Annonce

Annonce

Svar: Er fontaneller forskellige


12. oktober 2024

Kategori:
Alder:
2 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

Kære mødre

Tak for brevet og fine spørgsmål omkring jeres drenges fontaneller:)

Det er helt normalt, at fontaneller kan variere i både størrelse og form. Det lille barn har faktisk flere fontaneller, det vil sige bløde områder på babyens kranie, der hvor kranieknoglerne ikke er vokset sammen endnu - og fontanellen, som I taler om, er den store fontanelle, som sidder øverst på hovedet.

At din drengs fontanelle er mere rund og mindre, og din venindes drengs fontanelle er større og ser mere trekantet ud, lyder normalt. Fontanellerne vil ofte ændre sig over tid, i takt med at kraniet vokser, og det begynder at vokse sammen. Når barnet bliver født, så er kraniepladerne ikke vokset sammen, så de kan give sig, og barnet derfor lettere kan blive født.

Det er også helt normalt, at man kan se en tydelig puls i fontanellen øverst på hovedet. Dette ses især, hvis barnet er aktiv eller ...


Annonce

... græder. Det er også mere tydeligt på børn, som ikke har så meget hår på hovedet:)

Det, som I skal holde øje med er, om deres fontanelle hæver op, som en bule, eller om den virker indsunken, som en fordybning. Hvis den bliver som en bule, så bør det ses hurtigt af en læge, da det kan være tegn på forhøjet tryk. Hvis den er indsunken, så kan det være tegn på dehydrering, altså at barnet mangler væske - og her bør I derfor give jeres dreng mælk at drikke. Vedbliver fontanellen at være indsunken, vil det også være godt at drøfte det med lægen - og det gælder naturligvis altid, hvis I oplever, at fontanellen ændrer størrelse eller form, eller hvis I ser noget, som bekymrer jer.


Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så fontaneller er lidt forskellige i udseende, ligesom børn er det :)

Jeg håber at dette hjælper lidt videre - rigtig meget held og lykke med jeres drenge, og hvor er det dejligt, at I og børnene kan følges ad:)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare

Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

26. januar 2026 | Diverse | 6 mdr.

Påvirkning af trist mor på baby

Hej Helen Jeg har to overordnede spørgsmål, som jeg brændende ønsker svar og...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Indeklima

Et godt indeklima er vigtigt for vores helbred og for blandt andet at mindske risikoen for husstøvmideallergi. Miljøstyrelsen har følgende 5 råd til bedre indeklimavaner:

1. Luk luften ind. Sørg for gennemtræk 2x5 minutter hver dag. Luften indenfor kan være mere forurenet end luften udenfor, og der skal gennemtræk til, for at luften bliver skiftet ud. Vinduer på klem giver ikke samme effekt.

2. Gør hyppigt rent. Fjern støv en gang om ugen f.eks. ved støvsugning og...

Læs mere i Babylex

Børnemad

De første måneder at barnets liv kalder man for mælkeperioden, da barnets mad udelukkende består af mælk. Barnet ernæres her enten af modermælk eller af modermælkserstatning. Når barnet er mellem 4-6 mdr kan barnet begynde at få lidt skemad.

Den periode som afløser mælkeperioden kaldes overgangsperioden. Den varer til barnet er ca. 9 mdr gammelt. Det er overgangen fra flydende mad, til mad med struktur og klumper til mere og mere bid og mad i stykker, til at barnet kan spise mere...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg skriver da jeg gerne vil takke dig for dine råd og støtte. Lige da jeg læste dit brev blev jeg ked af det, for jeg ville for alt i verden være en mor, som giver sit barn opmærksomhed nok. Men du havde jo ret :0)

Jeg har fået det godt igen, er begyndt at arbejde og får medicin og går til samtaler ved en psykolog. Det har hjulpet mig meget.

Jeg vil sige 1000 tak til dig for at støtte mig og give mig råd.

Du hører nok fra mig igen

Knus fra mig


Annonce