Brev:
Modermælkserstatning - ondt i maven?

Hej Helen,
Og endnu engang tak for dine brugbare svar på tidligere spørgsmål.
Vi kæmper stadig med vores datter og søvnen. Tit er vi vågne fra 19-01 om natten stadig og vi kan bare ikke få hende til at falde til ro. Hverken vugge, svøb, mad, barnevogn eller autostol kan få hende til at sove.
Hun er et flaskebarn og derfor er mit spørgsmål om det evt. kan skyldes problem med den modermælkserstatning hun får?
I starten fik hun allomin syrnet, men hun havde sjælendt afføring, så efter råd fra sundhedsplejerske har vi prøvet lactulose. Hun får ca. 3 ml om dagen. Det hjælper og hun har ca. afføring 1 gang om dagen.
Dog “prutter” hun meget af sin afføring ud, så det kommer med meget kraft og er meget tyndt og grønligt.
Et vennepar har haft lignede problemer med at få deres barn til at sove, men det hjalp for dem at ...
... skifte til NAN - en blanding af NAN pro og NAN sencilac.
Da det havde hjulpet for dem, tænkte vi også at prøve for at se om det kunne give os lidt ro om aftenen, men uden held.
Vi er dog ikke gået tilbage til allomin syrnet, da vi ikke vil “ødelægge” at hun nu har daglig afføring.
Generelt virker det til at hun har meget luft i maven - prutter rigtig meget. Bøvser under hvert måltid. Når hun presser er det ofte med lidt klynkeri eller gråd.
Vil det hjælpe os at prøve at skifte modermælkserstatning igen? Og hvad skal vi i så fald prøve? Ville det evt. kunne give lidt ro? Hvis det skyldes mavepine. Det er kun om aftenen at vi har problemet. Om dagen sover hun fint og godt i barnevogn og tager ca. 3 lure mellem 10-18 på alt mellem halvanden til 3 timer.
Hun tager fint på, så det er ikke et spørgsmål om sult.
Hilsen
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
8. marts 2026 | Sovevaner | 2 mdr.
Blanding af refluks, mavekneb, korte lure og amning
Kære Helen. Jeg har fulgt med nogle måneder, og nu er det tid til selv at...
6. marts 2026 | Sovevaner | 2 mdr.
Hej Helen. Jeg er mor til en dejlig pige på 10 uger. Da hun blev 8 uger...
2. marts 2026 | Sovevaner | 2 mdr.
Ammemønster, søvn og putteritual (uden pilatesbold)
Kære Helen Vi har en dejlig pige på knap 11 uger, hvor vi godt kunne bruge...
6. februar 2026 | Sovevaner | 3 mdr.
Sikring af familieliv med ked baby
Kære Helen Du kender jo til situationen fra mit sidste brev, og da min egen...
5. februar 2026 | Kost og ernæring | 3 mdr.
Hej Helen Jeg har læst, at NAN modermælkserstatning kaldes tilbage, og jeg...
Viden om børn:
RS virus
RS-virus eller respiratorisk syncytialvirus er i vintermånederne den hyppigste årsag til akut bronkitis hos små børn og RS-virus kan også udvikle sig til lungebetændelse.
RS-virus er meget smitsomt og det rammer typisk børn under to år og ofte er børnene under seks måneder. Det er især større søskende, som smitter de mindre søskende, som så kan blive rigtigt syge og kræve indlæggelse. RS-virus er dog sjældent livstruende og barnet kommer sig igen uden men.
De...
Vitaminer præmatur
Børn der er født præmaturt, det vil sige børn som er født før 37 uge, anbefales følgende kosttilskud:
D-vitamin - 10 mikrogram (400 IE) dagligt. D-vitamin gives som dråber, samt
Jerntilskud:
Fødselsvægt <1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt til 12 måneder
Fødselsvægt > 1500 gram: Ca. 8 mg jern dagligt i 6 måneder.
Børn som får mere end halvdelen af deres ernæring dækket af modermælkserstatning skal have ½ dosis jern, dvs. ca 4 mg hver dag...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Hej Helen
Igen må jeg ty til dig som fantastisk hjælper og rådgiver.
Min skønne søn på 11 måneder skal starte i dagpleje i morgen og jeg er virkelig i krig med mine følelser.
Øv altså. Helen, jeg har virkelig brug for et ærligt råd og jeg har brug for at få sat sindet lidt på lavt blus.
Mange kærlige hilsner
Mor til dreng på 11 måneder







