Brev:
Baby og søvn - 8 uger
16. august 2025
Alder:
2 mdr.
Baby og søvn - 8 uger
Hej,
Vi er førstegangsforældre til en pige på ca. 8 uger og kæmper med hendes søvn i løbet af dagen. Hun falder ikke "bare" i søvn af sig selv, og det har været en kamp fra starten.
Vi var selvfølgelig ret bekymrede for at vores datter ikke ville sove og prøvede alverdens, og hvis noget virkede har vi tyet til det igen og igen - bare det her lille barn fik noget søvn. Det har så resulteret i at hun kræver både kontakt og bevægelse for at kunne sove. Det skal enten være i vikle eller bæresele, hvor man SKAL gå eller "hoppe" stående, eller på yogabold.
Hvis man får hende til at falde i søvn på bolden er det en videre umulig opgave at få hende lagt uden at hun vågner stortset med det samme.
Far gik hjemme sammen med mig de første 6 uger, så vi har med nød og næppe fået det til at fungere, men nu er jeg alene på barsel og det fungerer bare ikke for mig.
Vi er derfor gået i gang med projekt barnevogn, hvor planen er, at hun skal have sine dagslure deri - og den kan være stillestående. Hun har som sådan ikke noget imod sin barnevogn, men det kræver selvfølgelig at den er i bevægelse for at hun vil falde i søvn og selv ved konstant bevægelse sover hun ikke mere end 30-40min deri. Hvis man står stille med den er hun vågen med det samme.
Efter 2 dage hvor jeg var ude at gå nærmest konstant fra 8-16 overgik vi til at prøve at vugge hende i søvne i den istedet, men igen - det kræver at man så konstant vugger barnevognen. Vi prøver at øve det ved at vugge hende i søvne, men så sænke tempoet og holde helt pause undervejs. Hvis hun bevæger sig eller siger lyde vugger vi videre - men er vi ved at skabe endnu en vane, som ikke er holdbar i længden? Vi har fået at vide, at vi skal give det 14 dage.
Problemet er jo bare at hun jo ikke rigtigt får sovet ordentligt i løbet af dagen. Hun bliver overtræt og det bliver bare sværere og sværere at putte hende. Samtidigt er hun dagligt ulykkelig fra 16 til 20-21, hvor hun bliver puttet til natten.
Vi øver og øver, men indtilvidere nægter hun også at tage sutten.
Aftenputningen består af at hun bliver svøbt og så kæmper vi med at holde en sut i hende længe nok til at hun falder til ro - hvilket heller ikke føles særlig holdbart.
Selv inden vi gik igang med projektet har hun nægtet at sove om eftermiddagen. Vi har haft dage, hvor vi har prøvet at få hende til at sove non-stop i nærmest 5 timer og hun nægtede bare at sove inden det blev sengetid. Hvis vi er heldige kan vi få hende til at sove 30min om eftermiddagen. Det er ikke holdbart for nogen af os, og vi ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre.
Når hun endelig falder i søvn, så sover hun egentligt fint hen over natten til 8-9 stykker med 2-3 opvågninger for lige at amme og så sove videre med det samme.
Vi er fortvivlede, og ved simpelthen ikke hvad vi skal gøre for at få en hverdag, som er bare nogenlunde fungerende for os.
Hilsen os