Svar: Videre i søvnen
23. oktober 2018
Alder:
6 mdr.
Kære Maja
Tak for dit brev, og dejligt at høre, at du var glad for mit foredrag i Esbjerg og fik nogle input med dig hjem, som du kunne bruge :)
Hvis Laura vågner op efter 40 minutter og virker pylret, klatøjet, pjevser osv. og dermed tydeligt virker træt, så er det rigtig godt, at du hjælper hende videre i søvnen, for så har hun brug for at sove en længere lur. Men, hvis hun vågner efter 40 minutter og bare virker vågen, har klare øjne, smiler, pludrer og virker udhvilet og parat til at stå op, så er der ingen grund til at kæmpe med hende, så må du tage hende op - og i stedet må du så satse på at hendes anden lur bliver lidt længere :) Det er i princippet helt okay, at den ene lur varer 45 minutter, hvis den anden lur så varer 1.5-2 timer, og hun om natten sover fint, så hun samlet sover det, hun har behov for :) Og sover hun to meget korte lure, så har hun måske behov for en 3. lur, for at dagen ikke bliver for lang for hende...
Så ad 1) Om du skal forsøge at få hende videre i søvnen afhænger af, hvordan hun virker, når hun vågner. Og det er længe at forsøge i 30 minutter, hvis hun bare ligger og slapper af og virker glad. Det er dog helt okay, hvis hun nogle gange nyder blot at ligge og kikke i sin vogn, også selvom hun ikke sover. Det kan være dejligt afslappende og rart for hende - hun kan godt være i det som kaldes "stille årvågenhed", og her behøver du ikke tage hende op eller trille hende, nogle gange vil det være rigtig fint blot at lade hende ligge. Ligger hun under et træ i haven eller lignende, så vil hun måske nyde netop at ligge og kikke på bladende der bevæger sig i vinden eller kikke på solpletter og skygger der flytter sig :)
Ad 2) Hvis hun sover i din seng, så er det fint, at du nogle gange vælger at blive ligende hos hende til hun har passeret de ca. 30-40 minutter, hvor hun har tendens til at ville vågne op. Så kan du netop med din nærhed og beroligende hænder hjælpe hende videre med det samme, og før hun vågner for meget op.
Men du må også meget gerne forsøge at hjælpe hende videre, når hun ligger i f.eks. sin barnevogn. Her kan du med fordel være parat, når du ved, at hun har tendens til at vågne. Stille dig hos hende, evt. samle hendes hænder på brystkassen, så hun føler sig holdt, eller lade en beroligende hånd ligge på hende, så hun kan mærke dig, mærke din ro og tyngden fra dine hænder, eller du kan vælge at trille barnevognen lidt og på den måde lulle hende videre ind i søvnen. Og derefter kan du så gå fra hende igen, hvor hun så sover videre på egen hånd.
Nogle børn har også glæde af at sove i en sovepose. Det kan være en voksipose, drømmepose, sleepybag eller lignende - de findes i mange forskellige kvaliteter og til mange forskellige priser. En sovepose kan give hende følelsen af at være holdt, og det kan nogle gange gøre, at hun kommer lettere fra et søvnstadie til et andet - uden at det er dig der holder hende... :) Det bliver også koldere i vejret nu, så årstiden taler også for at forsøge med en sovepose...
Prøv at ligge mærke til, hvordan hun bevæger sig, når hun vågner op. vågner hun stille og roligt eller flagrer hun med armene, sparker med benene eller lignende? Hvis hun bevæger sine arme og ben, så kan det netop nogle gange hjælpe at hun føler sig holdt, så hun ikke kan "spjætte så meget" og dermed får vækket sig selv.
Når det er sagt, så har hun dog også en alder nu, hvor hun naturligt begynder at bruge sig selv mere motorisk og derfor kan hun også forsøge at skifte stilling når hunsover - at blive holdt kan derfor nogle gange også irritere hende, fordi hun ikke kan flytte på sig... Du må derfor prøve at fornemme, hvad hun vil have mest brug for med den alder, hun har nu og den udvikling, hun går igennem :)
Jeg håber, at du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske