Brev:
Mad og søvn - 10 mdr. dreng
2. august 2025
Alder:
10 mdr.
Mad og søvn - 10 mdr. dreng
Hej Helen
Jeg har lidt spørgsmål ift mad inden sengetid.
Min søn på snart 10 måneder er begyndt at sove meget uroligt om natten og spise helt vildt (flaske). Vi har ellers lige kommet ind i den dejlig rytme med flaske til putning og så en enkelt opvågning med flaske. Jeg har tidligere ammet, men han ville ikke mere i dagstimerne og min produktion kunne ikke holde sig oppe til kun om aftenen og natten, så nu får han flaske og det fungerer fint, indtil nu hvor han spiser op til 3 flasker af 240 ml, i løbet af natten hvilket jeg syntes lyder af rigtig meget.
Jeg overvejer derfor om han skal til at have grød inden sengetid. I den forbindelse gør jeg mig overvejelser om hvilken grød der egner sig bedst. Havde tænkt havregrød. Hvad anbefaler du?
Derudover er jeg lidt i tvivl om det bliver for hektisk at nå, hvis det ikke skal være nærmest lige efter aftensmad. Vi spiser kl 17:30 og begynder putning kl 19:00. Han kan oftes ikke puttes meget sener da han er godt klar til at skulle i seng kl 19:15-19:30 når vi er færdig med at gøre natklar. Så han vil skulle have grøden omkring kl 18:45. Det kun en lille time efter vi er færdige med aftensmaden.
Har også overvejet om han måske får for lidt mad i løbet af dagen. Vi har kørt BLW hvilket har fungeret rigtigt godt, men nu hvor amningen er stoppet tilbyder jeg ikke flaske i løbet af dagen. Så han får kun det han selv spiser (udover morgenmad hvor jeg også hjælper lidt). Syntes ikke han virker sulten i løbet af dagen, men læser nogle steder at de stadig bør få flaske i løbet af dagen. Min egen SP har dog sagt han ikke skal have det.
Vores rytme ser nogenlunde sådan ud:
Kl 06:30 - vågner
Kl 07:00 - morgenmad - øllebrød af 1.5 styk bondebrød med frugtmos. Jeg mader + giver ham ske med grød på så han også selv kan spise
Kl 09:00 - snack - bananpandekage, brød eller lignende + frugt
Kl 09:30 - lur - halvanden time ca
Kl 11:30 - frokost - 0.5-1 styk bondebrød med pålæg og grønt til
Kl 15:00 - lur - halvanden time ca
Kl 16:00 - nogle gange får han en lille snack hvis han vågner tidligt fra lur eller er kommet tidligere ud og sove og der derfor er længere til aftensmad
Kl 17:30 - aftensmad
Kl 19:00 - nattøj, børste tænder, sang og nus
Kl 19:15 - flaske og godnat.
Tidligere vågnede han ca kl 3 og fik flaske. Nu vågner han mange gange og sover generelt uroligt med meget lys og lidt gråd i søvne
Håber du vil give dine tanker med omkring mad og søvn i vores døgnrytmen :)