Brev:
Lange putninger + sover uroligt i mor og fars seng
3. juni 2025
Alder:
4 år, 2 mdr.
Lange putninger + sover uroligt i mor og fars seng
Hej Helen
Tak for dine tidligere svar på vores henvendelser. Dem er vi meget glade for.
Vi har en 4 årig datter, som vi hver aften bruger minimum 1,5 time på at putte. Det er et problem der er startet efter sutten blev afleveret på suttetræet for nogle måneder siden. Siden da har hun haft meget svært ved at finde ro, når hun kommer ned i sin seng.
Putteritual lige nu (starter ca. kl. 19):
Nattøj på og ned på eget værelse
Børste tænder
En godnathistorie som hun får lov til at vælge
Ofte lidt hyggesnak
Godnatsange - enten hvor vi synger eller godnatliste bliver sat på.
Hun har sine to puttekaniner hele vejen igennem og vi sidder på en stol ved siden af hendes seng indtil hun sover.
Vi er begyndt at have en lille lyskæde ved hendes seng, da hun ikke kunne lide at det blev helt mørkt.
Ofte er vi første ude for putningen kl. 21, hvilket er enormt frustrerende. Hun er ikke til at få op om morgenen. Ofte kan vi først få hende om kl. 7 eller 7.30.
Hun har mange spørgsmål og fortæller løbende. Ellers er der overspringshandlinger og rumsteren.
Hun er storesøster til tvillinger på halvandet år, som bliver puttet lidt før men ellers samtidigt af den forælder, som ikke putter hende. Vi skiftes hver aften.
Vi vil rigtig gerne begynde at øve noget "gå til og fra" putning, hvor hun på sigt lærer at falde i søvn selv i egen seng efter vi har læst en godnathistorie sammen.
Flere nævner noget med belønninger eks. klistermærker, men vi mangler en udførlig plan for hvad vi skal gøre. Idéer til hvordan vi kan gribe det an. Kan du hjælpe os?
Den næste udfordring vi har er, at hun stadig kommer ind i vores seng hver nat. Typisk mellem 00.00 og 01.00. Hun starter i midten men kryber hurtigt over og overtager mors plads + ligger ovenpå. Det går ud over min nattesøvn og når jeg prøver at rykke på hende, bliver hun sur og begynder nogle gange at skrige/ råbe.
Lillebrødrene sover på eget værelse og det har de altid gjort - faktisk pga. at hun har været i sengen.
Hvordan kan vi begynde at få hende over i egen seng - hele natten. Vi mangler også her nogle idéer og værktøjer.
På forhånd mange tak for svar.
Bedste hilsner