Svar: Indkøring i dagpleje - 15 mdr.
8. juli 2025
Alder:
15 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Jeg vil begynde med at sige, at det lyder rigtig godt, at du har 4 uger til at vænne din dreng til dagplejen. Det tænker jeg umiddelbart giver god mulighed for, at det nok skal lykkes:)
Det er helt normalt, at det kan gå rigtigt godt de første par dage, og pludselig så går det ikke mere. Det handler om, at din dreng nu har forstået, at det ikke bare er nyt, sjovt og spændende, men at du faktisk går fra ham - og det er hver dag. Det betyder ikke, at der er noget galt, det er blot tegn på, at alt det nye naturligt er lidt hårdt for ham.
Jeg kan godt læse, at dagplejer synes, at I skal bibeholde rutinen med, at du går. Men jeg er faktisk mere tilhænger af, at I lige nu bruger et par dage på, at du er til stede i dagplejen sammen med din dreng. Jeg tænker, at hvis din dreng oplever, at du bliver der og ikke går fra ham, så vil han naturligt blive mere tryg ved de nye omgivelser. Han vil kunne spejle sig i dig - hans trygge base - og kunne finde ro i at opleve, at du er helt tryg ved situationen og ved dagplejer.
Det handler om, at han gradvist skal finde ud af, at dagplejer er tryg, og at dagplejen er et trygt sted at være - fremfor at han bliver "efterladt et nyt sted" og derfor oplever det lidt for skræmmende og utrygt. Han skal stille og roligt få tillid til, at dagplejer kan hjælpe, trøste og klare de forskellige hverdagssituationer - og at du bliver mindre og mindre involveret. Og det sker bedst, hvis han føler sig tryg undervejs og ikke presses unødigt.
Jeg forestiller mig, at du er til stede, som hans trygge base - så han kan kikke på dig, søge dig, få et knus, blive tanket lidt op med mod osv., netop fordi du er til stede. Men dagplejer har en aktiv rolle. Det vil sige, at hun naturligt gør nogle af de praktiske ting - f.eks. er det hende, der tilbyder ham mad, men du sidder med ved bordet. Det er hende, der opfordrer ham til leg med de andre børn, men du sidder med ved gulvet. Det er hende, der skifter hans ble, men du henter bleen, står måske ved siden af osv. Så han hele tiden kan tjekke op på, at du er helt okay med det hele og derfor naturligt vil føle sig okay.
Hvis det er meget svært for ham, så er leg og samvær et godt sted at starte - at du f.eks. sidder tæt på, og dagplejer inviterer alle børnene til at lege, læse i en bog, synge en sang osv. Og så kan det med måltider og bleskift komme lidt senere, i takt med at din dreng bliver mere tryg ved dagplejer.
Jeg synes derfor, du skal prøve at tale med dagplejer om, at du gerne vil være der sammen med din dreng i nogle dage. Og at det handler om at skrue lidt ned for presset og skrue lidt op for trygheden, så overgangen bliver lidt lettere for ham.
Når du har været i dagplejen sammen med ham i nogle dage, så vil det være naturligt, at dagplejer tager mere og mere over - og du er mere og mere på afstand. I stedet for at være væk i en time, kan du måske være væk i 15 minutter, og dagen efter måske i 30 minutter - det er synd, hvis han skal græde i en time, før du kommer tilbage, og hvis dagplejer ikke kan trøste ham. Han er for lille til at forstå tid, og mærker bare at du går fra ham, forlader ham. Derfor kan det være godt, at du ikke er for længe væk i starten, men kommer tilbage, før han når at blive helt utrøstelig. Så han når at opleve, at du altid kommer tilbage, du har ikke forladt ham - og at det kan godt være rart i dagplejen, selvom du ikke er der hele tiden.
Når I beslutter jer for, at det er tid til, at du går, så er det vigtigt, at du ikke "lister ud", men at du siger farvel til ham - og det er vigtigt, at I bruger et fast lille ritual. Du kan f.eks. sige "Mor går nu, jeg kommer tilbage, når I skal spise frokost" eller lignende. Det er vigtigt, at dagplejer siger farvel sammen med ham - f.eks. holder ham i sin favn, og de vinker sammen, når du går. Eller at de leger på gulvet og vinker farvel, og dagplejer hjælpe ham så videre i legen, når du går.
MEN, det er også meget vigtigt, at du bliver i dagplejen, når du kommer tilbage - og at du f.eks. deltager i frokosten sammen med ham, dagplejer og de andre børn, før I så siger farvel og går. Når du kommer tilbage og bliver i dagplejen sammen med ham, så får han en god afslutning i dagplejen, og det styrker hans oplevelse af, at dagplejen er tryg, også selvom du ikke er der hele tiden.
Hvis du derimod går, han græder, og du kommer tilbage og tager ham med hjem, det vil sige fjerner ham fra situationen, så vil han opleve at blive fjernet midt i sin følelse af, at noget er svært. Han får ikke mulighed for at opleve, at "mor kommer igen, og det hele går fint". Det kan derfor være med til at forstærke hans uro og hans savn, når han er i dagplejen alene og give ham en følelse af, at "mor skal komme og redde ham", hvis du forstår, hvad jeg mener. Jo flere gange han bliver hentet imens han græder, jo sværere kan det blive for ham at komme ind ad døren - hans krop vil huske, at sidst han var i dagplejen var det så slemt, at mor måtte hente ham og tage ham væk.
Derfor er det vigtigt, at I ikke går direkte hjem, men at du bliver i dagplejen sammen med ham, og at I hygger jer, spiser sammen, læser lidt, trøster lidt, ser på lidt leg osv. På den måde sender du også et signal til din dreng om, at "du kommer tilbage, du hjælper ham, og du tror på, at dette kan blive trygt og rart for ham. I øver jer sammen".:)
Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre - rigtig meget held og lykke med det hele:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske