Brev:
Lang putning - 21 måneder
1. maj 2025
Alder:
21 mdr.
Lang putning - 21 måneder
Kære Helen,
Vi håber, du kan hjælpe os med at skabe en kortere og endnu vigtigere behagelig putterutine for særligt vores datter, og for os forældre ;) .
Lige nu tager den 1-1,5 timer. Sover typisk omkring kl 20/20:15.
Vi spiser typisk aftensmad med hende omkring 18:10-18:30. Og vi forsøger at starte putningen lige herefter kl 18:30 ved at vi sætte roligt meditationsmusik på, hendes far giver hende ble på til natten og børster tænder og siger "nu skal vi snart sove", og han sætter sig med hende med rolige aktiviter som et puslespil eller tegning i 10-15minutter. I denne tid er det dog som om, hun gearer op (og hun ved nok godt, det snart er sovetid), og hun vil pludselig gerne løbe rundt og bliver meget højlydt med høje råb og grin. Hun vil gerne lave fangeleg og den slags.
Vi forsøger løbende bare at fortælle hende, at det er godnat tid, og at vi skal slappe af og tager hende med ind i sofaen igen. Omkring kl 19 sætter hendes far sig i sofaen med hende og læser bog. Vi oplever, at hun - trods hun løbende forsøger at komme op (og kan pludselig også skrige for at komme op af sofaen og løbe rundt, og som er en adfærd vi sjældent oplever om dagen) - gaber og gnider sig i øjnene under læsningen, og nogle gange allerede når vi er ved at spise færdigt.
Vi tænker hver gang, at det jo betyder, at hun er træt, og at hendes adfærd så må skyldes overtræthed? Men kan det virkelig passe allerede kl 18:30?
I løbet af læsningen falder hun altid nogenlunde hurtigt til ro igen og sidder virkelig og hygger sig med sin far. Og nogle gange bliver hun virkelig træt og gaber og kan endda sige "tra" (træt), og her kalder hun typisk på mig (ca 19:15/20 stykker). Så tager jeg hende på armen, og vi siger godnat til far, og jeg går ind i soveværelset og lægger mig i sengen.
Selvom hun er så træt på dette tidspunkt, er det som om, hun starter "forfra" herinde. Hun råber på bog og på vand, og det kan hun gøre mange gange. Jeg læser bog med hende og er begyndt efter et par historier at sige, at nu er det sidste historie, og så fortæller jeg en godnathistoire (der handler om hvad vi har lavet om dagen). Den får hende for det meste til ro og ligger og lytter, men med jævne opbrud med råb om vand eller bog eller ruller energisk rundt. Endeligt kan jeg synge en godnat sang, men nogle gange kan jeg gøre dette i 10-15 minutter før hun sover, og sådan kan hele dette trummerum vare i alt fra 45-70 minutter.
Nogle gange kalder hun på mig allerede, når de starter med at læse bog i sofaen og derfor sidder vi typisk både min mand og jeg og læser bog med hende, indtil jeg går ind med hende. Hun kan også finde på at råbe på far inde fra sengen, og vi har prøvet, at vi allesammen ligger derinde og læser bog kl 19. Men det er som om, hun er endnu sværere at få til ro, hvis vi starter inde i sengen fremfor i sofaen kl 19.
For en måneds tid siden ændrede vi i vores rutine, da vi i en periode havde spist lidt tidligere og havde spist 17:30-18, og så satte vi musik på og dansede efter maden. Det elskede vores datter og det var en stund sammen, men vi var nervøse for, om hun blev for opgejlet af dette, men selv når vi har fjernet denne aktivitet, er putningerne ikke blevet bedre.
Vi synes, at det hele selvfølgelig også blev sværere i forbindelse med sommertid og pga lys, men hvordan kan vi få en god og tryg putterutine?
Lidt baggrundsinformation. Vores datter er generelt meget glad, tilfreds og en nem pige. Hun smiler meget, forstår rigtig meget og siger mange ord og små 2-ords, og også nogle 3-ords sætninger. Når jeg eller min mand er på legeplads eller går rundt i byen er det stort set altid bare meget skønt og hyggeligt, og hun forstår fx, at hun skal holde i hånd ved vejen, og virker meget fornuftig. Min mand og jeg taler derfor ofte om, at vi virkelig har en nem datter, men når vi så nærmer os puttetiden, så bliver hun pludselig mere umulig og "anderledes", end hvad vi oplever om dagen.
Hun vågner typisk meget fast omkring 6:00/6:30. Hun sover lur omkring 11:30/12 og sover for det meste 1,5 time - nogle gange 1 time og et kvarter. Hun er meget nem at putte til lur, typisk i barnevognen, men ligeså let at putte hjemme i vuggen.
Vi hjemmepasser vores datter, og om natten sover hun i sengen med os. Mind mand og jeg er selvstændige i samme virksomhed , og han har selvfølgelig 90% af arbejdsbyrden pt, men han har en del hjemmearbejdsdage og 2 hverdage er han på legeplads eller hygger med hende om eftermiddagen og er også sammen med hende hver weekend, typisk os alle tre.
Hun har alle dage været letspisende, og for tiden er det særligt aftenmåltidet, hun ikke spiser så meget ved. Vi plejer dog at give hende en rugbrødsmad med smør eller lign, når hun læser bog med far i sofaen, og den plejer så at køre ned.
Vi glæder os meget til at høre fra dig.
De bedste hilsner
To forældre der drømmer om en behagelig putterutine for hele familien.
PS: Jeg drømmer også om, at putterutinen en dag kan indebære, at det ikke kun er mig, der kan lægge hende i seng og få hende til at lukke øjnene. Måske det først bliver aktuelt efter 2 års alderen. Vi ønsker at følge hendes tempo og behov, og jeg har ikke travlt, men håber da ikke, hun skal blive 5 år, før det lykkes ;-)