Svar: Indkøring i dagpleje del 2
16. juli 2025
Alder:
15 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev og hvor godt, at du skriver tilbage :)
Hvor lyder det bare hårdt! Du har virkelig gjort alt det rigtige - du har været nærværende, taget det i små skridt, forsøgt at skabe tryghed og har givet dig selv og din dreng god tid - og alligvel er din lille dreng bare rigtigt ked af det! Så hårdt!
Når børn skal vænnes til dagpleje (eller institution) og den nye verden, som dette naturligt er, så skal man altid forsøge at finde en balance mellem at lade barnet vænne sig til alt det nye - og samtidig også skabe tryghed for barnet. Og hvor hurtigt man kan gå frem - og hvor lang tid han skal være i dagplejen ad gangen - afhænger af, hvordan ens barn reagerer.
Der er altid en risiko for, at hvis du henter ham tidligt, så kan du risikere, at han sidder og venter på dig, kikker mod døren i håb om, at du kommer ind igen - og derfor har svært ved at deltage i dagplejens aktiviteter. Han fornemmer tid efter, hvad der sker i løbet af dagen, så det vil hjælpe ham til at være i dagplejen, hvis han f.eks. vænnes til "når vi har spist frugt, så kommer mor", eller "efter vi har været ude at lege, så kommer mor". Jo mere struktur og genkendelighed jo bedre - og det gælder også aktiviteterne i løbet af dagen - at en dag hos dagplejer består af, at han afleveres, de synger, leger, spiser mad, bliver puttet, får frugt - og så kommer mor igen.
Men, det afhænger af, hvordan han reagerer - og du beskriver en dreng, som græder rigtig meget, lige så snart du går, og som græder, imens du er væk. Dagplejer kan ikke trøste og berolige ham, han er utrøstelig. Og derfor tænker jeg, at det er vigtigt at give ham lidt mere tid. Og måske har han brug for at mærke, at du slet ikke forsvinder fra ham men bliver i dagplejen sammen med ham - og tager ham med dig, når du går hjem. Så du hjælper ham med at genopbygge tilliden til dagplejen, måske lidt som en følelsesmæssig pause, fordi han er så ked af det.
Du skal medtænke tidspunktet. Hvis I kommer om morgenen, så er der ofte en del uro. Lydniveauet er højere, og der er flere børn, som måske bliver kede af det, når forældrene går. Dagplejer har heller ikke mulighed for at give din dreng samme opmærksomhed.
Derfor kunne det være godt komme i dagplejen f.eks. kl. 8.30-9.00 - afhængigt af dagplejers rytme. Her kan være lidt mere ro på, og måske har de nogle rutiner, som de gør hver dag på dette tidspunkt. Det kan være at børnene sidder i rundkreds og synger sange eller lignende - måske har de "samling". På den måde kan I komme i dagplejen før dette og helt naturligt tage del i disse rutiner - så har I noget at tage jer til med det samme, I møder ind.
Derudover er det godt at medtænke måltider. Hvis I møder ind før formiddagsmåltidet, så sker der igen noget forudsigeligt og trygt - og noget, som din dreng aktivt kan deltage i. Det vil hjælpe ham med netop at forbinde dagplejen med noget forudsigeligt og trygt, og han ved, hvad der skal ske - hvad han skal gøre af sig selv.
Så jeg tænker, at en plan f.eks. kunne se nogenlunde således ud:
Fredag (i morgen): I møder ind ca. 8.30 og deltager i "samling", hvis dagplejer har dette, og i formiddagmad. I deltager i de naturlige rutiner, du er med hele tiden, og I går sammen hjem ved 10.30 tiden. Ingen adskillelse.
Mandag: Du gør det samme som i morgen fredag. Dagplejer tager mere og mere over på de praktiske ting, du forsøger at trække dig og være mere i baggrunden. I går hjem ca. 10.30. Ingen adskillelse.
Tirsdag: I møder ind i dagplejen ca. 8.30. Du deltager i "samling", men går derefter ca. 15-20 minutter. Du kommer tilbage og deltager i formiddagsmad og tager ham så med hjem. På den måde oplever han første korte adskillelse, men han kender rutinerne og oplever, at du kommer hurtigt tilbage.
Onsdag: I møder ind i dagplejen ca. 8.30. Du deltager som dagen før, men går nu i 30-40 minutter. Du kommer tilbage, deltager i formiddagsmåltid (hvis de stadig spiser) og lidt leg - og så tager I hjem igen, når du fornemmer, at det passer godt.
Torsdag: I møder ind i dagplejen ca. 8.30 - og kører samme rutiner. Nu er du væk i en time. Det vil sige, at din dreng deltager i dagens aktiviteter uden dig i længere tid. Han hentes, og I tager hjem, når du fornemmer, at det passer godt ind.
Fredag: I møder ind i dagplejen ca. 8.30 - og kører samme rutiner. Nu er du væk i 1.5-2 timer. Hvis han er okay med dette, så bliver han og spiser frokost (ca. 11-11.30), og du henter ham igen. Hvis du bor i nærheden af dagplejer, kan du evt. aflevere og hente ham i barnevognen, så han kan komme i barnevognen, når I triller hjemad og på den måde vænnes til at sove middagslur i sin barnevogn:)
UGE 2:
Mandag: I møder ind i dagplejen ca. 8.30 - men nu afleveres han i favnen hos dagplejer, som hjælper ham med at vinke farvel og deltage i samling osv. Nu er han alene i dagplejen om formiddagen og til frokost - og hvis det går godt, så forsøger dagplejer på første lur. Du henter ham efter lur måske ca. 13.30-14 - du må gerne være der, når han vågner. Hvis ikke luren lykkes, så kan du hente ham før lur.
Tirsdag: Du gør det samme som mandag. Dagplejer prøver at putte ham. Hvis det går godt, så henter du ham efter lur. Hvis det ikke går, så henter du ham før lur. Og igen meget gerne i barnevognen, så han vænnes til at sove i den.
Onsdag-fredag: Du afleverer ham som normalt og nu er han længere tid i dagplejen, deltager hele dagen på egen hånd - og puttes også til middagslur (krydser fingre:)).
Jeg er med på, at du faktisk har en uge mere at gøre godt med, hvilket er rigtig godt, hvis han har behov for flere dage. Det er dog som nævnt en balance, hvor han også skal lære hverdagen i dagplejen at kende. Jeg tænker at ovenstående rutine, vil give ham nogle gode erfaringer med at være i dagplejen. Der er genkendelighed og dermed tryghed, og tiden i dagplejen forlænges stille og roligt.
Du skriver, at han ikke vil sove i barnevogn - og hvis du bor i nærheden af dagplejer, så tænker jeg, at det kan være en god måde at vænne ham til sin vogn. Hvis han bliver kørt i barnevognen dagligt og kan sidde op, kikke på verden og snakke med dig om alt det I ser på jeres vej, så vil han forbinde sin barnevogn med noget rart. Det vil gøre hans modstand mod barnevognen mindre - når han skal sove i den.
Samtidig kan barnevognen fungere som han genkendelige base i dagplejen. Den kan være hans bindeled mellem jeres hjem og dagplejen. Den dufter af hjem, han har sin egen lille babydyne, tæppe eller lignende. Det giver tryghed.
Der er også meget rytme og rutine i barnevognen. Du afleverer ham i barnevognen. Han kommer hen i dagplejen, hvor han hygger, leger og spiser - og når du henter ham, så puttes han i sin barnevogn, og I kører hjem igen. Når I kører hjemad, hvor det endnu ikke er puttetid, så sidder han op og kikker på verden, ligesom I gør om morgenen. Når du begynder at hente ham efter frokost, så kan du lægge ham ned og hjælpe ham med at finde ro og falde i søvn i barnevognen. Evt. lade ham sidde op og så lægge ham, når du kan se, at han er træt og parat.
Med hensyn til, hvornår I skal tage hjem, og hvor længe du skal blive i dagplejen, når du henter ham, så er det vigtigt, at I ikke tager så tidligt hjem, at han ikke får mulighed for at opleve noget rart i dagplejen - men det er samtidig vigtigt, at I ikke bliver for længe, så han ender med at blive overstimuleret og alt for træt. Det er derfor jeg i planen et par steder skriver, at "I kan tage hjem, når du fornemmer, at det passer godt ind".
Du skal også være opmærksom på, at dagplejer forhåbentlig vil opleve, at din dreng falder mere til ro og bliver gladere, når han er der - men at han stadig godt kan græde, når han ser dig. Gensynsgråd betyder ikke nødvendigvis, at han har det dårligt hele tiden, det kan godt være, fordi han "giver slip" på sine følelser, når han ser dig - følelsen af, at det hele naturligt er lidt svært, og det er helt okay og helt naturligt. Sid sammen med ham, kik lidt på, hvad de andre laver, læs lidt i en bog, tal med dagplejer osv. så han mærker, at alt er godt - og derefter går I så hjem.
Jeg håber, at du kan bruge dette videre - sender dig et stort knus herfra:)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske