Svar: Kan ikke selv falde i søvn - 1 mdr.
4. december 2005
Alder:
1 mdr.
Kære Tina
Der er ingen tvivl om at det er trygt og dejligt for din datter at være så meget i favn som muligt og hun derfor foretrækker denne måde at falde i søvn på. Men samtidig vil det dog være okay, at hun kunne ligge lidt for sig selv en gang imellem:o)
Mit umiddelbare bud er, at du prøver at svøbe hende i dynen. Se om det kan lade sig gøre at give hende mad imens hun har dynen om sig, så hun stille og roligt derefter kan blive flyttet fra favnen og ned i liften. Min tanke er, at hvis hun er svøbt i dynen, så vil hun ikke mærke flytningen fra favn til lift på samme måde og vil derfor bedre kunne bevare roen i liften.
Du kan også prøve at putte hende i liften og svinge hende lidt imens hun ligger der, så hun vænner sig til at ligge i liften.
Vær opmærksom på at hun kan have brug for hjælp til at slappe af, brug for hjælp til at blive skærmet. Hvis hun er en meget opmærksom lille pige, som gerne vil se og opleve, så kan det tage lang til at få hende til at finde roen, hvis hun er på arm hele tiden. At være på arm kan jo være en invitation til at I skal snakke og hun kan måske ikke selv sige fra. Netop det at hun gaber højt er en måde at sige fra på og her skal du prøve at putte hende, skærme hende, stille liften lidt afsides, så hun får lidt ro omkring sig.
Brug af slynge kan være en rigtig god idé, hvis hun er et barn som har det bedst i favn. Der findes rigtig mange slags slynger og generelt kan man sige at det er rigtig godt at prøve sig lidt frem. Måske kan du finde et sted, hvor du kan se nogle forskellige, måske er du i mødregruppe, hvor du kan høre om de andres erfaring.
Jeg ved at det tager lidt tid at finde ud af at bruge slyngen. Du skal give det et par uger. Mange tror at det er lidt ligesom en bæresele, som man tager på og putter barnet i, men slynger er anderledes. Slyngen skal indstilles, så den passer og man skal lige vænne sig til det og instille den rigtigt.
Man kan godt købe rigtig fine slynger på nettet, men det vil være en god idé at der følger en form for instruktion med, så du ved, hvordan du skal bruge slyngen.
De fleste mødre siger at når først man har fundet ud af hvordan, så plejer det at være rigtig godt. Især fordi slyngen kan bruges længe, nogle til barnet er 1½-2 år.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske