Brev:
Aftenamning
12. august 2025
Alder:
13 mdr.
Aftenamning
Kære Helen.
Vores datter ammes fortsat delvist. Hun ammes slet ikke om natten, men et par gange i løbet af dagen og så til natten. Hun ammes ikke i søvn, men til hun er ved at falde hen og så lægger jeg hende ned i sengen.
Men hvis det stod til hende, ammede vi gerne maaange gange dagligt. Det afhænger dog om vi er hjemme eller ude. De dage, hvor vi er hjemme, skal jeg igennem rigtig meget pylren, klatren på mig og generel ammesøgende adfærd. Jeg bruger meget energi på distrahering og overtalelse til rigtig mad fremfor amning. Hun starter i vuggestue i denne uge, og derfor har jeg en formodning om at det bliver nemmere derfra?
… Alt i alt, en rigtig ammeglad pige.
Nå men, mit oprindelige spørgsmål handler egentligt om, hvornår det er en god ide at fravænne amningen før natten? Jeg har egentligt ikke noget imod at vi ammer før natten, men har et lille ønske om at hun gerne kan sove uden.
Jeg prøvede en enkelt aften, at amme inde i stuen og derefter gå ind og putte i sengen. Hun gik fuldkommen amok, da jeg prøvede at putte. Skreg og hulkede og vred sig som aldrig før…
Er det en kamp jeg ikke bør tage ligenu? Eller er der metoder til at skille søvn og amningen ad?
Med venlig hilsen
Den ammeglade og lidt ammetrætte mor.