Svar: Delvist ammestop 6 mdr.
2. december 2005
Alder:
6 mdr.
Kære Mor
Jeg synes det lyder som en rigtig god beslutning både for dig og din dreng, at du stopper med at amme. Det er rigtig godt at tilbyde ham brystet, men siger han nej tak, så lad være med at kæmpe. Det er jo ikke for at kæmpe, at man bliver forældre vel? Meningen er jo, at man skal kunne nyde sit barn og have det rart sammen og hvis amningen bliver en kamp som du beskriver det, så nyder ingen af jer det jo og det duer jo ikke.
Det er altså efter min mening helt i orden at du stopper amningen nu. Det er super flot at du har kunne amme så længe, med de problemer I har haft.
Det er prisværdigt at du fortsætter amningen om aftenen, hvis det er her det fungerer og jeg tænker at det vil være en fin overgang for jer begge på den måde at få trappet amningen ned og få din dreng til at drikke mælk på anden måde.
Når du laver grød og mos til ham så brug mælk i maden, så han også blive dækket af den vej. Tilbyd ham også lidt mælk af en kop eller et lille snapseglas - øvelse gør mester. Tudkop er også en mulighed. Hvis du gør dette, så lyder det umiddelbart ikke som om han kommer til at mangle mælk.
Han kan tilbydes små slurke sødmælk af en kop og du kan bruge sødmælk i madlavningen. Det vil sige at hvis du laver kartoffelmos, sovs eller lignende til hele familien og det laves af sødmælk, så kan I spise det samme. Det kan gøre det hele lidt lettere. Ellers kan du tilbyde erstatning ved siden af din egen mælk. Og husk at hvis han får 400 ml erstatning dagligt, så behøver du ikke give jerndråber.
Fortsat held og lykke. Læg den dårlige samvittighed væk og rigtig god week-end. Sender dig et knus.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske