Annonce

Annonce

Brev:

2.5 år og sociale spilleregler


30. august 2020

Kategori:
Alder:
2 år, 6 mdr.

2.5 år og sociale spilleregler

Kære Helen.

Jeg har før skrevet til dig omkring min datters udvikling og adfærd. Jeg skrev bla om, at hun skulle starte institution hvilket nu er ved at være 4 mdr siden

Jeg skriver lige kort fortalt hvad vores udfordringer drejer sig om 😊

A er en glad og aktiv pige. Hun er lige startet i før-børnehaven som 2,4 år. Hun har været her i ca. 4 mdr. Der er nogle ting der udfordrer hende i forhold til de sociale spilleregler og meget uro i kroppen. Det foregår når hun ser noget de andre har hun gerne vil have, hvor hun løber hen og hiver det ud af hånden og løber væk. Derudover spiser hun også de andres mad fra madpakkerne hvis vi ikke er opmærksomme på om hun kommer for tæt på og går bevidst hen og drikker af de andres drikkedunke.

( selvom jeg giver hende en lækker, alsidig madpakke med, så er de andres bare mere spændende.. I dont know why.. Vi oplever det samme herhjemme, når vi spiser )

Hun bliver guidet i samspillet med andre børn.

Vi snakker om følelser og ansigtets udtryk i og uden for ”situationerne”: Glad, ked af det, sur, bange.

Hun sidder for bordenden på en sansepude og en skammel med en voksen på hver side til at guide hende når der spises madpakker.

Jeg / pædagogerne fortæller hende hvad hun gerne må i de situationer hun har brug for dette.

Vi mindsker krav situationer når det er muligt.

Vi laver piktogrammer for dagen som hun præsenteres for hver morgen når hun kommer.

Der en en pædagog som har en sanse motorisk baggrund, som giver hende dagligt massage og laver øvelser med hende og mulighed for afslapning flere gange om ugen

Men hun har fortsat svært ved at forstå de andres grænser, både verbalt og nonverbalt. Det virker som om hun søger reaktioner og samtidig forsøger at kopierer deres adfærd. Hvis de løber, løber hun efter selvom de siger Nej A Nej A stop A. Hun løber og griner og trænger dem oftest op i et hjørne og ender med at skubbe lidt eller give dem et kram. Vi følger efter og sætter ord på både over for A men også det andet barn der er en del af situationen.

Det fungerer bedst for A når hun er i en lille gruppe, og der er struktur på legen, så der er et ”mål” at forholde sig til. Eksempelvis; Dialogisk læsning, sanglege, ...


Annonce

... sansemotorik, gåtur mm.

Jeg forsøger mig så vidt det er muligt, at få en ugentlig fridag, så hun har 4 dage kun i børnehaven og jeg henter hende omkring 14- 15 tiden hverdag.

Jeg har fået mig fortalt, af en Sundhedsplejerske, at fiskeolie skulle være forebyggende for børn, som er meget hyperaktive... ( hvorvidt det hjælper, har jeg svært ved at bedømme, men jeg tør ikke stoppe med det, hvis det nu har en virkning på hende 😅)

Jeg er bare kommet dertil nu, hvor jeg er så frustreret og føler mig magtesløs. Jeg syntes jeg prøver alt, men det er så små fremskridt, at det føles som intet rigtig ændre sig.. Jeg har ikke lyst til at få gæster eller besøge folk med hende, da hun er så utilregnelig.. Forleden dag, blev jeg spurgt af en forældre fra bh, om min datter og hendes søn kunne lave en lege aftale og om de måtte tage hende med hjem... (Jeg tænkte bare åh nej) og snakkede videre og sagde det måtte vi lige finde ud af en dag.. Men sagen er, at jeg frygter for hvordan hun vil opfører sig, da hun overhoved ingen situations fornemmelse har og jeg frygter for det vil blive en dårlig oplevelse..

Oveni de udfordringer vi oplever, har hun fortsat lidt svært ved sproget. Hun "Mundånder” og har et talesprog der kan være svært at forstå (oplever dog at hun har et stort ordforråd og kan sætte ord på de basale behov) jeg har forsøgt at få en tid ved øre, næse hals læge, men der er en uendelig lang ventetid.

Helen, er det normal adfærd på en pige i den alder, er det blot en fase, eller vil det her udvikle sig og blive værre... Hvad skal jeg gøre, hvad har jeg gjort forkert 🤷🏼‍♀️Jeg har læst alle dine bøger, bla omkring børns udvikling, jeg har søgt og læst andre bøger for at finde viden og pædagogisk værktøjer til at gribe hende an.. jeg føler ikke jeg bliver klogere 🤷🏼‍♀️

Hvordan hjælper vi hende bedst muligt til at forstå de sociale spilleregler?
Hvor mange pauser skal hun tilbydes i løbet af en dag og hvad skal de indeholde?
Piktogrammer, hvor ofte og hvordan?
Sociale historier er måske for tidligt i forhold til hendes forståelse?

Hvad tænker du😊? Jeg glæder mig til at hører fra dig!

Hilsen A's Mor 🌺

Læs Helens svar »



Annoncer

Sponsorerede artikler

Sådan forebygger du bleudslæt

Sådan forebygger du bleudslæt – få jordemoderens anbefaling til bleskift

Når du står med dit nyfødte barn i armene for første gang, er der mange nye ting at forholde sig til – ikke mindst babypleje og bleskift. Det er helt naturligt at komme i tvivl og stille spørgsmål. Heldigvis ...

Læs mere her



Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:

21. oktober 2025 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Nedsmeltninger og trods

Kære Helen Vi oplever mange nedsmeltninger hos vores datter på 2 år og 4...

Læs hele brevet og Helens svar


22. juli 2025 | Kost og ernæring | 2 år, 11 mdr.

Madvaner hos 3-årig dreng

Kære Helen, Det er første gang, jeg skriver til dig, og der kommer...

Læs hele brevet og Helens svar


19. juli 2025 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Forberede barn på flytning

Kære Helen Jeg har brug for et godt råd til, hvordan vi forbereder vores...

Læs hele brevet og Helens svar


4. juli 2025 | Renlighed | 2 år, 5 mdr.

Hurtig pottetræning

Kære Helen Min datter er 2 år og 5 måneder, og det er nu på tide hun smider...

Læs hele brevet og Helens svar


10. april 2025 | Sovevaner | 2 år, 7 mdr.

Overgang ud af tremmeseng

Kære Helen. Vi søger råd til at få putning til at fungere. Vi har pga....

Læs hele brevet og Helens svar


Annonce

Viden om børn:

Tvillingefødsel

Det er altid noget ganske særligt at få et barn, men at få to på en gang er noget helt specielt.

En tvillingefødsel skal helst foregå på en specialafdeling, fordi der ved fødsel af to børn er større risiko for komplikationer. Cirka halvdelen af alle tvillingegraviditeter bliver afsluttet med planlagt kejsersnit, og når du er i 36. graviditetsuge, vil du ofte få svar på, hvorvidt du kan føde vaginalt, eller om det anbefales, at du føder ved planlagt kejsersnit.

Man...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex


Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.


Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusinde tak for dit svar på mit sidste brev vedrørende min dreng. Det varmede at blive mødt med forståelse og indsigt – i forhold til lige netop den problematik vi var i på daværende tidspunkt.

Venlig hilsen
Mor til dreng på 3 år


Annonce