Svar: Kan jeg reetablere amning?
15. juni 2025
Alder:
2 mdr.
Kære forældre
Tusind tak for jeres brev. Jeg er oprigtigt glad for at høre, at jeres lille pige har det godt, og at hun er begyndt at tage på i vægt. Det lyder som om, at hun nu er mere vågen og spiser mere aktivt, og det er virkeligt dejligt at høre.
Jeg forstår godt ønsket om at ville amme fuldt - og ja, det er nogle gange muligt at reetablere amning, men det kræver en målrettet indsats og en tæt støtte, for at det kan lade sig gøre. Har I talt med en ammevejleder? Har I talt med sundhedsplejersken omkring det? Det er vigtigt, at I får personlig og professionel ammehjælp, hvis det skal lykkes. I vil have brug for en IBCLC-certificeret ammevejleder eller en ammevejleder med stor erfaring, som kan komme i jeres hjem og hjælpe jer, og det vil være meget vigtigt, at I følges tæt af sundhedsplejersken, så man hele tiden kan følge jeres datters vækst og trivsel.
Jeg kan godt fornemme, at amning betyder meget for dig/mor. Du vil gerne kunne give jeres datter den tryghed og nærhed, som brystet ofte er forbundet med, det forstår jeg godt. Samtidig er det dog vigtigt, at du ved, at amning ikke er det, der gør dig til en god mor. Moderfølelsen sidder ikke i brysterne, den sidder i hjertet, og du er allerede det, jeres datter har behov for - uanset, hvordan hun får sin mælk.
Lige nu bruger du rigtig meget tid og energi på at få amningen til at lykkes - du ammer, stimulerer, malker ud og bruger naturligt også tid på at være frustreret eller bekymret. Og hvis du skal reetablere amningen, vil du skulle bruge endnu mere tid, end du allerede gør. Det er tid, der går fra din datter. Det er tid, der går fra at være nærværende, rolig og bare nyde tiden med hende.
Det, jeres datter har allermest brug for lige nu, er nærhed og tryghed sammen med dig. Det er sådan, hun lærer, at verden er et godt sted at være, og at du altid er der for hende. Det sker gennem måden, I kikker på hinanden, jeres kropskontakt, måden I pludrer til hinanden på, små berøringer, og de små øjeblikke, hvor I bare er sammen. Når amningen fylder alt, så kan det komme til at stå i vejen for netop de øjeblikke. Og det er ærgerligt, fordi det er i nærværet, at båndet mellem dig og jeres lille datter styrkes. Derfor er det vigtigt, at du vælger det, som giver jer alle mest ro og glæde - og det behøver ikke være amning. Du kan give hende alt det, hun har brug for - også når hun får flaske.
Og faktisk tænker jeg, at jeres lille pige har brug for flasken. Hun har brug for den mælk. Det er positivt, at hendes vægt nu er opadgående. Hun er gået fra 3800g til 4900 gram på ca. 6 uger. Det viser, at hun får mere af den energi og næring, som hun har behov for - og det skal I endelig holde fast i.
Men selvom det går fremad, så er det stadig ikke en stor vægtstigning i forhold til hendes alder. Hun har meget at indhente, og hun har brug for en stabil vækst nu, så hendes krop og hjerne kan udvikle sig, og så hun har kræfter til at være vågen, fortsat spiser, pludrer - og også har kræfter til at knytte sig til jer. Når hun får nok mælk, så bliver der naturligt plads til mere vågenhed og kontakt - og det giver jer mulighed for flere gode og vigtige stunder sammen. Det tænker jeg, at flasken er med til at sikre.
Nogle gange kan man komme til at kæmpe så meget for amningen, at det kommer til at fylde det hele. Al tid og energi går med ammeforsøg, udmalkning, bekymringer, gråd og tvivl. Men hvad hvis roen ligger i ikke at kæmpe videre? Hvad vil der ske, hvis I accepterer, at jeres datter får flaske, og det er okay? Måske bliver der plads til at kikke jeres lille datter i øjnene uden stress. Bare holde hende tæt, nyde at hun spiser og får det, som hun har behov for. Måske vil I begynde at mærke stoltheden over at gøre det, der virker, og ikke det, som I troede, at I skulle... :)
I må meget gerne give jeres datter 130 ml pr måltid. Det er super godt, at I fornemmer, at hun sover bedre, når hun får 30 ml mere. Søvnen er også vigtig for hende - og for jer:)
Med en vægt på 4900 gram, vil hendes gennemsnitlige behov for mælk i hver flaske afhænge af, hvor mange flasker hun tilbydes. Hvis hun drikker 6 flasker i døgnet passer det med ca. 130 ml, drikker hun flere flasker vil det generelt passe med lidt mindre i hver flaske. I skal dog huske på, at det er vejledende mængde. Nogle børn spiser lidt mere og andre lidt mindre.
Dertil kommer, at jeres datter som sagt har noget, der skal indhentes. Fordi hun i starten ikke har taget ret meget på, så vil hendes krop nu prioritere, at hun nu vokser og har mere energi - det kalder man "catch-up-growth". Det betyder, at jeres datter godt kan have behov for mere mælk end gennemsnittet i en periode. Hun kan virke mere sulten og kan begynde at spise oftere, og det er meget vigtigt, at I ikke holder hende tilbage i mængde, så længe hun virker sulten og trives med det. Giv hende derfor gerne de 130 ml eller evt. lidt mere, hvis hun viser behov for det.
Prøv at følge hendes signaler. Hvis hun slipper flasken af sig selv og/eller virker rolig og tilfreds, når hun har drukket sin flaske - så er det tegn på, at hun har fået nok. Det er generelt godt, hvis hun ikke tømmer flasken fuldstændig, når hun spiser, der må gerne være en lille smule mælk tilbage. Hvis I gentagende gange oplever, at hun tømmer flasken helt, så er det en god idé, at I prøver at øge mængden af mælk lidt.
Jeg håber, at I kan bruge mine tanker lidt videre, også selvom det måske ikke var det svar omkring amning, som I ønskede jer.. :)
Rigtig meget held og lykke - og knus - herfra:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske