Brev:
Stadigvæk kræsen
4. august 2025
Alder:
4 år, 8 mdr.
Stadigvæk kræsen
Kære Helen
Vi kunne godt bruge noget hjælp ang. vores datter E på 4,5 år.
Vi har lavet en del tidligere opslag med vores pige E. Hun havde nok noget stress, mad angst og social angst imellem 2-4 år (eller noget i den stil), efter hun blev storesøster til tvillinger. Måske fordi hun er særligt sensitiv, hvilket er vores teori lige pt.
Hun har i øvrigt haft rigtig mange urinvejsinfektioner og fået forebyggende medicin længe og det nyeste er at vi har fået konstateret at hun mangler væksthormoner. Hun er meget lav. Men der går heldigvis en månedstid endnu før hun skal til at stikkes i låret hver dag.
Hun har inden for det sidste halve år fået det RIGTIG godt socialt både i børnehaven og herhjemme. Hun er snakker med mennesker vi slet ikke havde regnet med og hun er meget modigere motorisk. Hun er en helt anden pige nu.
Det eneste der stadig udfordrer os meget er hendes mad udfordringer. Hun er meget kræsen og vil aldrig smage sauce eller grøntsager.
Hun spiser pasta uden sauce, kun smørsauce, hun spiser pommes frites. Hun spiser nuggets og andet friturestegt kød.
Hun spiser rugbrød, med laksepaté, makrelsalat og spegepølse.
Det eneste nye hun har lært de sidste 6 mdr. er smøreost på rugbrød og mayo til pommes friterne. Vi er bekymrede for at det først ændrer sig når hun bliver voksen.
Og jeg tror helt sikkert det er noget med konsistens. Tvillingerne (på 3 år) er blevet SÅ gode til at smage på alting, og jeg kan mærke hun er misundelig når de siger ‘hmm lækkert’! Og skovler kød-saucen ind.
Hun prøver oftere at smage noget nu, men kun med en lillefinger og hun har besluttet sig på forhånd at hun ikke kan lide det.
Vi ignorerer hende så vidt muligt så der intet pres er. Hvis hun vil smage så er det hendes eget initiativ. Men det har vi gjort i 3 år nu, og virker tydeligvis ikke.
Er der noget andet vi kan gøre? Bør vi se en specialist?
Hvis det er pga særlig sensitiv, går det så over snart?
Hilsen fra os