Svar: Opstart af skemad/overgangskost
23. oktober 2018
Alder:
5 mdr.
Kære mor
Tak for dit brev :)
Det lyder som om, at I har ramt det helt rigtige tidspunkt at starte med skemaden på. Lillebror tager fint imod en halv dl. grød, kan sagtens finde ud af teknikken med at spise af en ske, og det lyder også som om, at hans mave fungerer fint - det er super godt :)
Jeg vil derfor foreslå dig, at du begynder at tilbyde ham skemad to gange dagligt, så han tilbydes ½ dl. til frokost og ½ dl. til aften. Det er bedre, at du giver ham ½ dl. to gange dagligt end 1 dl. på en gang. Når du giver ham to mindre måltider, så sikrer du, at der stadig er plads til mælk i maven, og derudover har du mulighed for at variere hans indtag, så han både tilbydes grød og grøntsagsmos. Og jeg vil netop anbefale, at du giver ham grød til frokost og grøntsagsmos til aften, så han nu vænnes til at spise begge dele.
Du må meget gerne variere mellem de forskellige grødtyper. Han kan f.eks. få majsgrød, risgrød, hirsegrød, boghvedegrød, quinoagrød. De tre sidstnævnte laves af flager, som gør grøden mere "fnugget" i konsistensen. Og du må gerne hen af vejen variere yderligere ved at komme forskellige frugtmos og bærmos på som topping. En grød kan smage meget forskeligt og se meget forskellig ud, alt efter om der er æblemos, sveskemos eller jordbær mos på...
Om aftenen kan du tage udgangspunkt i de grøntsager, som I andre spiser. Det kan være en god idé at starte med f.eks. kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli - så han starter med de lidt mildere grøntsager, og de skal koges og blendes, så konsistensen bliver cremet.
Der skal tilsættes fedtstof og mme til den hjemmelavede mad, og det vil være rigtig godt, at du sammen med skemaden tilbyder ham vand af en kop, så han også lærer at drikke vand. Det vil også være rigtig godt, at du forsøger at holde fast i spisetiderne hver dag, fordi det er med til at påvirke hans indre ur og fornemmelse for sult/mæthed. Det er således med til at gøre ham parat til at spise, når det er spisetid :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Tilbydes ½ dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping og vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur, måske omkring kl 13 - det afhænger af, hvor lang formiddagsluren er
Eftermiddag 16-16.30: Flaske
Sover dagens 3. lur, som ofte er dagens korteste lur
Aften 18: Tilbydes ½ dl. grøntsagsmos. Vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl 20 - igen afhænger tidspunktet dog af, hvornår han er stået op fra sin 3. lur
Sen aften 23-24: Drømmeflaske
Midt nat 03: Flaske - denne har de fleste børn stadig behov for, men i 6 måneders alderen kan den ofte trappes ud i takt med at indtaget af skemad og vand af af kop naturligt øges om natten.
Som du kan se, så er min dagsplan lavet sådan, at din dreng tilbydes skemad til frokost og aften, som en helt fast rytme. Flasken tilbydes med ca. 3.5 times mellemrum og indgår altid som en fast del af hans putteritual. Skemaden tilbydes, når han vågner og det betyder, at der ofte går ca 1-1.5 time imellem, at han tilbydes skemad og tilbydes mælk.
Når han bliver 6 måneder, vil det være rigtig fint, at du introducerer en morgengrød for ham, og stille og roligt skal han i den alder også igang med lidt mellemmåltider. Men han vil stadig have brug for sine flasker - det er først i 7 måneders alderen, at mellemmåltiderne kan begynde at erstatte en flaske :)
Jeg vil anbefale dig rigtig meget min bog "Helens bog om børn og mad". I den finder du dagsplaner, opskrifter, og guides igennem fra de første smagsprøver til mad i stykker og familiemaden. Du kan slå fødevarer op, hvis du er i tvivl om, hvad han må få hvornår og hvordan :) Den nyeste udgave er netop landet i butikkerne. Der står 3. udgave, 1. oplag 2018 i kolofonen :)
Fortsat god appetit! :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske