Brev:
Svær søvnmangel pga mange opvågninger
13. maj 2025
Alder:
10 mdr.
Svær søvnmangel pga mange opvågninger
Kære Helen
Min datter er netop blevet 10 måneder og jeg skriver til dig for råd til mange opvågninger om natten og ammestop.
Søvn
Min datter har aldrig været en “putte baby” - dvs hun har ikke været til tæt putning, sovet lur på mig eller sin far etc nærmest siden hun var 2 mdr. Hun har altid foretrukket og bedst fundet ro ved bevægelse og kunne lide at være omsluttet - dvs at trille i barnevogn og sove i slyngevugge (i dagtid) og i en sleepcarrier, hvor hun er puttet godt stramt i dynen om natten.
Indtil hun var 6 mdr sov hun fint om natten dvs ca 3x3 timers stræk. Men dårligt om dagen, kun 30 min x 3. Nogle gange kunne man gå hende ind i næste søvncyklus midt på dagen, men hun sov kun maks 1 time og vågnede ofte så snart barnevognen stod stille.
Nu, de sidste 4 mdr, har hun vågnet hver 1-2t fra vi putter hende om aftenen til næste morgen. Når hun vågner er det med skrig og skrål, og hun kan ikke bringes til ro på andre måder end amning eller at vi går med hende liggende i hendes sleepcarrier. Den ligger hun stadig i - idet hun vrider sig hvis vi prøver at gå med hende i vores arme. Men hun stopper med at græde så snart man har gået 5 m med hende i den. Det er ikke længere hensigtsmæssigt, hun er for stor til den og for tung.
Vi har prøvet alt, synes jeg. Tyngdesovepose, tjekket ører, en hånd på brystet og sang, nussebamse. Hun har aldrig villet tage sut. Samsovning giver samme mængde opvågninger og også skrig og skrål og hun vrider sig hvis man prøver at kramme hende. Vi er ved at være godt slidte og kan snart ikke mere.
Jeg er tilbage på arbejde og min mand har barsel endnu den næste mdr.
Amning
Jeg har aldrig været glad for at amme. Ikke fordi vi har haft ubehag eller problemer. Faktisk har min datter Trods stramt tungebånd klaret amningen rigtig fint. Jeg har ammet hende for hendes skyld og fordi det sundhedsmæssigt er at foretrække.
Hun gider desværre ikke tage sut eller flaske - så jeg har særligt de seneste måneder, følt mig meget fanget i amningen. Fordi hun og putningen er totalt afhængig af mig. Jeg vil gerne stoppe. Men jeg har dårlig samvittighed fordi hun endnu ikke er et år og fordi det er der hun får mest nærhed, idet hun jo ikke sådan er til kram og lur med kropskontakt.
Aktuelt ammer jeg hende når jeg kommer hjem fra arbejde, til putning, sen aften, midt nat og morgen.
Generel udvikling
Det skal nævnes at min datter er meget langsom motorisk. Hun havde favoritside og meget ubehag ved mavetid, så det var først omkring 6 mdr vi fik knækket koden til masser af mavetid og fri bevægelse til begge sider. Hun er derfor først ved at lære at krybe nu. i dagtid er hun ellers glad og fysioterapeuten og lægen har frikendt hende som en normal langsom motorisk baby.
Vores dag ser således ud:
Kl 6-7 vågner, ligger og pludrer, ammes
Kl 8 morgenmad, pandekage, bær, ost, bolle m smør (hun gider ikke mades med ske - vil selv styre)
Kl 9-10 puttes til lur i barnevogn - sover ca 1t
Kl 10.30 mellemmåltid, frugtmos, brød
Kl 12 middagsmad, bondebrød m pålæg, grøntsagsdeller, muffins etc
Kl 13-14 puttes til middag - trilles i barnevogn, sover ca 30 min - 1 t
Kl 15-16 mellemmåtlid, banan, bær, pandekage og ammes når jeg kommer hjem
Kl 17 tredje lur - i barnevogn ca 30 min (nogle gange er vi begyndt at kunne springe denne lur over - det ændrer dog ikke på natten)
Kl 18 aftensmad, baseret på vores mad
Kl 19-20 putteritual med sang, nattøj, amning i stol ved siden af sengen
Kl 20-21 sover i sleepcarrier i seng på eget værelse
Og vågner så herefter ca 1x i timen og skal gås med for at falde i søvn igen.
Ved opvågning kl 22-23 ammer jeg igen
Og ved opvågningen omkring kl 3 ammer jeg igen
Hun drikker vand af kop eller kop m sugerør
Aktuelt putter jeg, og min mand er begyndt at tage natten, og jeg sover ovenpå og kommer ned til amningerne. Vi er virkelig ved at være slidte og har snart brug for noget mere sammenhængende søvn. Og jeg ønsker mig brændende ikke at være så afhængig af amningen - så andre også ville kunne putte hende/passe hende end mig.
Hvorfor vågner hun mon så meget hele tiden? Jeg har ikke indtryk af sult eller smerter. Men nærmere at vi er havnet i søvnassociationer med bryst og bevægelse. Hun ligger ikke mega uroligt, men måske er der en grad af motorisk uro, også fordi hun aktuelt virkelig er ved at lære at komme frem. Har prøvet med bad og massage inden sengetid, men det bliver hun mere ked af end det beroliger.
Jeg aner snart ikke mine levende råd. Og har svært ved at vide hvordan vi skal gribe det an.
Ser frem til at høre din vurdering og modtage dine råd.
Hilsen
De trætte forældre