Svar: Forberede barn på flytning
19. juli 2025
Alder:
2 år, 5 mdr.
Hej med jer
Tak for jeres brev og alle jeres tanker - og hvor går I meget spændende i møde! :)
I en alder af 2.5 år, så vil jeres datter naturligt forstå langt mere, end hun kan udtrykke med ord. Selvom hun lyder til at være rigtig godt med sprogligt og f.eks. tydeligt kan sige "nej, nej, nej, jeg vil aldrig i børnehave", så er der ingen tvivl om, at det hele naturligt påvirker hende. Hun fornemmer stemninger, ændrede rutiner osv. og det er derfor I mærker, at hun reagerer allerede nu. At hun "klynger sig" mere til mor og søger "babyobjekter" ser jeg umiddelbart som et helt naturligt tegn på, at hun søger tryghed - netop fordi hun mærker en usikkerhed i alt det, der foregår.
Jeg forstår godt jeres bevæggrunde for ikke at tale alt for meget med hende om de store ændringer, som skal ske. Men jeg tænker, at det er godt, hvis I kan begynde at forberede hende lidt nu. I skal flytte indenfor nærmeste fremtid, og det handler ikke om at gøre hende urolig, men snarere om at dele oplevelsen med hende. Netop fordi hun mærker en masse ændringer allerede nu.
Jeg tænker, at det vil være godt at sige små faste sætninger. Det kan være f.eks. "Vi skal snart flytte". "Vi skal bo i et nyt hus". "Du skal gå i en ny børnehave". "Mor og far vil også være der". Når I gentager sætninger som disse, så hjælper I hende med at forstå, hvad der skal ske, og når det bliver sagt på samme måde igen og igen, så skabes mere tryghed. Det kan give hende en større ro - lidt ligesom, når hun igen og igen gerne vil have læst det samme bog højt eller ønsker, at I synger den samme sang - så bliver hun mere tryg.
Har I billeder af huset, som I skal bo i, når I flytter? Har I billeder af børnehaven? Måske kan I finde billeder via google eller lignende. Det vil være rigtig godt, hvis I kan lave et lille fotoalbum med billeder, så det bliver mere håndgribeligt, hvad I taler om, og hvad det er, der skal ske. Det kan også være en god idé at læse bøger om at skulle flytte. At læse om andre, der har oplevet noget af det samme kan også støtte op om jeres oplevelser, og det kan være en indgangsvinkel til at tale lidt om alle de store ændringer, som naturligt vil ske.
Hun vil højst sandsynligt også have glæde af at få at vide, at hendes ting flytter med. Jeg er med på, at I lige nu bor i sommerhus, og at jeres hjem bliver pakket ned og flyttet - men nogle af de ting, som hun har hos sig nu, og som betyder meget for hende, vil naturligt komme med hende i det nye hus. Og det kan være rigtig dejligt at få at vide, at legetøj, dynen, dukkevognen osv. flytter med.
Det er også rigtig godt, at I har fået sagt farvel til dagplejen. Det lyder som om, at det er sket på en rigtig god og fin måde. Det er dog vigtigt at anerkende, at hun naturligt kan savne dagplejen, og når I er flyttet, vil hun godt kunne spørge efter dagplejen. På et tidspunkt vil det naturligt gå op for hende, at hun ikke kommer tilbage igen. Her vil hun have brug for at tale med jer om tiden i Danmark, hun vil have behov for at mindes dagplejen og de gode ting, hun har oplevet der, og det er helt okay at savne. Det skal der naturligt gives plads til.
Det er vigtigt, at I allerede nu forsøger at skabe nogle rutiner, som I kan holde fast i, når I flytter. Jeg tænker på små de hverdagsagtige ritualer, som I har f.eks. i forbindelse med måltider, tandbørstning, bad, putning osv. Jo mere I gør tingene ens, jo mere genkendelighed og dermed tryghed - og igen vil det hjælpe hende, når I flytter. Når verden omkring hende ændrer sig så meget, som en flytning til et nyt land naturligt betyder, så er det ekstra vigtigt, at de små hverdagsrutiner ligner sig selv. Derfor er det godt at bibeholde disse i den periode, hvor I bor i sommerhuset.
Når I ankommer til jeres nye hjem, så vil hun naturligt skulle bruge tid på at vænne sig til det hele. Selv hvis den første måned ligner ferie, så mærker hun, at hverdagen er væk - og når børnehaven starter efter ca. en måned, så kan det godt blive en følelsesmæssig stor ændring for hende.
Har I mulighed for at give hende en langsom start i børnehaven, hvor hun starter med korte dage? Det kan også være en rigtig god idé, hvis I kan bruge nogle dage i den første måned, indtil hun starter rigtigt, på at besøge børnehaven, og hun kan være der sammen med jer og vænne sig til det hele. I kan tale om stedet, om børnene, de voksne, prøve at være på legepladsen, spise sammen med de andre osv. Og på den måde helt naturligt lade hende deltage lidt, men på en måde hvor det stadig er trygt for hende.
Netop trygheden tænker jeg er vigtigst. Det er grundlaget for, at hun vil have det okay i børnehaven. Det hele vil være nyt - nye rutiner, nye vaner, nye lyde, nye lege, nye børn, nye voksne, nyt sprog. Og hvis hun ikke er tryg ved stedet, så vil disse ting naturligt virke ekstra overvældende for hende. Jo mere I kan gøre hende tryg ved at besøge børnehaven, være der sammen med hende, give hende korte dage osv. så hun gradvist vænnes til det nye og finder tryghed i, at det faktisk er et okay sted at være, selvom det naturligt er svært, - jo bedre er det.
Det er rigtig godt, at hun sprogligt er så godt med. Det gør naturligt, at hun bedre kan sætte lidt ord på, hvad hun oplever, og hvad der er svært. Når hun siger, at hun "aldrig, aldrig vil i børnehave", så er det naturligt hendes måde at fortælle jer, at hun føler det lidt utrygt og har brug for jeres hjælp til at forstå det hele. Hun reagerer naturligt også med at søge ekstra fysisk kontakt og nærhed, med at blive lidt mere "baby", ligesom hun også kan reagere med gråd, vrede eller uro. Det er altsammen helt naturligt - og helt okay - hun er jo stadig en meget lille pige.
Så, når I spørger, hvordan I kan "hjælpe hende trygt gennem transitionen både før afrejse og efter ankomsten", så tænker jeg:
Lige nu - før afrejsen - så sæt ord og billeder på, hvad der skal ske. Lav et fotoalbum, og sørg for at have nogle faste hverdagesrutiner, som I kan bibeholde, når I er flyttet.
Når I ankommer - så skab en hjemlig base hurtigt, lad hende få de vigtige ting med sig og have dem hos sig. Bibehold rutinerne. Prøv om I kan lave aftaler med børnehaven om, at I kommer på besøg flere gange i løbet af den måned, hvor I er der sammen med hende, så hun bliver lidt mere tryg ved stedet og alt det nye.
Ved opstart i børnehave - så fokusere på tryghed. Giv hende korte dage, hvis der er mulighed for det, så hun får så rolig en opstart som muligt. Hvis der er mulighed for at hun har sin nussekanin eller lignende hos sig - noget som gør hende ekstra tryg - så lad hende endelig få dette med som et bindeled mellem jeres hjem og børnehaven.
Og løbende - så anerkend hendes følelser. Tal med hende om dagplejen, og det hun måske savner. Giv plads til, at det er svært at flytte, svært at starte nyt, så hun føler sig lyttet til og forstået - og sæt også ord på, at I er der for hende, passer på hende og hjælper hende. Det kan være at sige f.eks.: "Du savner dagplejen, det var et dejligt sted" eller "du bliver ked af det, når vi taler om børnehaven. Det er helt okay" eller "du siger nej, nej - du synes det er svært med det hele, det forstår jeg godt".
Og sæt også ord på "vi passer på dig", "mor og far er her", "vi hjælper dig" og lignende. Så hun direkte hører, at hun naturligt har jer, og hun er ikke alene i alt det nye. Giv hende masser af fysisk kontakt - det beroliger hendes nervesystem (og også jeres), og hun mærker direkte "mor/far er her, så jeg kan være helt tryg". Det vil hjælpe hende med at lande i alt det nye.
Jeg håber, at I kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele og de store spændende oplevelser, som I alle tre går i møde:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske