afhængig af jeres hjælp for at falde i søvn - hun kan simpelthen ikke selv koble fra, og hendes nervesystem er "på overarbejde".
Derudover, så skal I være opmærksomme på, at hun måske kun kan være vågen i 1 time nogle gange 1.5 time ad gangen. Hvis hun er vågen i længere tid, vil hun blive overtræt og mere urolig - og det vil gøre det endnu sværere for hende at falde søvn. Det kan præcist - som I også selv skriver - forklare hvorfor hun ofte ender med at græde så meget mellem kl. 16-20/21.
Nogle babyer har et ekstra stort behov for bevægelse og fysisk nærhed for at kunne finde ro. Og umiddelbart tænker jeg, at det godt kunne være tilfældet for jeres datter. Derfor er det rigtig godt, at I f.eks. har hende i bæresele eller vikle, så hun netop mærker jeres ro og har jer tæt på. Det er dog også det, der naturligt gør, at hun straks vågner, når lægger hende fra jer - hun mærker, at I er væk, og så bliver det svært for hende at sove videre.
Når jeg læser jeres beskrivelse af, hvordan I har hjulpet hende med at finde ro - netop ved at give hende nærhed og bevægelse - så lyder dette altså rigtig fint og helt naturligt i forhold til, at hun stadig er et spædbarn. Jeg får dog lidt på fornemmelsen, at I måske har været bange for at give hende dårlige vaner - og stadig er det - og jeg tænker, at lige nu skal I ændre lidt fokus. Det er vigtigt, at I siger til jer selv, at I ikke skal arbejd spå at "afvænne hende", men at I derimod skal hjælpe hende med at få en rytme og lidt ro, der gradvist vil lære hende at koble fra.
For det første, vil det være rigtig godt, hvis I kan hjælpe hende med at blive puttet, når hun har været vågen i ca. 60-75 minutter. Hold øje med tidlige tegn på træthed. Det kan være at hun begynder at stirre frem for sig, at hun får svært ved at holde øjenkontakt, at hun begynder at klynke. Prøv at begynde putning tidligt, også selvom hun måske ikke virker helt klar.
For det andet, vil det også være rigtig godt, hvis I kan indføre et fast ritual før lur. Det vil f.eks. være bleskift, og blive puttet med svøb eller i en sovepose (i takt med at hun bliver ældre og vejret koldere), sut (evt. koble til en sut, der dufter af mor), nynne en bestemt sang, - og meget gerne samme sted hver gang, f.eks. i barnevognen, som I netop er begyndt på. Når I gør det samme hver gang, så hjælper I hendes lille krop med at forstå, at det er sovetid, og det vil på sigt hjælpe hende med at koble fra og finde ro.
Bæreselen eller viklen vil være rigtig god at bruge fast. Rigtig mange babyer sover godt på denne måde, og jeg tænker, at I skal gøre det helt legalt at bruge denne løsning. Se det som en periode, og som noget der er helt okay, i stedet for at kæmpe imod. Brug den f.eks. om eftermiddagen eller først på aftenen, når far er hjemme fra arbejde. Han må meget gerne som et fast ritual tage jeres datter i bæresele eller vikle og så gå rundt med hende i den, så de to får noget nærhed, mor får en pause, og lillepigen får mulighed for at koble fra og få sovet lidt mellem 16-20, hvor hun ellers ofte er vågen.
Når I bruger barnevognen, så er det helt normalt, at hun ikke sover mere end 30-40 minutter. Det svarer til en søvncyklus, så når hun har sovet i den periode, så vil hun have tendens til at vågne op. Her kan I gradvist hjælpe hende med at komme videre ind i næste søvncyklus ved at stå parat, holde hænderne på hende, tilbyde hende sutten igen, trille barnevognen lidt eller gå lidt videre, så hun på den måde holdes sovende lidt længere tid.
Metoden med barnevognen, som I beskriver - trille, holde barnvognen stille, når hun er stille. Trille igen, når hun siger noget, og atter holde barnevognen stille, når hun er stille, kan I fint bruge. Det lærer hende, at barnevognen ikke behøver være i konstant bevægelse, men den "hjælper til", når hun har behov for det. Hun får på den måde også støtte til at komme fra et søvnstadie til et andet - typisk efter de 30-40 minutter. Og samtidig er det mindre krævende for jer, end at skulle gå med hende igen og igen og igen og... Det er trods alt begrænset, hvor mange kilometer I kan trave hver dag.
En anden metode, som også kan være god at benytte sig af er, at mor lægger sig og ammer hende i dobbeltsengen om dagen. Når mor lægger sig og ammer - ligesom du gør om natten - så får hun mælk, nærhed, varme, duften af mor osv. Alt det, som hjælper hende med at koble fra. I skal altså forsøge at efterligne det, som fungerer så godt om natten.
Spædbørn har naturligt et umodent nervesystem. De tager alt ind: lys, lyde, bevægelser, stemmer, lugte... Der er ikke noget filter, og hun har ingen mulighed for selv at lukke af. Og når der kommer for mange indtryk (besøg, ture, tv, snak og lignende), så bliver hun overstimuleret, og så stiger stresshormonerne kortisol og adrenalin i kroppen. Det gør, at hun kører mere og mere op og bliver mere og mere urolig - og derfor får sværere og sværere ved at sove. Og her hjælper det f.eks. at lægge sig med hende og amme hende.
Når du f.eks. går i soveværelset med hende, åbner vinduet, trækker gardinerne for, så soveværelset er mørkt og kølig, lægger dig med hende og ammer hende i søvn - så skærmes hendes nervestem. Det frigiver oxytocin, der også kaldes vores kærlighedshormon. Og oxytocin dæmper kortisol og adrenalin, så hun bliver mere afslappet, pulsen og vejrtrækningen falder, og kroppen får mulighed for at glide ind i søvnen.
Derfor er amning - eller i det hele taget tæt kontakt som f.eks. at have hende i en bæresele eller vikle - ofte meget effektivt, når lillepigen er overstimuleret og overtræt. Og det er her vigtigt, at I ikke er bange for at give hende dårlige vaner. Hun må meget gerne blive ammet i søvn, og hun må meget gerne sove i en bæresele eller vikle!
Som jeg læser jeres brev, så lyder det som om, at jeres lille pige har et lidt umodent nervesystem, hvilket rigtig mange spædbørn naturligt kæmper med. Det er helt naturligt, at hun har behov for jeres hjælp, når hun skal sove - og det er helt naturligt, at hun har brug for nærhed, tæt fysisk kontakt og bevægelse for at kunne koble fra. I skal derfor ikke være bange for, at I "ødelægger noget" ved at tilbyde hende dette - tværtimod.
Måske vil det hjælpe jer at se dagen inddelt i perioder.
1. Periode med opvågning og mælk. Det er perioden, hvor hun lige vågner af en lur, hun vil her måske have behov for amning, måske ikke. Hvis hun ammes, så giv hende også tid til at bøvse af og vågne stille op. Hvis hun ikke har behov for brystet, så sid blot lidt med hende og lad hende vågne langsomt.
2. Periode med øjenkontakt og leg. Brug tid på at have øjenkontakt, pludre med hende. Snak med rolig stemme, giv hende tid og pauser til at svare og svar så tilbage. Lad hende ligge på maven, så hun får styrket nakke og ryg. Lad hende ligge på ryggen, kikke på kontraster, sort-hvide billeder, en uro eller lignende.
3. Periode, hvor der skabes ro. Skru ned for stimulering. Dæmp lys og lyd, læg hende evt. tæt på kroppen. Det er ofte godt at tilbyde brystet her. Det kan være en god idé at hun bliver skiftet, svøbes (med mindre det er for varmt) og således gøres klar til putning - læg mærke til hendes små signaler på træthed og tilbyd så brystet, gerne imens hun er svøbt.
4. Perioden, hvor hun puttes. Hun er svøbt, fyldt med mælk i maven, tilbydes sut - evt. koblet til en klud, der dufter af mor - og puttes ned, hvor hun skal sove. F.eks. barnevognen, som trilles lidt frem og tilbage - men holdes stille, hvis hun er stille. Gå ikke så meget op i, om hun lige nu flyttes sovende, døsig eller vågen. Bare flyt hende fra din favn på det tidspunkt, hvor du umiddelbart fornemmer, at hun bedst vil kunne puttes og lulles videre i søvnen.
Hvis du f.eks. vælger at lægge dig med hende i dobbeltsengen, så vil den 3. og 4. periode naturligt glide sammen, og der vil ikke være noget skift imellem. Det er her naturligvis vigtigt at nævne, at det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt at hun ammes i dobbeltsengen. Hun må ikke kunne trille ud af jeres seng:)
Ved at opdele dagen i sådanne perioder, så hjælper I hende med at få små doser stimulation, som hendes nervesystem kan kapere. I hjælper hende også med bruge lidt energi - hun bliver stimuleret både motorisk og mentalt, når hun er vågen - hvilket naturligt også er vigtigt. Og hun vil lære, at søvn kommer efter aktivitet og mælk, hvilket bliver en rytme, som hun gradvist vil lære at kende - og derfor finde ro ved.
Og så bør hendes vågenperiode som sagt være, når hun har været vågen i måske 60-75 minutter, så I sikrer jer, at hun ikke bliver overtræt. Det vil sige, at de fire perioder ligger inden for 1-1.5 times vågenhed, og når hun vågner, så starter det hele forfra igen.
Jeg håber, at ovenstående tanker både give jer lidt ro med på vejen og også hjælper jer lidt videre:)
Jeg glæder mig til at følge jeres lille familie!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske