Brev:
Naturmidler og spædbørn
4. december 2005
Alder:
6 mdr.
Naturmidler og spædbørn
Hej igen, Helen
Jeg har et lidt anderledes spørgsmål....
Jeg har selv altid været stor tilhænger/bruger af naturlægemidler, urteteer og den slags ved f.eks. forkølelse, stres, søvnbesvær, hovedpine etc. Men hvordan er det egentlig med naturmidler og spædbørn?
Som regel står der på produkterne, at de ikke anbefales at give til børn under et år (eller en vis vægt), men hvorfor egentlig ikke? Kan det da skade dem? Mange anbefaler jo f.eks at man giver selv helt små børn kamille, og mange udvortes ting til babyer er jo naturprodukter som f.eks. babyolier og cremer der er tilsat f.eks. calendula eller lavendel som beroliger huden. Her anbefales det. Men ikke naturmidler til invortes brug?
Hvad med f.eks. humle og baldrian som alternativ til kamille, når barnet skal falde til ro? Eller echinecea, når barnet er forkølet og ingefær eller citronmelisse ved fordøjelsesbesvær i stedet for laktulose? Er det simpelthen for stærkt, så de kan blive syge af det - eller er det bare fordi, man ikke kan dokumentere, at det virker?
Jeg er nysgerrig, fordi en natur hostemikstur indeholder f.eks. vedbend, lakrids og timian - de sidste to helt almindelige fødevarer. Hvorfor må børn under to år ikke få det?? I stedet anbefales "hård" medicin. Jeg ville da have det bedre med en dag f.eks. at give min dreng lidt ingefær og citron eller pebermyntedråber mod søsyge end søsygetabletter. Hvis det ellers også virker på ham, som det gør på mig, må da være bedre for hans organisme på sigt end konventionel medicin?
Jeg ved godt, du sandsynligvis ikke må anbefale ting, som sundhedsstyrelsen fraråder, at man giver børn - men har du nogen ide om, hvorfor man egentlig har den holdning til børn og naturmidler?
Venlig hilsen
Emils mor