Svar: Natlampe
1. maj 2025
Alder:
22 mdr.
Kære K
Tak for dit brev og fine korte spørgsmål omkring brug af natlampe. Jeg vil meget gerne dele lidt tanker med dig, og så må du selv vælge lidt til og fra :)
En natlampe er en stor hjælp for mange børn - især mellem 1.5-3 års alderen. Så længe børn er under 18 måneder gamle, så er de ofte ikke bange for mørke, og at sove i mørke støtter generelt søvnen bedst. Så længe der er tale om babyer, så er natlyset primært for forældrenes skyld, fordi det hjælper, når der skal gives mælk, skiftes ble, eller man blot lige vil tjekke, hvordan den lille har det.
Men i 1.5-3 års alderen sker der rigtig meget udviklingsmæssigt. Det lille barn begynder at få lidt farefornemmelse og udvikler også en forestillingsevne, som betyder, at han eller hun begynder at kunne forestille sig ting, der ikke er der - og det kan både være skræmmende og lidt spændende.
I den alder spirer selvstændigheden også mere og mere, og det betyder, at børn ofte søger ud af tremmesengen og har glæde af at de f.eks. selv kan søge deres forældre om natten. Lyset gør det naturligt lettere selv at søge mor og far, hvis man vågner og har brug for den ekstra tryghed.
Og så udvikler børn fra ca. 2 års alderen og op ofte også en frygt for mørke, insekter og senere monstre, spøgelser osv. En frygt, der kan fortsætte helt op i 5-6 års alderen, nogle gange i længere tid.
Forskning viser, at vores sanser ikke er særligt effektive om natten. Vi kommer meget let til at fejlfortolke den information, de lyde og de dufte, som vi oplever, når det er mørkt. Mørke gør, at vi er lidt mere på "dupperne" og naturligt oplever verden omkring os lidt mere farlig. Vi bliver f.eks. ofte også mere forskrækkede over lyde i mørke, end af de samme lyde, hvis vi hører dem om dagen, hvor det er lyst.
Så ja - jeres datter kan godt have glæde af en natlampe, fordi hun har en alder nu, hvor der sker rigtig meget med hende udviklingsmæssigt, og hvor søvnproblemer og frygt for f.eks. mørke kan opstå. En natlampe kan derfor være et fint og tryghedsskabende element, især hvis I oplever, at hun har svært ved at overgive sig til til søvnen på grund af mørke, eller hvis hun vågner om natten og virker utryg ved ikke at kunne orientere sig.
Lampen, som I vælger, bør lyse med et varmt lys. Det vil sige, at I bør vælge lys med rød, orange eller ravgul tone, fremfor hvidt eller blåt lys. Det hvide og blå lys (f.eks. koldt LED-lys, eller lyset fra skærme) vil undertrykke dannelsen af Melatonin (søvnhormonet) og gøre det sværere for hende at falde i søvn. Det rødlige lys forstyrrer ikke søvnmønsteret i samme grad. Derudover skal lyset være svagt, fordi det hjælper hende med at føle sig tryg, uden at det aktiverer hendes hjerne.
Det vil være rigtig godt, hvis I kan slukke det øvrige lys i rummet og så tænde for natlampen, når hun puttes. Det kan være en fordel at vælge en lampe, hvor I kan dæmpe lyset. På den måde kan I skabe lys nok til, at I f.eks. kan læse en bog for hende, uden at lyset er alt for skarpt, og når godnathistorien er læst, så dæmper I natlyset så langt ned som muligt og sidder f.eks. hos hende, synger en godnatsang eller lignende, og hun putter med sin bamse, sut, og hvad hun nu har.
Hvorvidt lampen skal lyse hele natten eller kun bruges til at falde i søvn, afhænger meget af, hvordan I oplever hende. Hvis hun ikke virker bange i mørke, men har svært ved at slippe dagen og finde ro, så kan dæmpet lys under putning skabe tryghed og ro. Når hun så sover, så kan lyset slukkes. Det vil hjælpe med at understøtte den naturlige melatoninproduktion, som mørket stimulerer.
Men hvis hun vågner flere gange om natten og virker til at være utryg ved mørket, og har svært ved at finde ro, ikke selv kan finde sin sut eller bamse, når hun vågner osv. så kan det være en god idé, at natlampen er tændt om natten. Det kan gøre, at hendes opvågninger bliver mindre voldsomme og måske vil hun lettere kunne finde ro, når hun kan orientere sig, se at hun stadig ligger i sin seng osv. Alt er, som da hun blev puttet.
Det kan være en god idé, at I prøver jer lidt frem for at finde ud af, hvad der vil hjælpe jeres datter bedst. Jeg tænker, at I kan starte med lidt svagt varmt lys, når hun puttes og så slukke det, når hun sover. Hvis det viser sig, at hun vågner og har brug for lyset hele natten, fordi det gør hende tryg, så kan I lade lyset være tændt, men i første omgang kan I godt prøve kun at lade det være tændt under putning og slukke det, når I f.eks. selv går i seng om aftenen. Der findes også natlamper med timer, hvilket naturligvis også kan være en mulighed.
Til sidst vil jeg lige nævne, at der findes natlamper, der virker som små projektorer, der lyser op på loftet eller bevæger sig. Nogle børn oplever dette som meget beroligende, og det fungerer virkelig godt for dem, mens andre kan virke til nærmest at blive overstimuleret af det. Jeg har lidt på fornemmelsen, at jeres datter ikke har brug for yderligere stimulation før sengetid, og hvis det er tilfældet, vil hun sandsynligvis ikke finde ro med denne type lampe... bare en ekstra tanke herfra:)
Jeg håber, at I kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske