Brev:
En umulig ulvetime
31. juli 2025
Alder:
3 år, 4 mdr.
En umulig ulvetime
Kære Helen.
Så er det mig igen. Tak for svar sidst ift. lillesøster.
Nu er det storebror jeg skriver vedr.
Han er 3 år med STORT T. Og vi har simpelthen svært ved nogengange at se hvordan vi altid helt skal tackle “ulvetimen”.
Han er på nogen punkter en lidt sensitiv dreng, med et stort temperament og er pt. meget grænsesøgende. Alt dette ved jeg er normalt i denne alder - igen ved vi bare ikke altid hvordan vi skal tackle det.
Han smed middagsluren da han blev 3, er startet i børnehave og har smidt bleen (og er blevet storebror) inden for det sidste års tid, og det er selvfølgelig mange ting for sådan en lille fyr. MEN vi står ofte magtesløses i kæmpe store vredesudbrud hvor han bliver så hidsig han næsten ikke kan trække vejret * mange hver aften. Og det vil vi selvfølgelig gerne se om vi ka’ minimere. Vi har været “vant til” nedsmeltninger siden 1,5 års alderen - men det er bare blevet værre og vildere.
Vi forsøger at give ham pauser, i form af ikke alt for lange dage i børnehaven, en fridag ind i mellem og tøffe dage i weekenden så vi ikke bare kører derudaf, vi er ved at lære hvornår vi skal trække stikket til forskellige arrangementer og pt. kan vi slet ikke være ude om aftenen, overhovedet. Ikke engang et besøg ved bedsteforældre. Vi har en hjemlig fast struktur på måltider, hvem der aflevere/henter og bruger ind i mellem piktogrammer for at skabe forudsigelighed da han ka’ have meget svært ved skift.
Det er ca. fra aftensmads tid det går galt oftest. Vi prøver så vidt at spise tidligt, gerne 17:30 - men dette har han ofte stor modstand på, og her starter kampene. Der blir’ kastet med mad, slået, sparket og skreget. Uanset næsten om vi serverer hans livret, også uafhængigt om han har spist godt til eftermiddag eller ej (så det handler heller ikke om sult eller ej). Han vil slet ikke til bordet, han løber væk osv.
Herefter plejer han at lege lidt, derefter igang med putteritual som vi har kørt siden han var baby: Dvs: komme i bad, få nattøj og creme på inkl. tryk massage i stuen, nogengange lidt banan til natten, derefter på eget værelse hvor der er mørkere og læse godnathistorie, og herefter godnat.
MEN han vil under ingen omstændigheder i bad, have nattøj på eller i seng. Vi jagter ham rundt, han skriger og sparker og det ender næsten nogen gange ud i tvang/vi holder ham - når vi HAR forsøgt at tale nede på hans niveau i øjenhøjde * mange og givet time outs - hvor vi simpelthen flytter ham fysisk fra situationen og flytter fokus og får ro på nervesystemet.
Vi ved snart ikke hvad vi skal stille op, han er selvfølgelig træt og mentalt brugt - men vi andre skal jo også være her. Han bliver puttet kl. 19, nogengange før. Og bliver vækket / står op omkring 7-7:30 hver dag.
Børnehaven melder om en glad dreng og det samme gjorde dagplejemor også i sin tid. Det er oftest derhjemme problemet er. I ferier og weekender er det oftest meget mindre problematisk. Han er en “hjemme dreng” og fik han lov til at vælge ville han bare gerne være hjemme hver dag.
Glæder mig til at høre dine indput.
Venlig hilsen
Sofie