Svar: Start på flaske - 7 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev - og hvor dejligt at jeres datters kurve nu holder sig stabilt og super godt, at hun er glad for at spise både skemad og også nyder mad i hånden :)
Det er meget passende med 4 amninger i døgnet, nu hvor jeres datter er 7 måneder gammel, og når hun bliver 8-9 måneder vil det ofte passe med 3 amninger. Det vil dække hendes behov for mælk og en del af hendes væskebehov, og derudover vil hun naturligt få mælk via grød og mos, og væskebehovet dækket via vand af kop.
Ernæringsmæssigt behøver hun således ikke at få flaske - og hvis det derfor ikke lykkes for jer at få hende til at acceptere flasken, så er det helt okay. Og når I skal til bryllup, så sker der ikke noget ved, hvis det ikke lykkes at give hende mælk den dag :) Det kan dog godt være, at det kan lade sig gøre...
Når hun ikke rigtigt accepterer flasken, sådan det være fordi flaskesutten er anderledes end brystet. Det kræver en anden sutteteknik, end når hun ammes, og hun kan godt have svært ved denne teknik. Hvis hun bruger sut, så kan I forsøge med en flaskesut, som minder om den narresut, som hun er vant til og glad for.
Det kan også være en idé at forsøge med en sut i naturgummi og ikke silikone. Naturgummi/latex er ofte blødere og mere eftergiveligt, hvilket også kan gøre, at hun bedre vil kunne finde ud af at sutte på den og acceptere den.
Hos jer lyder det dog som om, at det ikke er så meget teknikken - for hun tager fat i flaskesutten og sutter også et par gangen, men spytter så sutten ud. Så hun kan umiddelbart godt finde ud af at sutte.. Det lyder faktisk som om, at det er smagen af erstatning, som hun ikke rigtigt bryder sig om.
Derfor kan I prøve med forskellige typer erstatning. I kan forsøge med erstatning i brik, som godt kan have en lidt sødere smag på grund af UHT-behandlingen. I kan også prøve med en erstatning fra en anden producent, da de smager lidt forskelligt.
I kan også prøve at malke ud og give hende din egen mælk i flasken - så kender hun smagen og er tryg ved mælken, og det eneste som hun så skal koncentrere sig om er at drikke på en anden måde. I kan også prøve blot med vand i flasken, for at se om det måske får hende til at acceptere flasken. Og når hun så er tryg ved flasken, så vil hun måske acceptere modermælkserstatning i flasken også.
Det er fint at forsøge med flasken før putning om aftenen, for at se om far så den måde kan blive en del af putteritualet, og mor få lidt frihed. Hvis det lykkes er det fint. ...
... Er det svært, kan I også prøve at give flaske sen aften, altså forsøge at indføre en drømmeflaske, før I selv går i seng. Denne kan med fordel gives af far, så han også kan komme lidt på banen, og mor få mulighed for at gå tidligere i seng en gang imellem. Og måske jeres datter vil acceptere flasken her, da den ofte gives mere eller minde i søvne. Hvis hun accepterer flasken sen aften, så vil hun sandsynligvis gradvist også acceptere den på andre tidspunkter.
Du skal være opmærksom på, at jo mere flaske I giver, jo større sandsynlighed vil der være for, at din mælkeproduktion nedsættes, og at antallet af flasker øges. Det er dog helt okay at lave denne prioritering. Jeg har fuld forståelse for, at du kan have brug for lidt frihed om aftenen, at far gerne vil mere på banen, og at I også gerne vil kunne tage til bryllup og andre ting (det lyder forøvrigt skønt med bryllup!).
Og ja, det lyder faktisk som om, at det hos jer godt kan være et spørgsmål om at blive ved med at prøve. Og at I måske skal prøve med en anden type erstatning eller modermælk, for det lyder lidt som om, at det er smagen hun ikke er så vild med :)
Mit forslag til en dagsplan ser nu således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre
Morgen 7-7.30: Tilbydes lidt havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.45-9: Frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes til formiddagslur - og skal ikke ammes først, mellemmåltidet erstatter amningen her.
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med små opblødte rugbrødshapsere som nu, kogte grøntsagsbuketter og lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos og frisk blød frugt i hånden, vand af kop.
Puttes evt. til en powernap - kan måske undvære amning før - mellemmåltidet erstatter amning her.
Aften 18: Udgangspunktet mere og mere jeres mad, og mad med mere og mere bid. Kød, fisk, kartofler, grøntsager. Der skal være moset mad og der suppleres med kogte grøntsagsbuketter, en kartoffelbåd fra ovnen osv. i hånden. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten ca. 19.30 - tidspunktet kan dog variere lidt efter, hvorvidt hun har sovet 2 eller 3 lure og hvor sent dagens 3. lur ligger.
Sen aften 23-24: Ammes eller drømmeflaske og sover herefter videre til næste morgen tidlig, hvor hun så ammes igen :)
Jeg håber at ovenstående tanker hjælper jer lidt videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:
11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.
Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...
9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...
16. april 2026 | Kost og ernæring | 17 mdr.
Hej Helen Jeg søger lidt gode råd ift vores søns madvaner. Han har...
4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.
Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME
Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...
5. februar 2026 | Kost og ernæring | 3 mdr.
Hej Helen Jeg har læst, at NAN modermælkserstatning kaldes tilbage, og jeg...
Viden om børn:
Diarré
Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.
Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...
Sikkerhed i hjemmet
Det er i hjemmet, at de fleste ulykker sker, og når dit barn begynder at kravle, rejse sig og bevæge sig rundt i hjemmet, så er det vigtigt at du sikrer dig, at jeres hjem er et trygt sted at færdes.
Dit barn skal have lov til at undersøge og opleve verden omkring sig. Derfor skal du sikre at dit barn kan gøre dette.
Alle rum kan være farlige og kan kræve et ekstra sikkerhedstjek - især skal du være opmærksom på køkkenet, badeværelset og stuen.
Gå...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen.
Jeg vil gerne, som så mange andre, takke dig for en helt usædvanlig god brevkasse. Som bosiddende i England har det betydet rigtig meget for mig at finde svar på dette og hint derhjemmefra. Jeg kan rigtig, rigtig godt lide din kærlige holdning til tingende, og det har virkelig hjulpet mig meget at læse dine omhyggelige svar.
Mange kærlige hilsner
Sanne, mor til dreng 5 måneder









