Svar: Falder på vægtkurve
Kære mad-mor
Tak for dit brev og hvor dejligt at høre, at du er glad for brevkassen og har haft glæde af mine tidligere svar :) Jeg vil naturligvis meget gerne dele lidt tanker med dig omkring jeres datters kost og vægt :)
Det lyder som en rigtig god plan, I har lagt med læge og sundhedsplejerske:
- ekstra fedtstof i maden
- mere fiberrig kost (og mere vand i den forbindelse)
- frugt som topping på grød
- større måltider
Den plan skal I bestemt følge, og derudover tænker jeg, at det vil være rigtig godt, hvis I også kan begynde at give jeres datter lidt mad i hånden, som hun selv kan sidde og sutte og gumle på, opbløde med spyt osv. Det vil styrke hende mundmotorisk, det vil gøre hende opmærksom på at det er spisetid, sætte gang i hendes spiselyst osv.
Derudover tænker jeg, at det vil være en god idé, at I også begynder at indføre lidt mellemmåltider nu, hvor lillepigen er blevet 6 måneder. Det må meget gerne være frugt- og bærmos - det kan være hjemmelavet eller frugt/bær, som du køber på glas eller i klemposer. Det kan være med til at holde maven igang naturligt.
Det vil være rigtig godt, hvis I også kan begynde med kød og fisk i grøntsagsmosen. Kød er en vigtig kilde til f.eks. zink og jern. Fisk er en vigtig kilde til d-vitamin, selen og jod, og så indeholder fisk de essentielle fedtsyrer, som hun meget gerne må få. Fisk kan laves i ovnen - f.eks. laks, hellefisk eller lignende. Det kan være fiskefrikadeller eller stegte rødspætter. Det kan også være kogt fisk som feks kogt torsk. eller det kan være fisk fra dåse f.eks. torskrogn, makrel eller lignende eller fisk fra glas - f.eks. sild.
Det er vigtigt, at I kommer fedt i al hjemmelavet mad, og det er en god idé hvis I kan variere mellem smør og smørbare produkter og også variere mellem forskellige typer olie som solsikkeolie, majsolie, rapsolie, olivenolie mm.
Ud over fedt, så er protein også vigtigt for at vokse. Protein får hun f.eks. via æg, mælk, bønner/linser, nødder og forskellige kornprodukter. Det er derfor rigtig godt med de lidt grovere grødtyper som også indeholder flere fibre, I må f.eks. meget gerne give hende havregrød og øllebrød nu, ligesom hun så småt også kan begynde med lidt flerkornsgrød, som du kan lave ved at variere mellem forskellige typer mel, flager og gryn.
Derudover kan I f.eks. bruge forskellige bønner og linser som basis for forskellige grøntsager, når kartoffelmosen ikke altid er et hit. Prøv f.eks. at lave en mos af røde linser, eller du kan forsøge med kikærter. Du kan købe forskellige bælgfrugter på dåse, som er forkogte og klar til brug.
I skal også være opmærksomme på, hvordan I laver kartoffelmosen. Den kan nogle gange godt blive klæg, hvis man laver den med stavblender, hvor den bliver meget mere luftig med en håndmixer/piskeris eller kartoffelmoser. Så når hun vægrer sig mod kartoffelmos kan det godt handle om konsistensen, så prøv jer lidt frem.
I kan også lave mos af gulerod, blomkål, broccoli, squash - og så tilsætte mindre kartoffelmos for på den måde at vænne hende til gradvist at spise kartofler. I må faktisk også gerne lave kartoffelbåde i ovnen og så give hende en afkølet kartoffelbåd at sidde med og selv gumle på, hvis hun har lyst til det og kan finde ud af det - hvis ikke hun kan endnu, så kommer det inden for kort tid :)
Grøntsager som sætter gang i maven er normalt de fiberrige grøntsager - og når jeres datter får ekstra mange fibre, er det ...
... vigtigt, at hun også får ekstra vand, netop for at maven ikke stopper. Fibre er vigtigt for at holde gang i maven, men "de må ikke tørre ud", hvis man kan sige det sådan. De meget grønne grøntsager er gode - men også gerne forskellige rodfrugter. Hun må gerne få rodfrugter som f.eks. pastinak, persillerod, jordskokker, skorzonerødder, selleri, rødbede. Grøntsager som selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat, så det bør kun gives i små mængder - og bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen. Men prøv.
Giv også meget gerne forskellige typer kål - blomkål, hvidkål, spidskål, rosenkål, savoykål, grønkål... Eller brug lidt porrer, ærter, majs, grønne bønner.... Hun må faktisk få stort set alt nu, hvor hun er 6 måneder gammel. Tag udgangspunkt i de grøntsager, som I andre spiser og kog en mos til hende af dem.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra jeres nuværende plan, ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre indtil ca 06, hvor dagen begynder og I leger, tumler og hygger...
Morgen 7: Havregrød, evt. med lidt frugtmos som topping, frisk blød frugt i hånden at gumle på selv. Vand af kop.
Ammes og puttes til dagens første lur
Formiddag 9-9.30: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden og vand af kop.
I leger, hygger, tumler...
Frokost 11: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk og lignende i hånden, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur
Eftermiddag 14-14.30: Tilbydes frisk blød frugt i hånden og lidt frugtmos og vand af kop.
Storebror hentes fra skole...
Sen eftermiddag 16: Ammes og puttes til dagens 3. lur
Vågner, I leger, tumler, hygger...
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos og der begyndes også her med kød eller fisk i mosen, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
I leger, tumler, hygger...
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, gerne fra begge bryster og sover herefter videre - og begynder stille og roligt at kunne sove ca 5-6 timer til næste morgen uden mælk. Det vil sige sove fra f.eks. 23.30 til 05...
Som du kan se, så har jeg lavet en dagsplan ud fra jeres nuværende plan og rytme. Der er dog flere måltider hele dagen igennem og stadig indgår amning, som en fast del af jeres datters putteritual. Hun får på den måde både mere mad og stadig den mængde mælk og væske, som hun har behov for :)
Det er normalt, at børn kan stagnere lidt på deres vægtkurve, når de går fra at få mælk til at skulle spise mere rigtig mad. Men i takt med, at hun begynder at få skemad flere gange dagligt, og spiser mere og mere varieret, så vil hun højst sandsynligt begynde at tage på igen :) Tommelfingerreglen er, at hun skal fordoble sin fødselsvægt før hun bliver 6 måneder gammel, og det har hun næsten gjort. Hun ligger en smule over gennemsnittet i længde, men ligger under gennemsnittet i vægt, så når man ser på hende, så virker hun nok som en lidt lang slank baby, og det er naturligvis derfor læge og sundhedsplejerske holder lidt ekstra øje - det lyder dog okay :)
Har I min bog om børn og mad? Ellers vil jeg anbefale jer den - den skulle meget gerne lande i butikkerne i disse dage i en ny revideret udgave, og den guider jer igennem fra nu, og indtil jeres datter er 18 måneder gammel...
Jeg håber, at det hjælper lidt videre på vej :)
Rigtig meget held og lykke fortsat - og fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Baby sok med pulsmåler - hvad er det?
De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:
11. juni 2026 | Kost og ernæring | 5 mdr.
Kære Helen Vi kunne godt bruge lidt hjælp til madopstarten af vores pige,...
9. juni 2026 | Kost og ernæring | 7 mdr.
Kære Helen Vi har lillebror på 7 måneder, som trives. Dog har jeg et...
16. april 2026 | Kost og ernæring | 17 mdr.
Hej Helen Jeg søger lidt gode råd ift vores søns madvaner. Han har...
4. marts 2026 | Kost og ernæring | 8 mdr.
Vil kun ammes i søvn og afviser oftest flaske med MME
Kære Helen Jeg har en datter på 8,5 måneder, hvis våde bleer efterhånden er...
5. februar 2026 | Kost og ernæring | 3 mdr.
Hej Helen Jeg har læst, at NAN modermælkserstatning kaldes tilbage, og jeg...
Viden om børn:
Tilstoppet tårekanal
Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om, at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden, eller at øjnene konstant virker fugtige.
Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.
Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og...
Børn i bilen
Der er fem gode huskeregler, når du skal transportere dit barn i bilen:
1. Det er vigtigt at barnets autostol passer til både barn og bil. Tag derfor både barn og bil med, når du køber autostol.
2. Sørg for at autostolen sættes korrekt fast. Følg brugsanvisningen og stram selerne så godt til som muligt, så stolen er godt fastspændt til sædet i bilen.
3. Vælg bagudvendt autostol så længe som muligt. Det er mest sikkert for barnet.
4....
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.









