Svar: Søvn og barnevogn pt. 2
6. juli 2025
Alder:
4 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev, det er super godt, at du skriver tilbage :)
Det lyder som om, at du/I gør det rigtig godt. Det er meget tydeligt, at du/I arbejder med rutiner, genkendelighed og masser af kærlighed og forståelse. Når det er så svært stadig væk, så handler det sandsynligvis om, at jeres dreng er en meget opmærksom og sansende baby - og han kan derfor lige nu ikke finde ro og falde i søvn i sin barnevogn.
Sagt på en anden måde, så lyder det som om, at han bliver lidt overstimuleret af både sine egne bevæger og omgivelserne - hvorimod, når han kommer op i din favn og bliver holdt der, så finder han med det samme ro og falder i søvn - i favnen føler han sig tryg, og favnen er genkendelig nok til, at han her kan give slip. Dette tolker jeg som, at han har behov for lidt mere hjælp og mere fysisk nærhed, for at kunne finde ind i søvnen, og jeg tænker, at det derfor er her, du skal sætte lidt ind lige nu.
Jeg vil foreslå, at du lige nu siger til dig selv, at alle lure ikke skal tages i barnevognen. Han skal nok lære det, men lige nu er det vigtigste at få ro på søvnen og derfor mindre på, hvor han falder i søvn. Jeg vil foreslå, at du forsøger at lade én af lurene dagligt være i barnevognen - det kan godt variere lidt fra dag til dag, hvis det passer bedst ind i jeres hverdag. Det kan dog også være sådan, at du f.eks. lige nu lader ham sove indenfor til formiddagsluren, holder fast i at prøve putning i barnevognen, når han skal sove til middag, og ved den tredje lur skifter du lidt alt efter, hvad du tænker vil fungere, og hvad du selv har overskud til.
Jeg vil også foreslå, at du sætter en tidsbegrænsning på barnevognen. Så hvis han ikke er faldet i søvn i barnevognen inden for måske ca. 15 minutter, så tage ham op - lad ham finde roen og falde i søvn i din favn og put ham evt. tilbage i barnevognen sovende, eller drop barnevognen helt og læg dig med ham i soveværelset. En vellykket lur er bedre end ingen lur, og det er også bedre, at han hjælpes til søvn med favn, end at han har vågenperioder på 3-4 timer i stedet for 2 timer.:)
Jeg synes ikke, det er negativt, at han kan finde ro og falde i søvn i din favn. Det er helt okay, at du holder ham tæt, hvis det får ham til at sove. Det er dog vigtigt, at du kan holde til det fysisk, for han er en stor dreng, så sæt dig i en stol og sørg for at du har god støtte, når du sidder med ham eller læg dig som sagt med ham i dobbeltsengen for at give ham ro på denne måde.
Du må meget gerne bruge sut, nussekanin osv. Hvis han spænder op i kroppen, så brug også gerne dine hænder, samt beroligende ord som "sshh-sshh" eller lignende - hvad du fornemmer hjælper ham til ro, og meget gerne noget, som naturligt også kan berolige og hjælpe ham på sigt, når han så puttes lidt på afstand af dig. Tanken er, at du fremadrettet så kan stå ved ham, holde dine hænder beroligende på hans krop og lade ham mærke, at du er der, men så du ikke længere behøver holde ham i din favn. Jeg tænker, at det vigtige lige nu er, at han får hjælp til at finde ro og på den måde lærer at give slip. Netop for at han kan det på sigt, - også når han puttes lidt på afstand af dig.
Det er rigtig godt at bibeholde jeres dagsplan. Selvom barnevognen lige nu driller, så er det virkelig godt, at I har så gentagende og tryg en rytme i hverdagen. Gentagelser er tryghed for en lille baby, som jeres dreng, og når I ved, at I f.eks. altid forsøger første lur ca. kl. 8.30, og den næste klokken 12 osv. så bliver det naturligt også lettere at aflæse ham og reagere tidligt - netop for at undgå, at han bliver overtræt og derfor får sværere ved at sove. Det, at hans krop stille og roligt vænner sig til, at det er sovetid nu, vil være guld være på sigt - og på den måde arbejder tiden også for jer.
Og det tænker jeg faktisk også er en vigtig pointe - at tiden arbejder for jer. Med den alder jeres dreng har nu, så sker der en kæmpe udvikling med ham. Hans søvn ændrer sig fysiologisk og begynder at minde mere og mere om den søvn, som lidt større børn og voksne sover. Han begynder stille og roligt at kunne sammenkoble rutiner og gentagelser med f.eks. at skulle sove. Og han får naturligt også gradvist lettere ved at finde ro selv, uden at han igen og igen skal i favn, - så det bliver gradvist lettere for ham at overgive sig til søvnen, fordi han bliver ældre.
Samtidig vil han også få langt mere aktive vågne perioder, hvor han vil bruge sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt - og efter en aktiv vågenperiode vil hans krop naturligt begynder at vise behov for mere søvn. Så hans evne til at mærke træthed vil naturligt også blive større, og derfor vil det på sigt blive lettere at putte ham.
Introduktionen af skemad er på sigt også med til at skabe mere rytme i løbet af dagen. Når han bliver ældre, vil han f.eks. også kunne sidde op i barnevognen, når I triller tur og kan så puttes, når han er fyldt op med indtryk og er klar til at sove. Der er altså rigtig mange ting, som vil ændre sig i løbet af de næste par måneder.
Jeres rutiner, den faste dagsrytme osv., som I bruger nu, vil stille og roligt give ham en erfaring. Selvom han ikke falder i søvn i barnevognen lige nu, så får han en erfaring med sig, fordi I igen og igen gør det samme. Han lærer, at når det er tid til lur, så kommer han ud, det er stille og roligt, han puttes med sin nussekanin og sut, og det betyder, at han skal sove. Så en dag, vil han sandsynligvis blot falde i søvn i sin barnevogn - ikke fordi I presser ham, men fordi han genkender situationen og føler sig tryg ved det - netop fordi I gennem længere tid har forsøgt dette fast en gang dagligt.
Så hold endelig fast i alt det gode, som I allerede har fået indført - det vil hjælpe jer fremadrettet. Som forældre kan man hurtigt komme ind i et mønster, hvor det bliver mere eller mindre tilfældige lure, skiftende metoder og "brandslukning" i desperation. Det kan virke på kort sigt, men skaber ofte uro på længere sigt - men alt det I gør nu, skal nok virke. Det skal bare have lidt tid, og det er som sagt okay at tage ham op lige nu, når han ikke kan finde ro i barnevognen. I hjælper ham med at regulere sig selv, og det er en vigtig del af processen.
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske