Svar: Baby vender sig på maven i søvne
23. oktober 2018
Alder:
6 mdr.
Kære A´s mor
Tak for dit brev og hvor er det dejligt at høre, at jeres dreng er begyndt at bruge sig selv så meget motorisk - selvom det naturligvis giver lidt udfordringer under søvnen lige nu:)
Der kan sagtens være tale om en periode. Der sker rigtig meget med ham både udviklingsmæssigt og mentalt, og det er helt naturligt, at han har svært ved at finde en god stilling at ligge i om natten. Selvom han om dagen begynder at være rigtig god til at trille omkring og flytte på sig, så er det rigtig svært at gøre det i søvne. Og han får sig naturligt lagt i stillinger, som han ikke mestrer at komme væk fra, og hvor han har brug for din hjælp :)
Du har helt ret i, at det nok begynder at irritere ham med babynest, fordi den forhindrer ham i at skifte stilling - og det er derfor rigtig godt, at du har fjernet denne og putter ham direkte i hans bedside grib. Det betyder naturligt, at han om natten så kan skifte stilling, og dreje rigtig meget omkring, men det er helt okay. Det er vigtigt, at du lader ham øve sig og ændre på sin stilling, når han sover - også selvom han så lige nu sover uroligt. Det er fordi, det er en ny og anderledes følelse for ham, og fordi han naturligt har en stor rastløshed og uro i kroppen på grund af den udvikling, som han går igennem.
Det er rigtig godt, at du bibeholder hans bedside crib, så længe han kan ligge i den. Fordi den giver mulighed for, at du kan berolige ham med dine hænder og netop med lidt lette kærtegn og "håndspålæggelse" kan hjælpe ham til ro, når han tumler rundt om natten. Det vil hjælpe ham på sigt, at du netop hjælper ham på denne måde, og det er rigtig godt, hvis du kan undgå at skulle tage ham op, begynde at gå rundt med ham eller lignende, ligesom det er rigtig godt, hvis du kan holde fast i, at han så vidt muligt skal blive i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor han sover.
Så længe han ikke selv kan finde ud af at komme fra mave til ryg, så vil det være rigtig godt, hvis du kan lægge ham på ryggen, når han sover - og du er vågen og kan se, at han har vendt sig. Så ja - det er en god idé at vende ham, når du ser det :)
Sundhedsstyrelsen skriver i deres pjece omkring forebyggelse af vuggedød: "Når spædbarnet selv kan vende sig og også gør det i søvne, må barnet gerne sove videre på maven".
Han lyder til lige at være på grænsen til at kunne det, men det kommer hurtigt, og du må gå ud fra, at han nok efterhånden er så stærk, at han godt selv kan vende, dreje, løfte hovedet og flytte på sig - og give lyd, hvis han har brug for din hjælp. Han lyder til at være motorisk rigtig godt igang :)
Med hensyn til tremmesengen, så vil denne måske kunne tages i brug, når han har lært at skifte stilling... derudover kan tremmesengen nogle gange kobles til forældresengen, ved at man tager den ene side af og sætter de to senge sammen. Man skal her naturligvis sikre sig, at han ikke kan trille ud af sengen eller komme i klemme mellem de to senge - det skal være sikkerhedsmæssigt forsvarligt. Men det giver mulighed for, at han kan blive puttet i sin tremmeseng, og stadig være ved siden af dig. Hvor længe I kan bruge hans bredside crib afhænger af, hvilken model I har - men det lyder som om, at den er stor nok til, at han fint kan bruge den lidt endnu :) Faktisk lyder det som om, at han lige nu ikke behøver noget der er større...
Håber du kan bruge dette lidt videre - rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske