Svar: Toilettræning - men ingen afføring
4. august 2025
Alder:
3 år
Hej med dig
Tak for dit brev og fine beskrivelse af jeres dreng og alle dine tanker omkring renlighedstræning:)
Når man har tvillinger, så kommer man naturligt let til at sammenligne dem - også når det kommer til renlighed. Det er dog helt normalt, at børn er forskellige på dette punkt, og det er derfor helt normalt, at jeres dreng har behov for mere tid, end hans søster har haft. Og I er nødt til at give ham tid.
Der er ingen tvivl om, at jeres dreng er bevidst om sin afføringstrang. Han kan godt mærke, når han skal have afføring - han spænder op i kroppen, bliver rød i hovedet osv. for at holde på det. Når han nogle gange har en "lille klat" mellem ballerne, så tænker jeg, at det sandsynligvis hænger sammen med, at han netop holder sig. Han holder sig så længe, at lidt afføring siver ud - og det er altså ikke, fordi han bevidst slipper det. Du fortæller netop også, at det netop er at "give slip" som er svært for ham.
For at lære ham at give slip, så er det vigtigt, at han er tryg ved at skulle af med sin afføring. Og tryghed skabes ved:
- At han føler sig medinddraget og føler, at han har lidt kontrol. Det betyder, at I skal undgå at presse ham, holde ham fast eller skælde ham ud. Det betyder ikke, at han skal bestemme det hele, men I må meget gerne give ham nogle overskuelige valg. I kan f.eks. lade ham få medbestemmelse ved at spørge: "Vil du sidde på potten eller have ble på?" Vil du sidde på potten eller på toilettet med sæde?" "Vil du have mig med, eller vil du sidde selv?".
- At han oplever sin krop som en samarbejdspartner. Han må ikke føle sig forkert, og han må ikke forbinde det at skulle have afføring med noget farligt. I må derfor meget gerne snakke om maven, numsen, lort, tis osv. uden skam og med humor. I kan f.eks. læse bøger, der handler om hvordan kroppen fungerer - når noget kommer ind, så skal der også noget ud:)
- At han vænner sig til rutinen. Det er vigtigt med faste og rolige tidspunkter f.eks. som I har efter aftensmaden. Det bliver hyggeligt, og der er ikke noget krav om, at der SKAL komme noget.
- At han har let ved at komme af med sin afføring. Det må ikke gøre ondt at presse. Hvis det gør ondt, når han presser, så vi han holde sig mere, afføringen bliver hårdere og sværere at komme af med - og det bliver en ond spiral, som er rigtigt svær at bryde. Derfor er det godt, at I giver ham afføringsmiddel, som sikrer, at han ikke har hård mave.
- At han får ros, når han forsøger sig. Det er vigtigt, at I ikke kun roser ham, når det lykkes at komme af med afføring - men også "Hvor var det sejt, at du prøvede!". Tryghed handler ikke om, at han skal gøre det rigtigt, men om at han tør prøve.
I gør allerede meget godt. Det er som nævnt godt med afføringsmiddel (aftalt med lægen), så afføringen holdes blød og ikke er smertefuld. Det er også rigtig godt med en rutine efter aftensmaden. Der vil ofte være en naturlig tarmrefleks 1-2 timer efter måltidet, som I oplever. Det er super, at I læser historie på toilettet, så han forbinder det at være der som noget hyggeligt. Og det er så fint, at I giver ble på om aftenen, da det lyder til at mindske stress hos jer alle sammen.
Så - hvad kan I gøre nu :)
1. Det er vigtigt, at I ikke tvinger ham til at bruge potte eller toilet. At holde ham fast indtil det kommer vil højst sandsynligt ikke hjælpe - det vil derimod forstærke hans modstand, og det vil ikke være med til at gøre ham hurtigere renlig, tværtimod.
2. I kan overveje, om han i en periode skal have lov til at sidde på toilettet med bleen på. Hvis han er tryg ved at lave i sin ble, og bleen aktiverer hans "ble-muskel-hukommelse" som du skriver, så kan det være en god idé at bruge den. Det vil sige, at I kan lade ham sidde på potte eller toilettet med en ble på. På den måde vænner han sig til at sidde på netop potte eller toilet, men oplever samtidig tryghed ved bleen.
Jeg tænker, at det er vigtigt, at I holder fast i, at afføringen stadig foregår på netop potte eller toilet. Det er ikke, fordi han pludselig skal have ble på og derefter sætte sig bag sofaen for at lave i bleen der. Men bleen kan være tryghed for ham.
Når han virker tryg ved at sidde på potte eller toilet med bleen på, så kan I overveje, om han er klar til at få bleen helt af. Hvis han ikke virker helt klar, så kan I måske skære et hul i bleen bagpå, så det stadig føles som om, at han har bleen på - men afføringen lander i potten eller toilettet. Hvilket han så naturligt kan følge med i, og I taler om. Og derefter kan I så fjerne bleen helt, berolige og betrygge ham i, at nu kan han også det.
3. Jeg tænker også, at I nok skal indstille jer på, at det kommer til at tage lidt tid. Det kan sagtens tage nogle uger, før han føler sig tryg nok til helt at undvære sin ble:)
Jeg er med på, at I føler det som et tilbageskridt, hvis han pludselig skal have ble på igen. Men lige nu er det vigtigste, at han oplever det at skulle på toilet eller potte, som noget trygt og rart. Det gør ikke ondt, og det er ikke farligt.
Hvis jeg skal forsøge at lave en trin for trin plan, så kunne den f.eks. se således ud:
Trin 1: Ble + potte for at gøre ham tryg.
- Efter aftensmaden (eller et andet fast tidspunkt) siger I f.eks.: "Nu skal din mave prøve at lave lort - det gør den hver dag, så den bliver glad."
- Læs en bog eller syng en sang, imens han sidder på potten med en ble på.
- Sid i max 10 minutter - uden pres. Hvis der kommer noget, så ros og skift bleen, uden at kommentere på at afføringen er kommet i en ble. Ros ham for at komme af med afføring.
- Hvis han senere laver i sin ble så sig stille og roligt: "Åh, din mave kunne vente lidt i dag, vi prøver bare i morgen igen."
Trin 2: Ble med hul - for at lave en blid overgang.
- Klip et hul i bleens bagdel. Så bleen stadig føles som en ble - men så afføringen nu ender i potten. Sig f.eks. "I dag prøver vi, at lorten lander i potten - men du har stadig bleen på, så kroppen føler sig tryg."
- Kør samme rutine, som I plejer med bog, sang, 10 minutter - uden pres.
- Hvis det lykkes, så ros ham - hvis det ikke lykkes - så ros ham for at forsøge. Sig f.eks. "Sejt, du klarede det!" eller "Hvor godt, at du prøvede. Du øver dig, og du skal nok lære det".
Trin 3: Forsøge uden ble - hvis han er klar.
- Sig f.eks. om morgenen: "I dag ser vi, om din krop kan finde ud af at lave lort på potten uden ble".
- Indfør faste toilettider, så han hjælpes til at holde en naturlig rytme. Det vil f.eks. være naturligt, at han kommer på toilet/potte efter morgenmad, frokost og aftensmad. Ligesom det vil være naturligt, at han prøver, før han løber ud for at lege, før I kører hjem fra børnehave, før I kører op for at handle osv.
- Brug f.eks. et æggeur eller lignende, der tæller ned, så han kan se en ende på det. I kan f.eks. sige "når den ringer må du rejse dig" eller lignende.
- Gør det samme hver gang, så han kender rutinen og kan finde tryghed i den.
Min tanke er altså, at det vil være godt, hvis bleen kan bruges som en overgang til at få ham gjort tryg ved at sidde på potte eller toilet. Og jeg tænker umiddelbart, at han kan få bleen på, når han har afføringstrang - han tisser jo fint på toilettet. Det er også vigtigt, at han følges ud på badeværelset og sætter sig på enten potte eller toilettet, når han skal have afføring - det er ikke fordi han skal have ble på og pludselig lave i den bag sofaen. Når han gradvist bliver tryg ved at have afføring i sin ble og sidde på potte eller toilet og presse - så kan I f.eks. klippe hul i bleen eller fjerne den helt.
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske