Brev:
Lure i dagplejen
15. maj 2025
Alder:
10 mdr.
Lure i dagplejen
Hej Helen,
Min søde datter er startet i dagpleje her d 1 maj. Indkøringen er gået over al forventning og hun har nu en halv dag dernede, hvor hun får sovet sig en god lur og overordnet er glad og trives.
Dagplejeren synes dog, at vi skal ændre vores datters rytme, således at hun sover lur sammen med de andre børn kl 1200. Jeg forstår, at hun rigtig gerne vil have en pause midt på dagen, for hun er trods alt meget på i mange timer!
Ydermere fortalte hun mig, at vores datter ville få det hårdt, hvis ikke hun faldt ind i denne rytme, når hun skulle i gæstedagpleje henover sommeren, da de andre dagplejere kørte denne rytme.
Jeg vækker hende hver morgen kl 0700 (dette skal gerne ændres til kl 0600 inden for det næste stykke tid, da jeg skal på arbejde kl 0700). Hun sover sin første lur kl 0930-1100. Hendes anden lur ligger kl 1500-1600 (her vækker jeg hende hver dag). Hun kommer herefter i seng og sover 2030 uden problemer.
Jeg kan ikke se, hvordan det skal kunne lade sig gøre, at mit barn skal sove 2 gange på et tidsinterval på 6 timer, hvis hun skal sove med de andre børn kl 1200. Og hvis hun gør det, så bliver det i hvert fald 2 korte lure og så skal hun have et langt vågenstræk inden hun skal puttes til natten, og det kan hun ikke holde til - og ellers skal hun tilbage på en 3-lurs rytme..
Jeg foreslog dagplejeren, at hun måske kunne vække hende efter 40 minutter, hvis hun skulle kunne sove kl 1200, men det var hun meget skeptisk over..
Har du et godt råd til, hvordan en rytme kan se ud, for et barn på 10,5 måneder, hvis det skal passe ind i en dagplejers rytme?