Svar: Varme i barnevogn
2. juli 2025
Alder:
7 mdr.
Kære Mor L
Tak for dit brev :)
Det er vigtigt at holde øje med temperaturen i barnevognen - for du har helt ret i, at den lille meget hurtigt kan få det alt for varmt, når han eller hun sover udenfor om sommeren. Og 28 grader er meget varmt! Det er derfor godt, at du har en babyalarm, som måler temperaturen.
Jeg vil umiddelbart sige, at hvis temperaturen nærmer sig 22-23 grader inde i vognen, så skal du være ekstra opmærksom og tjekke, at din datter har det godt. Små børn har meget svært ved at regulere deres kropstemperatur, og man kan ikke gå ud fra, at en baby under et år vågner og reagerer, hvis han eller hun får det for varmt. Og jeg synes umiddelbart ikke, at temperaturen bør ligge højere end dette. I givet fald tænker jeg, at det vil være bedre, at du lader din datter sove indendøre.
Det er naturligvis også vigtigt, at du altid stiller barnevognen i skyggen og flytter den undervejs, hvis du opdager, at solen bevæger sig. Det er meget vigtigt, at du ikke bruger stofbleer, et håndklæde, myggenet og lignende over kalechen - det stopper luftcirkulationen, og det kan meget hurtigt blive som et "drivhus" inde i barnevognen. Myggenet skal kun bruges, hvis du kan se insekter flyve rundt, ellers bør det ikke bruges.
Derudover skal din datter naturligvis være let klædt på - måske nærmest afklædt - så hun kan komme af med varmen, og du skal tjekke hende jævnligt - mærke hende i nakken og på brystet, så du hele tiden er obs på, hvor varmt hun har det. Hun må ikke være svedig.
Hvis hun har røde kinder, når hun ligger og sover, eller hvis hun sover meget uroligt, klynker og virker lidt utilpas, så kan det også være tegn på, at hun har det for varmt. Hun kan også blive sløv og virke svær at vække - det er heller ikke et godt tegn.
Sørg også for, at hun får masser af væske, når det er varmt. Hun skal stadig ammes eller have flaske, gerne lidt hyppigere end hun plejer, og hun vil også have brug for ekstra vand af kop. Hold øje med hendes bleer - det er vigtigt, at hun tisser, og at urinen er klar og ikke gul.
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med hende - og rigtig god sommer til jer:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske