Annonce

Annonce

Brev:

Sansemotoriske spiseproblemer eller kræsenhed


12. december 2022

Kategori:
Alder:
3 år, 4 mdr.

Sansemotoriske spiseproblemer eller kræsenhed

Hej Helen

Tak for en super god brevkasse. Sidst sendte jeg dig et spørgsmål omkring vores datter og hendes problemer med forstoppelse og det besvarede du virkelig godt, så nu er vi i gang med behandling.

Nåh, men denne gang omhandler det også vores datter, da hun også har problemer med at spise mad.

Jeg kan ikke finde ud af, om hun er kræsen eller der ligger mere til grund. Hun virker til at have problemer med konsistenser og jeg har derfor tænkt om det kan være et sansemotorisk problem.

Der er mange ting der spiller ind, såsom:

- hun spiser ikke nok
- hun spiser ikke varieret
- hun spiser kun, hvis vi presser hende eller kommer med en belønning.
- Hun siger straks hun ikke kan lide maden, bare jeg nævner at der er aftensmad. Altså inden hun overhovedet ved hvad hun skal have.
- hun spiser nærmest altid det samme.
- hun gider ikke, at sidde med til bordet.
- hun tygger meget på sin mad
- hun viser ingen tegn på sult
- hun går hellere sulten i seng, end at spise det der bliver serveret.
- har problemer med forstoppelse og sover dårligt om natten

Hendes dag ser typisk således ud:

6.00 Vågner, spiser ikke rigtig noget morgenmad, udover figenstang. Nogle gange kan vi få lokket lidt toastbrød i hende med smør og skiveost.

8.30 kører i børnehaven

9.00 Spiser formiddagsmad (hun får typisk rugbrød, agurk, æble, vindrue, majs, ærter og ostehaps med. Nogle gange også et pølsehorn, pizzasnegl eller foccacia med) Formiddagsmad og frokost er i samme madkasse. Tit får vi den desværre hjem, hvor hun ikke har spist specielt med. Nogle gange er det også konsistenserne der er problemet. F.eks har jeg givet hende en pizzasnegl med skinke med, men ...


Annonce

... den kan hun ikke lide, da der er klumper (skinken) inde i midten.

Kl. 11.30 Frokost, resten af ovenstående madkassen spises.

Kl. 14.00 Frugt. Her får hun tit banan eller vindruer med, da det er det eneste hun gider at spise. Nogle gang kan vi godt få hende til at spise jordbær, men det er sjældent. Hun kan også godt få clementin med, men der prøver hun bare at suge lidt saft ud og så smider hun resten ud.

Kl. 17.30-18 Aftensmad (Vi kan ikke nå at lave aftensmaden tidligere) Her gider hun aldrig at spise noget af det der bliver serveret. Vi får lækker mad fra Aarstiderne, som er børnevenlig, men hun gider det slet ikke.
Nogle gang kan vi presse hende til at spise lidt pasta med ketchup eller hvis jeg laver lasagne. Her tager det bare 30-45 minutter før hun går i gang med at spise. Det er som om hun skal overvinde et eller andet.
Vi kan sagtens sende hende i seng uden mad. Det generer hende ikke, hvilket jeg synes er lidt skræmmende.

Generelt synes jeg bare det er rigtig svært. Vi kommer ind i en ond cirkel, hvor vi tit presser hende eller belønner hende, hvis hun bare spiser en lille smule og eller spørger vi hende slet ikke længere om hun vil have mad. Hun siger bare konsekvent nej.

Både faren og jeg elsker mad, så det er svært at have et barn, der slet ikke engang vil smage.
Jeg har prøvet at lave mad sammen med hende, men ikke engang der interesserer det hende at smage.

Hun var egentlig god til at spise alt muligt, indtil hun blev 1,5 år (det var også der hun blev forstoppet), så gik det ned ad bakke fra der.

Hvordan får vi det vendt rundt, så hun synes mad er lækkert? Er det bare kræsenhed eller ligger der noget mere bagved?

På forhånd tak.

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare

Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

20. april 2026 | Opdragelse | 3 år, 7 mdr.

Mistrives mit barn?

Kære Helen, Mit spørgsmål går på en bekymring for min lille pige på 3,5 år....

Læs hele brevet og Helens svar


18. marts 2026 | Opdragelse | 3 år, 1 mdr.

Lære at sige undskyld

Hej Helen Jeg har lige et spørgsmål omkring det her med at sige undskyld....

Læs hele brevet og Helens svar


9. marts 2026 | Sygdom | 3 år, 6 mdr.

Skoldkopper og helvedesild

Hej Helen Jeg er mor til en dreng på 3.5 år, som desværre har fået...

Læs hele brevet og Helens svar


25. januar 2026 | Renlighed | 3 år, 6 mdr.

Toilettræning - 3.5 år

Hej, Vi har toilettrænet to børn tidligere, men vores dreng har problemer....

Læs hele brevet og Helens svar


11. januar 2026 | Opdragelse | 3 år, 4 mdr.

Bleafvænning, sutafvænning eller egen seng?

Kære Helen Jeg har tidligere skrevet til dig ang. vores dreng J – det var i...

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Opkast - baby og børn

Der er forskel på at gylpe og på at kaste op. Gylp kommer stille efter et måltid, hvor opkast er mere voldsomt og i større mængder. Hvis barnet kaster op, vil det ofte også være uroligt og utilpas. Hvis barnet kun kaster op en enkelt gang, er der ikke grund til bekymring.

Opkastning hænger ofte sammen med, at barnet fejler noget andet og måske også har feber. Barnet vil ofte have ondt i maven, virke slap og træt, vil måske vægre sig mod at spise. Sammen med opkastning kommer...

Læs mere i Babylex

Børnemad, færdiglavet

Færdiglavet babymos er lavet af kontrollerede råvarer og gjort holdbart ved varmebehandling. Det er intet ernæringsmæssigt i vejen med de færdiglavede børnemadsprodukter. Hjemmelavet mad er dog lige så godt.

Vær opmærksom på at færdiglavet børnemad let bliver for findelt i konsistensen og det er vigtigt at barnet stille og roligt vænnes til familiemad og også tilbydes mad, som kræver en vis tyggefunktion og som indeholder naturligt "mere bid".

Du kan finde...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce


Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak. Jeg tænker tit på, at jeg i dine svar bliver betrygget i, at jeg ser rigtigt - jeg har et barn, som har et stort tryghedsbehov.

Det er som om at der for tiden er en trend der går på, at vi skal lave 'godnat og sov godt' på vores børn, sætte dem i skammekrog (eller tænkeboks eller hvad man kalder dem) når de ikke gør som vi vil have de skal gøre. Mon det er alle de tv udsendelser om nannys der redder verden for en familie, hvor alt er gået galt, som har tændt op under de ideer?

Hvor er det ærgeligt, at vi skal blive sådan i tvivl om, at det vores instinkt fortæller os om vores børn. Og hvor er det bare fantastisk rart, at du i dit virke hjælper, støtter og betrygger os, som har brug for at blive bekræftet og rådgivet i en retning, som vi kan være med på uden at hjertet bløder.

Tak for det!

Kærlig hilsen
Mor.


Annonce