Svar: Mad og søvn - 10 mdr. dreng
2. august 2025
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og spørgsmål omkring mad og søvn, som jeg naturligvis meget gerne vil svare på:)
De fleste børn vil i 10-12 månederes alderen trives med to flasker i døgnet. Og disse flasker kan ligge lidt forskelligt. Nogle børn trives rigtig godt uden flaske i løbet af dagen - hvilket lyder til at være tilfældet hos jer. Og her vil de to flasker derfor ofte ligge aften og sen aften eller aften og en gang i løbet af natten, når barnet selv vågner og melder sig.
Det kan godt være et forsøg værd at tilbyde jeres dreng en flaske sen aften, det man også kalder for en drømmeflaske. Den kan gives mere eller mindre i søvne, før du/I selv gå i seng. På den måde vil han kunne blive fyldt ekstra op til natten, så han ikke behøver yderligere før næste morgen, hvor dagen så starter med morgenmad. Samtidig kan du undgå, at han vågner og vækker dig for at få flaske f.eks. kl 01, hvor du sandsynligvis sover allerbedst. Prøv det, og se om det kan gøre en forskel hos jer - og hvis det ikke fungerer, så kan han vågne og melde sig selv, når han har behov:)
De to flasker burde dække hans behov for MME (derudover får han jo varieret mad), og hvis han er en stor dreng, kan det sagtens være sådan, at han vil drikke et sted mellem 200-240 ml af en flaske. Det vil sige mellem 400-500 ml MME dagligt. Når det så er sagt så skal du naturligvis være opmærksom på, at han drikker vand nok hele dagen igennem, så han ikke søger en ekstra flaske om natten, fordi han reelt er tørstig.
Med den alder, jeres dreng har nu, så er han højst sandsynligt meget aktiv. Han bruger sig selv rigtig meget motorisk, kravler, rejser sig ved møblerne, og ligger bestemt ikke stille - og derfor forbrænder han også væske og bruger ekstra meget energi. Her kan det være en god idé at have en drikkedunk med vand stående fremme, som han kan drikke af løbende i løbet af dagen. Det kan også være en god idé at tilbyde ham vand af drikkedunk, når I f.eks. triller tur med barnevognen, eller når han vågner af sine lure - fordi han der naturligt ofte vil være ekstra tørstig. På den måde kan du sikre, at du får fyldt ekstra væske i ham dagen igennem.
Planen for dagen ser umiddelbart rigtig fin og alderssvarende ud. Det lyder ikke umiddelbart, som om at han mangler mad (måske lidt om eftermiddagen, det beskriver jeg længere ned). Og det er også fint, at du tilbyder ham mad, som han kan spise selv og derudover forsøger at supplere ham lidt. Det kræver naturligt stor koncentration at spise selv - det kan være svært at koordinere alle de bevægelser som det kræver at tage maden op med fingrene, ramme og putte dem i munden, tygge og bearbejde den i munden, synke maden - og så gøre det hele igen og igen. Og derfor vil børn i denne alder naturligt godt kunne blive lidt trætte, før de reelt har fået helt nok at spise. Derfor er det rigtig godt, at du overvejer, om jeres dreng kan have behov for f.eks. at få lidt natmad, før han skal sove.
En fast rutine med et lille måltid mellem aftensmaden og putning kan være en del af jeres aftenritual. Ud over at sikre at jeres dreng ikke går sulten i seng, så kan det også være med til at forberede ham på, at sengetiden er på vej og dermed hjælpe ham til ro. For mange børn er det hyggeligt og trygt at få lidt at spise, før de så får børstet tænder og bliver puttet.
Et godnatmåltid bør lægges med afstand til aftensmaden. Det skal helst ikke være sådan, at jeres dreng lærer, at han kan afvise sin aftensmad og få f.eks. grød i stedet. Derfor kan man med fordel f.eks. lægge et bad ind efter aftensmaden om aftenen og servere godnatmåltidet lige derefter.
Et godnatmåltid kan også være flere ting - det kan sagtens være en havregrød eller f.eks. en mysligrød eller flerkornsgrød. Det kan også være en banan, da banan indeholder tryptofan, som stimulerer til dannelse af serotonin og melatonin, der har betydning for søvnrytmen. Banan indeholder også magnesium, som er afslappende for f.eks. musklerne. Banan kan evt. gives frisk, som det er, evt. moset. Det kan også gives som bananpandekage, moset i lidt grød eller f.eks. i en lille smule sødmælksyoghurt eller A38. Og så kan et godnatmåltid også være rester af aftensmaden. Det kan f.eks. sagtens være lidt kylling, frikadelle, kartoffelbåd eller lignende evt. givet sammen med et stykke rugbrød med f.eks. smør.
Når han har fået sit godnatmåltid, så får han børstet tænder og bliver derefter puttet med sin flaske som nu.
Du nævner i din dagsplan, at han nogle gange får en lille snack om eftermiddagen - men det afhænger af, hvornår han vågner af sin lur. Jeg vil foreslå dig, at du giver ham et mellemmåltid om eftermiddagen. Hvis han ikke får et måltid her, så er det lang tid at undvære mad i forhold til hans alder - og det kan godt give ham et øget behov for flasken om natten. Jeg vil derfor anbefale, at du giver ham f.eks. 1/2 bolle med smør, ost, lidt frisk frugt/bær om eftermiddagen. Han må også gerne få f.eks. humus og lignende, det er vigtigt at introducere bælgfrugter:)
De to lure i løbet af dagen lyder super fine! Det gennemsnitlige søvnbehov for et barn på 10 måneder er små 14 timer. Da jeres dreng sover ca. 3 timer i løbet af dagen fordelt på to lure, så betyder det, at han skal sove ca. 11 timer om natten. Det passer med, at han sover fra ca. 19.30 til 06.30 (naturligvis +/- da der vil være variation). Samlet set får han den søvn, som han har behov for - også selvom han vågner og får flaske en gang i løbet af natten, eller vågner fordi han får sig lagt i en stilling, som han endnu ikke selv mestrer at komme væk fra.
Det er faktisk meget normalt, hvis han om natten nogle gange vågner, fordi han har lagt sig i kravlestilling og ligger og rokker frem og tilbage, frustreret. Her skal I blot hjælpe ham ned at ligge igen, få dynen på sig, kærtegne ham lidt, evt. give ham en sut, hvis han bruger dette. Han behøver ikke flaske - det er stillingskift, som han har behov for - og på et tidspunkt bliver han så motorisk god, at han selv kan finde en rar stilling at sove i om natten og ikke længere behøver jeres hjælp:)
Så for at opsummere lidt, så ser mit forslag til dagsplanen således ud:
Kl 06:30 - vågner
Kl 07:00 - morgenmad - øllebrød af 1.5 styk bondebrød med frugtmos. Vand af kop.
Kl 09:00 - snack - bananpandekage, brød eller lignende + frugt. Vand af kop.
Kl 09:30 - lur - halvanden time ca - tilbydes vand af drikkedunk, når han vågner.
Kl 11:30 - frokost - 0.5-1 styk bondebrød med pålæg og grønt til. Vand af kop.
Kl 15:00 - lur - halvanden time ca. Tilbydes vand af drikkedunk, når han vågner.
Kl 16:00 - 1/2 bolle med smør, ost, frisk frugt og bær, evt. lidt forskelligt grønt. Vand af kop.
Kl 17:30 - aftensmad - udgangspunktet er familiemaden. Kød, fisk, kartofler, grøntsager, bælgfrugter, pasta.. sovs. Der skal være mad i stykker og også gerne moset mad, som gives med ske eller gaffel. F.eks. kan frikadellen gives i stykker og kartoflerne moses med lidt sovs. Vand af kop.
18.15: Kommer evt. i bad, smøres med lidt creme osv. Gøres klar til natten.
Kl 18.45: Tilbydes godnatmåltid og får børstet tænder.
Kl 19:15 - Puttes med flaske, sang og nus.
Sen aften 22-23: Drømmeflaske og sover herefter uden yderligere mælk til næste morgen, hvor dagen så starter med morgenmad.
Nat - behøver ikke længere mælk om natten, men han kan sagtens vågne og have behov for hjælp til stillingskift og en beroligende hånd.
Hvis det viser sig, at godnatmåltidet ikke fungerer, og jeres dreng ikke er interesseret i det, så er det naturligvis helt okay. Han skal ikke proppes med mad, så hvis han viser modstand mod det, så drop det igen.
Jeg vil også lige sige, at hvis han spiser godnatmåltid, men derefter afviser sin flaske, så synes jeg, at det er bedre, at han får sin flaske, når han ikke er ældre, end han er. Men der sker ikke noget ved at forsøge med et godnatmåltid og så ud fra dette vurdere, hvad der vil passe bedst hos jer:)
Jeg håber, at mine tanker hjælper lidt videre på vej - rigtig meget held og lykke fortsat:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske