Svar: Jordbær til baby
2. juli 2025
Alder:
7 mdr.
Kære Mor L
Tak for dit brev :)
Din datter må meget gerne spise friske jordbær. Du kan give hende dem i meget små bidder, hvis du tænker, at hun kan tygge dem på denne måde. Du kan også give dem moset med f.eks. en gaffel eller koge dem til en jordbærmos.
Det er en god idé at vælge jordbær, der er økologiske eller at skylle dem grundigt, før du giver hende dem. Det er også altid en god idé at tilbyde hende en lille mængde i starten og så holde øje med, hvordan hun reagerer på dem. Jordbær kan nogle gange godt være lidt syrlige og irritere maven lidt eller give rød numse, hvis det sker, kan det være en god idé at holde pause eller tilbyde hende en lidt mindre mængde ad gangen.
Når du spørger om der er noget særligt, som du skal være opmærksom på, så er det måske, fordi du har hørt, at man skal give færdigpakkede frosne bær et opkog på mindst ét minut, før de bruges. Frosne bær direkte fra posen, især fra udlandet, kan give roskildesyge eller leverbetændelse. Derfor skal de "boble-koge" i mindst ét minut. Dette er dog ikke tilfældet ved hjemmedyrkede bær. Det er også sjældent et problem med jordbær. Så det er kun skønt at svigerfamilien har jordbær til jer alle!
Så ja, din datter må meget gerne spise jordbær, hvis de moses eller skæres i små bidder. Jordbær indeholder både C-vitamin, antioxidanter og andet godt :)
Rigtig god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske