Brev:
Lillebror sover
23. oktober 2018
Alder:
2 år, 2 mdr.
Lillebror sover
Kære Helen
Jeg får næsten tårer i øjnene, når jeg skriver overskriften for min henvendelse.
Men, den er god nok - lillebror sover om natten!
Far putter fortsat, fordi det går så godt (og fordi storesøster foretrækker mig).
Først læser de to korte historier sammen i lænestolen, og så bliver lillebror lagt i sengen, hvor han får sunget godnatsang.
Bagefter sætter far sig i lænestolen og slapper af. Nogle gange har lillebror brug for at holde lidt i hånd eller at blive aet lidt på maven. Men de sidste par aftner er han faldet i søvn helt uden hjælp.
Og med et lille nus eller lidt holden i hånd nogle få gange om natten sover han så fint i sin seng. Det er simpelthen så vidundeligt og slet ikke til at forstå!
Jeg er naturligvis nervøs for, at det vender, og han pludselig begynder at vågne og skrige igen (han har tidligere været plaget af night terror). Men lige nu (efter bare en uges træning) går det virkelig over al forventning.
Tak for sparket i den rigtige retning :-) timingen viste sig heldigvis at være helt rigtig, og han er så dygtig og tillidsfuld.
Nu jeg har dig, vil jeg også lige nævne, at lillebror ind i mellem er begyndt at springe sin middagslur over. Indtil videre er det kun sket i weekenden. Typisk om søndagen. Hvis han har sovet rigtig godt om natten og måske en halv time længere om morgenen, er han slet ikke træt nok til at sove til middag.
Vi går med ham i barnevognen, som vi plejer. Men nogle dage tæller han bare sine fingre eller synger hele vejen (op til fem kvarter). Han slapper jo lidt af og er ikke ked af det eller pjevset om eftermiddagen. Han sover måske en halv time før, han ellers ville sove. Men han virker i balance og sover også godt den følgende nat.
Er der noget, vi skal gøre i den forbindelse?
Storesøster endte med at måtte droppe sin middagslur helt, da hun var 2 1/2 år, fordi personalet i vuggestuen ikke ville vække børnene. Og på den måde sov hun længere og længere lure i vuggestuen og faldt senere og senere i søvn om aftenen.
Heldigvis lader lillebrors pædagoger til at være mere fleksible, og vi har delt med dem, at han ind imellem springer luren over hjemme. Det har han dog ikke gjort hos dem endnu.
Kærlig hilsen
L