Svar: Naturmidler og spædbørn
4. december 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Emils mor
Jeg kan godt forstå dit spørgsmål og dine overvejelser, men som du selv skriver, så arbejder jeg jo efter sundhedsstyrelsens retningslinier og kan derfor ikke fortælle dig andet end hvad sundhedsstyrelsen siger, netop omkring kosttilskud og naturlægemidler.
I sundhedsstyrelsens retningslinier for spædbarnets ernæring side 71 står: "Generelt er der ikke behov for at give tilskud af vitaminer og mineraler ud over de anbefalede til raske børn. Kosttilskud er uegnede og unødvendige for børn under 1 år. Naturlægemidler bør ikke bruges til børn under 2 år."..."Kosttilskud skal registreres hos Fødevarestyrelsen. Kosttilskud må ikke markedsføres som havende en forebyggende eller helbredende virkning. Det er således i strid med Fødevarelovgivningen, hvis producenterne hævder, at man kan forebygge eller helbrede sygdomme med et kosttilskud."..."Naturlægemidler skal registreres af Lægemiddelstyrelsen. Naturlægemidler godkendes normalt ikke til børn under 2 år. (Citater fra Sundhedsstyrelsens anbefalinger for spædbarnets ernæring, 2005, se dette link: http://www.sst.dk/publ/Publ2005/CFF/Spaedbarn_ernaering/Anbe falinger_spaedbarn.pdf)
Jeg ved ikke om dette svarer tilstrækkeligt på dit spørgsmål, men det er hvad jeg umiddelbart kan finde om emnet. Ellers kan du jo prøve at kontakte sundhedsstyrelsen og bede om en uddybende forklaring der.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske