Svar: Legetøj - 18 mdr.
8. august 2025
Alder:
18 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og fine spørgsmål:)
Ja - det er helt normalt, især i 18 måneders alderen, at et barn kan blive meget opslugt af én bestemt leg og gentage den længe. Og der er flere grunde til, at din datter leger på denne måde.
For det første, så er gentagelser vigtige. Børn bruger gentagelser til at lære nye ting. Når hun f.eks. åbner og lukker barnevognsselen igen og igen, så træner hun både sin finmotorik, sin hånd-øje-koordination, hendes forståelse af årsag-virkning "når jeg trykker her, så sker der det", og hun lærer også at være tålmodig og ikke give op med det samme. Det er super godt!
Børn i 1.5-2 års alderen begynder ofte også at opdage de små mekanismer i ting. At noget kan drejes, skubbes, løsnes, åbnes, trykkes på, spændes og lukkes op. Det er helt utroligt spændende at opleve dette - og her har din datter opdaget barnevognsselen. Du kan også købe legetøj som netop stimulerer dette, og hvor alderen ofte er sat til at være fra 18 måneder.
Derudover så er det at kunne fordybe sig i en handling vigtigt at kunne. Vi har alle brug for at kunne fordybe os, koncentrere os og holde fokus på én opgave. Det skal hun kunne både i sin leg med andre og i skolen senere hen. Så det kan sagtens være dette, som hun øver sig i nu.
Det, man skal være opmærksom på er, om hun er optaget af ting på en måde, hvor du ikke kan afbryde hendes aktivitet, hvis du henvender dig til hende. Altså at hun er så optaget, at du ikke kan komme i kontakt med hende. Du skal også være opmærksom, hvis hun slet ikke viser interesse for andre aktiviteter eller mennesker (dig og den nære familie).
Men du beskriver en pige, som leger med flere ting og som leger rigtig fint. Og måden du beskriver, at hun leger med f.eks. dukker på, viser umiddelbart, at hun både har fantasi og social forståelse. Når hun f.eks. putter dukken, giver den mad eller går tur med den, så viser det, at hun kan lade som om, at dukken er en baby. Hun efterligner de handlinger, som hun kender fra dig - og viser omsorgsadfærd. Hun viser også, at hun forstår at andre (selvom det er en dukke) kan have behov og følelser - dukken er træt og skal sove, dukken er ked af det og skal trøstes, dukken har brug for en ren ble osv.
Det samme, når hun f.eks. tager en klods og leger, at det er en telefon. Der er masser af fantasi og social forståelse i den handling. Det er alt sammen rigtig godt.
Støt hendes initiativer og sæt f.eks. ord på det hun gør "du trykker, nu lukker den - op igen, tryk!" også selvom hun gør det 20 gange. Det viser hende, at du ser, hvad hun øver sig i, og at du støtter hende i at prøve og lære.
Giv hende også andre ting, som hun kan lege med, der minder om barnevognsselen, som hun allerede er optaget af. Det kan være legetøj, der kan åbne, lukkes, drejes, puttes i, tages ud, skubbes, trækkes osv. Men det kan også være f.eks. lynlåsen i hendes jakke, som hun selv kan prøve at lyne op eller ned. Det kan være velco på hendes sko eller på dukkens tøj. Måske har hun også et klikspænde på rygsækken, som hun har med sig i vuggestue.
På den måde må du meget gerne medtænke, hvordan du kan inddrage hende i de små ting i hverdagen, hvor hun naturligt kan øve sig og finde ud af, hvordan ting fungerer.
Jeg håber, at du kan bruge mine tanker lidt videre, og at min forklaring også har givet dig lidt ro med på vejen:)
Rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske