Brev:
Hjælp om natten

Kære Helen
Endnu engang tak for gode råd og hurtigt svar.
Som jeg skrev sidst, er vi flyttet i nyt og større hus, og det er hele familien meget glade for. Og som jeg også skrev sidst, har begge børn været glade for at komme på eget værelse, og de har sovet helt utrolig flot de første uger.
Men det har ændret sig over de sidste to uger. Det var måske også lidt for godt til at være sandt 😊
Lillebror på to år sover fortsat okay. Han græder og har brug for hjælp med dynen eller andet 1-4 gange i løbet af natten. Primært i mellem kl. 23 og 01, hvor han lader til at sove ekstra uroligt. Men alt taget i betragtning, er det okay.
Alt er stadig meget nyt, og han har kun været tilbage i vuggestuen i knap to uger. Så der sker meget i hans liv lige nu.
Men storesøster, der, de sidste næsten to år, har sovet dejligt hele natten, er begyndt at vågne og komme ind til os. Jeg følger hende tilbage og sidder hos hende, til hun sover (det tager typisk 30 til 60 minutter). Det skal lige siges, at hun har været vant til at sove med en voksen på værelset, siden vi fik lillebror. Det var far i begyndelsen, men det sidste års tid har det primært været mig, der sov hos hende.
Når hun skal sove om aftenen, er det mig, ...
... der putter, og vi læser bog, og jeg sidder hos hende, og vi holder i hånd, til hun sover. Hun ved godt, jeg går, når hun er faldet i søvn. Alligevel vågner hun og henter hun mig kl. 02.30 (ret præcist) hver nat, og jeg følger hende tilbage og putter dynen om hende og sidder hos hende, til hun er faldet i søvn igen.
Tror du, det er en fase eller en reaktion på det nye? Vi flyttede for lidt over en måned siden, og hun reagerer typisk på bagkant. Sådan var det eksempelvis også med børnehavestart i sin tid. De første dage var sjove, og hun elskede alt det nye. Men efter nogle uger kom reaktionen, og hun blev rigtig ked af det, når vi afleverede.
Kan vi gøre noget, andet end at tale med hende om det?
Kombineret med lillebrors opvågninger er vi tvunget til at sove lidt på skift, og det vil vi selvfølgelig gerne ændre på.
Det skal også lige siges, at det er blevet mig, der fast putter storesøster, og far putter lillebror. Skal vi ændre på det?
Hun vil nemlig KUN have mig i løbet af natten, og det er ikke altid så praktisk. Men hun bliver meget ked af det, hvis far prøver at tage over, og derfor har vi føjet hende – også for ikke at risikere at vække lillebror.
Jeg håber, du kan hjælpe med gode råd.
Kærlig hilsen
L
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Forældre med børn på samme alder har også spurgt Helen Lyng Hansen om:
5. august 2025 | Kost og ernæring | 4 år, 8 mdr.
Kære Helen Vi kunne godt bruge noget hjælp ang. vores datter E på 4,5...
Viden om børn:
Ufrivillig natlig vandladning
Når børn tisser i sengen om natten, så kalder man det ufrivillig natlig vandladning, sengevædning eller Enuresis. Og der kan være flere årsager til at børn tisser i sengen om natten.
1. Arvelighed. Hvis mor og/eller far har tisset i sengen om natten, så er sandsynligheden for at barnet kommer til det større.
2. Hormoner. Det antidiuretiske hormon (ADH) udskilles fra hjernen om natten og skal nedsætte urinproduktionen om natten. Men nogle børn er lidt længere tid...
Øjenbetændelse
Øjenbetændelse kaldes også conjunctivitis. Det er betændelse i øjets bindehinde, som dækker indersiden af øjenlåget og det hvide af øjet.
Der er to former for øjenbetændelse - en mild og en svær.
Den milde øjenbetændelse opstår ofte hos forkølede børn. Øjet bliver let rødt, det løber i vand, og der kommer "gule klatter" i øjenkrogen, især efter søvn. Denne form for øjenbetændelse skyldes virus, som kun er lidt smitsom, og børn med denne form for øjenbetændelse må...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen
Det kan ikke siges for mange gange. Din bog om barnets søvn er helt fantastisk og hver gang jeg læser i den giver den mig ro i stedet for at stresse over at mit barn ikke nødvendigvis sover 16-20 timer i døgnet i en alder af 3 mdr, som man læser mange andre steder.
Hilsen mor til pige på 3 måneder



