Annonce

Annonce

Svar: Baby behov for ekstra væske i varmen?


28. juni 2024

Alder:
5 mdr.

Helen Lyng Hansen, sundhedsplejerske

Kære mor

Tak for dit brev :)

Det er super godt, at du er opmærksom på din drengs væskebehov - især i øjeblikket, hvor det er så varmt.

Det lyder meget fint og alderssvarende med de 6-7 flasker i døgnet, og derudover tænker jeg, at du skal supplere med lidt vand. Din dreng kan få vand sammen med skemaden, og du må også meget gerne tilbyde ham lidt vand som tørstslukker, når han f.eks. vågner af en lur eller imellem måltiderne, hvis du tænker, at han kan have behov for ekstra væske. Flasken kan han så få, som en fast del af sit putteritual, og på den måde vil han naturligt ofte få væske nok.

Derudover, så skal du naturligvis holde øje med hans bleer. Hvis han tisser færre gange, end han plejer, eller hvis hans urin er gul, så er det tegn på, at han mangler væske, og så skal du tilbyde ham noget at drikke. Han vil sandsynligvis kunne drikke mere af sine flasker end af en kop, så hvis du oplever, at han mangler væske, så er der ikke noget i vejen for, at han får en flaske ekstra. Du har naturligvis ret i, at mælken indeholder næring, hvilket vandet ikke gør, men næring er naturligt også vigtigt for ham, og hvis han mangler væske, så er appetitten ofte også nedsat, og så vil en ekstra flaske være en god prioritering.

Derudover er det super godt, at du giver ham skemad og også mad i hånden. Det lyder som en rigtig god idé at kombinere de to ting. Når du giver ham mad i hånden, kan du også vælge at give ham mad, som naturligt indeholder lidt ekstra væske, det kan være frisk frugt som f.eks. melon (vandmelon, honningmelon og lignende), agurk har også et højt vandindhold, og det må han også meget gerne få.

Når du giver ham grød, grøntsagsmos eller måske begynder at tilbyde ham lidt frugtmos, så må du også gerne komme lidt ekstra modermælkserstatning på, så han på den måde får ekstra væske den vej igennem.

Det er ...


Annonce

... også vigtigt, at du er opmærksom på, at babyer har svært ved at regulere deres temperatur, og han kan derfor godt blive overophedet. Derfor skal du medtænke, hvor han f.eks. sover til middag - hvis han står ude og f.eks. sover på terrassen, så kan det godt blive for varmt for ham. Derfor kan det være bedre at lade ham sove indenfor i et køligt soveværelse.

Hvis du vælger at lade ham sove ude, så er det på samme måde vigtigt, at du IKKE dækker barnevognen til med stofble eller lignende. Temperaturen i en barnevogn kan blive meget høj - du kan evt. prøve at lægge et termometer ud i barnevognen for at se, hvad temperaturen egentlig er, eller måske kan babyalarmen måle temperaturen. Og når temperaturen er høj, og man f.eks. hænger en stofble eller lignende op foran kalechens åbning, så bliver der meget iltfattigt i vognen. Det kan derfor være direkte farligt for børn at sove ude i en varm og overophedet barnevogn.

Derudover er det en god idé at være opmærksom på, at han ikke skal have for meget tøj på eller f.eks. puttes under dyne og tæpper. Det kan være bedre, at du giver han en lille smule tyndt og luftigt tøj på og lader ham sove uden dyne/tæppe, end at du putter ham uden tøj og under dyne eller tæppe. Tyndt luftigt tøj i bomuld er ofte en god idé, når det er så varmt.


Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Nogle gange kan behovet også være en bomuldsbodystocking, som kan suge lidt sved, og som også kan holde på bleen. Det kan også være så varmt, at han slet ikke har behov for andet end sin ble... Her må du se, hvad du tænker fungere bedst. Det kan også være en idé at medtænke, hvad du selv føler det rart at sove i. Hvis du har det bedst med en t-shirt eller lignende, så har din dreng måske også behov for at få f.eks. en bomuldsbody på.

Jeg håber, at du kan bruge disse tanker lidt videre :)

Rigtig meget held og lykke fortsat - og rigtig god varm weekend!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske



Annoncer

Sponsorerede artikler

Baby sok med pulsmåler - hvad er det?

De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...

Læs mere her



Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Problemer med madopstarten

Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...

Læs hele brevet og Helens svar


9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.

7 måneder - mad og søvn

Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...

Læs hele brevet og Helens svar


16. april 2026 | Kost og ernæring | 17 mdr.

Madvaner - 17 mdr.

Hej Helen Jeg søger lidt gode råd ift vores søns madvaner. Han har...

Læs hele brevet og Helens svar


4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.

Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME

Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...

Læs hele brevet og Helens svar


5. februar 2026 | Kost og ernæring | 3 mdr.

NAN modermælkserstatning

Hej Helen Jeg har læst, at NAN modermælkserstatning kaldes tilbage, og jeg...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Tilstoppet tårekanal

Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.

Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.

Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...

Læs mere i Babylex

Barselsorlov

I har begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter har I 32 ugers forældreorlov hver, som I frit kan fordele mellem jer. Det er dog kun i 32 uger af jeres...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen, Det er simpelthen så dejligt at jeg har fundet dig på nettet.. Dig kan jeg skrive til med alle mine tanker og udfordringer, og så får jeg et fornuftigt og brugbart svar – tak!!!


Annonce