Annonce

Annonce

Svar: Børnehave og uro


11. januar 2025

Kategori:
Alder:
3 år

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

Kære mor

Tak for dit brev og fine spørgsmål omkring, hvad man egentlig kan forvente af en 3årig:)

Du fortæller, at din datter netop er begyndt i børnehave, og du skriver, at du her oplever, at hun har svært ved at indgå i en samtale. Når du spørger ind til dagen, så kan hun ikke sætte ord på, hvad hun har lavet, eller hvad hun f.eks. har spist.

Jeg tænker, at det er helt normalt. Selvom hun måske generelt er god til at tale, så er hun naturligt stadig i gang med at udvikle sit sprog, og selvom hun forstår, hvad du spørger om, så vil hun stadig have rigtigt svært ved at finde de rigtige ord og formulere en sammenhængende sætning, når hun skal svare dig.

Børn i denne alder vil ofte også have svært ved at huske tilbage. De lever meget i nuet, og har ikke altid en helt klar opfattelse af, hvad der er "i dag" eller "tidligere på dagen". Så når du f.eks. spørger hende "hvad har du lavet i dag?", eller "hvad fik I at spise til frokost", så er det svært for hende at svare på, for hun har ikke en helt klar hukommelse omkring det.

Det kan også være svært at huske detaljer om, hvad hun har spist, for måske føles det ikke så vigtigt for hende. Husk på, at det er en kæmpe omvæltning at starte i børnehave. Hun bliver bombarderet med indtryk, og visse ting opfatter hun naturligt som mere vigtige end andre ting. Hun koncentrerer sig om så meget nyt, så frokosten, den har hun glemt.

Jeg ved naturligt ikke, hvordan du spørger ind til hendes dag, men det kan godt være for abstrakt, hvis du f.eks. spørger "Hvad har du lavet i dag?" eller "Hvad fik du at spise til frokost?". Prøv at stille mere konkrete spørgsmål som:

- Du legede med Ella i går - legede du også med Ella i dag?
- Så du nogle børn, som lavede noget sjovt i dag?
- Legede du udenfor eller indenfor?
- Hvad lavede du på legepladsen? (hvis hun har været udenfor).
- Fik du noget med ost til frokost?
- Legede du med biler eller dukker?
- Var der en voksen, som hjalp dig med noget i dag?

Måske har børnehaven en tavle eller en bog, hvor de skriver lidt om dagens aktiviteter, eller hvor madplanen f.eks. står, så du helt konkret kan spørge "jeg har set, at I har fået boller i karry i dag, kunne du lide det?" eller lignende. Et spørgsmål, som ikke kræver en lang forklaring, men kun et "ja" eller "nej" kan være lettere for hende.

Du kan også hjælpe hende med at fokusere på det, som hun måske husker bedst, ved f.eks. at spørge "hvad var det bedste, som du spiste i dag?". Eller du kan give hende mulighed for at tænke tilbage på måltidet og selve spisesituationen og f.eks. spørge "Sad du ved siden af nogen til frokost?", eller "Hjalp den voksne dig med noget til frokosten?". På den måde hjælper du hende med at huske tilbage, og giver hende også hjælp til, hvad du gerne vil vide noget om.

Med hensyn til at kunne koncentrerer sig, så er det også noget, som mange 3årige har svært ved i længere tid. Hendes hjerne gennemgår en enorm udvikling og med de mange nye indtryk at forholde sig til, så bliver det naturligt endnu sværere for hende at koncentrere sig. Et skøn vil være, at hun måske kan koncentere sig om noget i ...


Annonce

... 10-15 minutter ad gangen - så bliver hun distraheret eller kroppen kræver bevægelse, og hun er nødt til at lave noget andet, bruge sig selv fysisk.

Det vil være rigtig godt, at du hjemme støtter hendes koncentrationsevne. Det kan du gøre ved at lave f.eks. puslespil, perleplader, tegne med hende, bygge med modellervoks og lignende. Start med korte perioder af 5-10 minutter og ros hende, når hun prøver at koncentrere sig om opgaverne. Vær sammen med hende, så du er der til at guide og hjælpe - det øger hendes lyst og støtte koncentrationen, hvis du er med. Det betyder ikke, at hun ikke også gerne må lege alene, og du behøver ikke være der hele tiden, men prøv om du gradvist kan trække dig ved f.eks. at sige "jeg laver lige en kop te, så kommer jeg tilbage og ser hvordan det går" - så du kortvarigt er væk, og kommer tilbage som lovet.

I kan hjemme også øve at tale lidt om jeres dag. Når I sidder omkring middagsbordet om aftenen, så kan I skiftes til at sætte lidt ord på, hvad I hver især har oplevet - på den måde kan hun støttes i at sætte ord på dagen, og samtidig har hun måske nået at bearbejde lidt af oplevelserne, så hun netop bedre kan sætte ord på. Det er ekstra svært at fortælle, hvordan dagen har været, lige når man går ud fra institutionen.

Du skriver, at børnehaven tidligere har sagt, at det går fint, og at hun er begyndt at lege med de andre børn. Det er super godt og positivt, så det skal du holde fast i. Hvis de har nævnt, at hun har udfordringer med koncentration eller uro, så prøv at spørge lidt ind til dette, og hvad de tænker.


Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Det samme med din observation af, at din datter og 4 andre var taget ud i et fællesrum for at lave noget der - spørg pædagogerne direkte, hvorfor hun er blevet taget ud af stuen. Det kan give dig ro at høre deres perspektiver og overvejelser. Der kan være mange gode grunde, måske er det en del af børnehavens pædagogik, at nogle børn laver visse aktiviteter, mens andre laver noget andet. Aktiviteterne kan være valgt ud fra, at børn er forskellige, og de har naturligt forskelligt energiniveau og interesser.

Hvis årsagen er, at hun ikke har ro til at lave tingene på stuen, så tænker jeg, at det ikke nødvendigvis er tegn på et problem. Måske skyldes det, at hun netop er startet i børnehaven, og derfor er fyldt op med indtryk. Det har personalet forståelse for, så når de trækker hende til side sammen med 4 andre, så er det måske ikke udtryk for, at hun "ikke hører efter", men derimod tegn på, at de ser hendes behov for at lave noget andet, og at hun vil have glæde af at være i fællesrummet i stedet for på stuen.

Dialog er vejen frem - det bedste du kan gøre er at tale med pædagogerne om de observationer, som du gør dig. Spørg ind, så du bliver klogere på, hvorfor de gør, som de gør, og hvilke overvejelser, der er. Hvis du mener, at din datter har glæde af eller brug for noget andet, så kan du naturligvis også sætte ord på dette. Vi må gå ud fra, at alle parter vil din datter det bedste og ønsker, at hun får så dejlig en dag som muligt.

Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke med børnehaven fortsat:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Sådan forebygger du bleudslæt

Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift

Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om udvikling:

30. oktober 2025 | Udvikling | 12 mdr.

Bekymring omkring adfærd

Hej Helen. Jeg har i et langt stykke tid været i tvivl om min søn adskiller...

Læs hele brevet og Helens svar


27. oktober 2025 | Udvikling | 8 mdr.

Græder, når jeg går

Kære Helen. Tak for dig og alle dine svar:) Min datter er nu blevet 8...

Læs hele brevet og Helens svar


5. september 2025 | Udvikling | 11 mdr.

Sproglig udvikling - pege og sige ord

Hej Helen. Min søn på 11 måneder, hverken peger eller siger ord. Jeg er i...

Læs hele brevet og Helens svar


1. september 2025 | Udvikling | 15 mdr.

Ny i vuggestue og tandfrembrud

Kære Helen, Vores søn på 15 måneder startede i vuggestue i sidste uge. Vi...

Læs hele brevet og Helens svar


21. august 2025 | Udvikling | 3 år

Svær børnehavestart - 3 år

Kære Helen, Jeg skrev til dig for ikke så længe siden om vores dreng J på...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Selleri

Fra 6 mdr´s alderen vil mange børn nyde at spise flere rodfrugter, da de smager af noget. Selleri er en rodfrugt.

Rodfugter har en naturlig sødme og denne kommer især frem, hvis rodfrugterne bages i ovnen. Du kan lave mos af rodfrugter og du kan også give dit barn større stykker af bagte rodfrugter, som det selv kan spise - rodfrugter er vigtige som en varieret del af både din og barnets kost.

Du skal dog være opmærksom på at selleri indeholder nitrat og det bør...

Læs mere i Babylex

Tisser i sengen

Over 13 % af danske børn har problemer med at tisse i sengen. Det svarer til, at tre elever i en almindelig folkeskoleklasse oplever en forstyrret nattesøvn med vådt nattøj og sengetøj.

Man ved at de fleste sengevædere er drenge og at tilstanden ofte er arvelig. Sengevædning er primært fysiologisk betinget og skyldes enten manglende produktion af det hormon, der styrer urinproduktionen eller for lille blære i forhold til barnets alder.

Langt de fleste børn vokser...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder


Annonce