Svar: Tandbørstning - 16 mdr.
4. august 2025
Alder:
16 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :) Og hvor er det dejligt at høre, at det går bedre med tilvænningen til dagpleje!:)
Det lyder som om, at du virkelig har forsøgt mange ting allerede for at få børstet din drengs tænder. Og jeg kan godt forstå, at du føler det grænseoverskridende, når du ender med at skulle holde ham fast og han skriger, sparker og protesterer.
Når din dreng reagerer så stærkt på tandbørstning, så er det sandsynligvis fordi det føles meget voldsomt for ham - af flere grunde:
- Fremmede sanser i munden. Det skummer, det smager anderledes, det vibrerer osv. i munden, når tænderne børstes.
- Han oplever at miste kontrollen. Når du holder ham, stikker tandbørsten i munden på ham, så går du mod hans vilje, og følelsen af kontroltab er meget ubehagelig for alle (også voksne). Uanset alder, så vil vores krop reagere, når vi mister kontrol.
- Han har måske tidligere oplevet at få noget ubehageligt i munden f.eks. i forbindelse med sygdom. Han har her måske fået medicin, eller måske har han prøvet at kaste op, og det har givet ham en erfaring med sig om, at det der sker her er noget ubehageligt.
Det handler derfor ikke om, at han er imod dig, men om at hans alarmsystem bliver aktiveret. Og det er vigtigt at huske på, så du ikke tager det personligt :) Når alarmsystemet er aktiveret, så oplever hans hjerne, at nu sker der noget meget ubehageligt, noget truende, og han kan ikke tænke sig til ro. Han vil derfor råbe eller skrige, blive fuldstændig stiv i kroppen, vride sig, sparke, blive voldsomt vred - eller han kan "fryse" og bryde fuldstændig sammen.
Han er så lille, at han endnu ikke har udvikle evnen til at regulere sine følelser. Han kan ikke tænke logisk, han kan ikke forstå en forklaring, han kan ikke beroliges med ord. Så selvom du ved, at tandbørstning på ingen måde er farligt, så føles det farligt for ham. Derfor vil det ikke hjælpe ham at sige f.eks. "du skal ikke være bange", eller "det tager kun 2 sekunder", eller "det gør jo ikke ondt".
Men hvad hjælper så:
- Det gør forudsigelighed - det vil sige at I har den samme rutine og at I børster på samme tidspunkt hver dag.
- Tryghed og ro - det vil sige, at du skal tale til ham med en mild og rolig stemme, og give ham fysisk kontakt.
- Kontrol - i det små. Det vil sige, at din dreng må holde tandbørsten (eller en anden), selv vælge tandpasta, se sig selv i spejlet og lignende.
- Leg og imitation. At I leger, at bamse får børstet tænder, at mor får børstet tænder osv.
Jeg vil anbefale dig, at du de næste 3-5 dage forsøger at "genstarte". Målet er at opbygge tillid og finde ud af, at tandbørsten ikke er farlig. I skal tilbage til det du gjorde, da han var baby f.eks. at ligge med tandbørsten selv på puslebordet, når han får skiftet ble. Ikke noget pres med at du skal børste, blot vænne ham til at tandbørsten kan føles okay i munden og lade ham selv ligge med den, tygge i den, tage den ind og ud af munden, mærke den.
I må også gerne lege, at I børster tænder på bamse, børster tænder på dig osv. så han på den måde oplever tandbørstning som leg - igen uden et pres om at han skal børste. Det er blot leg og sjov.
Derefter så vil jeg anbefale, at du indfører en helt fast måde, det foregår på hos jer. Så du kan gøre det samme, hver gang han skal have børstet tænder. Han ved, hvad der skal ske, og hvordan det foregår - og på den måde vil han stille og roligt kunne føle sig tryg ved situationen. Hvordan du gør det, er naturligvis op til dig, men mit forslag ville være, at du:
1) Sætter dig med ham på skødet. Han skal have ryggen mod dit bryst, så du kan holde hans arme og har styr på ham. Sæt ord på: "Jeg ved, du ikke kan lide det. Men vi skal børste tænderne. Jeg skynder mig, og jeg passer på dig.".
2) Bruger tandpasta med fluor. Brug kun en lille mængde, der svarer til hans lillefingernegl. Det behøver ikke skumme en masse - og i første omgang er det vigtigste, at han får tandbørsten i munden.
3) Du behøver ikke nå hele vejen rundt. Er det kun 2 tænder, der bliver børstet, så er det helt okay. Da han skal have børstet tænder to gange dagligt, så prøv om du kan ramme forskellige tænder morgen og aften. Og øg så antallet af tænder i løbet af de næste dage. Sig til dig selv, at I er i gang med at lære, og at det ikke behøver blive gjort helt rigtigt lige nu.
4) Jeg vil også anbefale, at du tænder for en tandbørstefilm, når I sætter jer, og det er tandbørstetid. Det kan både aflede ham lidt, så du kan få tandbørsten ind i munden på ham. Det vil også give ham en fast rutine - hen af vejen vil han lære filmen at kende og dermed også vide, når den nærmer sig sin slutning. Det vil netop hjælpe ham, at han fornemmer, at tandbørstning har en start og ikke mindst en slutning. Vælg derfor den samme film hver gang.
5) Sæt ord på undervejs. "Nu børster vi herovre.. én tand, to tænder.. det går godt." "Vi er snart færdige - jeg tæller ned fra fire". "Du klarer det, jeg hjælper dig".
6) Sæt ord på, når det er slut. "Sådan - det var det! Du gjorde det!" eller lignende, så han hører, at nu er det forbi og får følelsen at det var faktisk ret godt klaret. Det må gerne kombineres med en high-five. At lære ham ordet "slut" er en god idé. Det lærer ham, at det ikke varer evigt. Det kan også hjælpe ham med at få en indre fornemmelse af, at han godt kan klare det, for det er snart slut. Ligesom det giver en tillid til dig - når mor siger, at det er slut, så er det slut. Det vil være med til at gøre, at hans modstand gradvist bliver mindre.
Jeg håber, at du kan bruge nogle af mine tanker videre :)
Rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske