Brev:
Vil ikke spise (selv), sidde i højstol eller i bad
17. juni 2025
Alder:
13 mdr.
Vil ikke spise (selv), sidde i højstol eller i bad
Kære Helen,
Vi har lidt forskellige udfordringer som vi har forsøgt at arbejde med. Vi håbede at det var en fase, men nu er der gået en del tid uden at vi ser nogle ændringer.
Vores søn på 13 måneder har altid været meget aktiv, ifølge vores sundhedsplejerske mere end gennemsnittet. Han har også altid været spinkel og det har været meget i fokus at sørge for at han spiser nok, tager på og følger sin vægtkurve uden dyk (som vi har oplevet et par gange).
Han har den sidste måneds tid nægtet at sidde i højstol ved måltider. Han vrider sig ud, og rejser sig op i stolen. Selv når han er meget sulten, kæmper han sig ud og væk. Han beder ikke selv om mad, men viser tegn på sult når han får maden tilbudt.
Han vil heller ikke sidde på skødet -- kun lige for at få den ene bid mad, og så vil han ud at gå rundt eller lege. Ligemeget hvor spændende og attraktivt vi får måltiderne ved spisebordet til at være, og hvor sulten han er, bliver han sur og stritter imod hvis vi prøver at få ham til at sidde i højstol eller på skødet. Så det ender med at vi render efter ham mens han leger, hvor han så også er klar og åbner munden når maden kommer.
Vi prøver at vise ham at vi spiser og hygger og nyder det men han er uinteresseret.
De seneste to måneder har der også været en kæmpe udfordring at bade ham. Fra den ene dag til den anden var han pludselig bange for vandet. Både i kar og bruser. Vi har forsøgt med legetøj, at bade med ham og at vise at vi selv synes det er rart at bade, men hans reaktion er ustyrlig gråd hver gang.
Vi har også holdt lange pauser hvor han ikke har fået vasket hår men kun blevet tørt på kroppen med en våd klud. Pausen virkede heller ikke, selv med en stille og rolig reintroduktion.
Det skal nævnes at hans 4 øvre fortænder er brudt ud i løbet af den sidste halvanden måneds tid og at det sikkert har en indflydelse.
Vi er løbet tør for idéer. Hvad foreslår du at vi gør?
Med venlig hilsen
De trætte forældre