Brev:
Fravær og tilknytning
13. juli 2025
Alder:
9 mdr.
Fravær og tilknytning
Kære Helen
Jeg er lidt bange for at jeg har skadet min søns og min relation ved at være for ofte væk😕
Min søn havde en lidt vanskelig start på livet og var sjælendt glad. Det var overvældende for mig at blive mor og have en baby der aldrig var helt tilfreds. Fra en ret tidlig alder (4 uger) har jeg været væk flere timer af gangen af gang, 1 gang i ugen. Nogle gange 2.
Jeg har et stort socialt behov og mange venner og havde altid tænkt jeg skulle være sådan en der tog min baby med mig når jeg ville fastholde en del af mit sociale liv. Det blev ikke sådan fordi han så ofte var ked af det, at det ikke var nemt at have ham med. Men jeg havde brug for pausen og for at se mine venner. Derfor blev det uden ham.
I dag er han 9 måneder og det er meget bedre med ham. Han er for det meste glad med utilfredshed og pylret indenfor hvad jeg tænker er normalen. Jeg er dog stadig væk 1-2 gange om ugen. Ofte til fra aftensmadstids, dvs fra kl 17:00 ish, så far spiser med ham og putter. Jeg har en gang været væk en overnatning. Jeg er stadig på barsel og jo derfor sammen med ham fra morgen til aften de fleste dage.
Jeg ligger mærke til at min søn lyser op i stort smil når min mand kommer hjem fra arbejde. Når jeg kommer hjem hvis jeg har været væk flere timer om dagen, så får jeg ikke samme reaktion. Han vil gerne op til mig, smiler da også hvis jeg sætter mig ned til ham og leger med ham, men der er ligesom ikke rigtig den der glædes reaktion på at se mig igen. Jeg oplever ikke at han som sådan afviser mig, bare at det ikke er noget specielt at jeg er hjemme igen, som når far kommer hjem.
Jeg frygter at mit fravær er gået ud over tilknytningen. Min søn har heller ikke rigtig mig som min farvorit person. Han trøstes, puttes osv ligeså godt af min mand som af mig. Ikke bedre, bare ligeså godt. Han er født ved kejsersnit og jeg var ret medtaget i starten, så min mand har naturligt fra dag 1 været på.
Min mand siger han oplever at han bliver glad når jeg kommer hjem, men jeg ved ikke helt. Han påpeger at min søn kigger meget efter mig og holder øje med hvor jeg er. Hvis han holder ham følger min søn ofte mig med blikket og har hoved vendt i min retning og ser med hvad jeg laver selvom han er ved far. Den observation giver jeg min mand ret i.
Med venlig hilsen
En bekymret mor