Svar: Fortidlig født og pasning
Hej med dig
Det er en meget fin beskrivelse du har givet af din dreng og man får ud af dit brev en helt klar fornemmelse af, hvor følsomme netop fortidligt fødte børn kan være og hvor vigtigt det er at give dem en god støtte.
Jeg er fuldstændig enig med dig i at netop den tryghed din søn har og den måde han fungerer på idag, hænger sammen med at I også har været gode til at læse hans signaler og beskytte ham når nødvendigt.
Men som du selv skriver, så skal du jo også langsomt vænne dig til at han nu ikke længere er helt så følsom, som tidligere. Han vil sikkert stadig have behov for de lidt tætte omgivelser, hvorfor det er rigtig godt at han går i dagpleje og ikke i vuggestue. Ting tager dog tid og med alle børn følger dog en portion bekymring.
Du beskriver at han trives godt i dagplejen og har profiteret rigtig godt af at være der. Jeg får også fornemmelsen af at han kender sin farmor og farfar godt, selvom de ikke har passet ham før. Da I har været meget sammen i løbet af ugen, så går jeg ud fra at farmor også har fået en idé om hvad rytme din dreng har og hvordan hverdagen normalt ser ud ...
... for ham. Det vil være meget tryghedsskabende for ham, hvis hun kan forsøge at lave de samme rutiner som han er vandt til.
Jeg ser umiddelbart ikke grund til bekymring omkring at han skal være hos hende i løbet af dagen, han er jo vandt til at blive passet ude i dagtiden. Det vil dog være en god idé hvis I kan have hans barnevogn med, så han kan sove middagslur der, hvis det vil være genkendeligt for ham. Det vil dog sansynligvis også være en god idé at de er hos jer senere på dagen. Jeg vil foreslå at farmor og farfar prøver at passe tingene ind således at hans rutine igen ikke forstyrres. Det er f.eks. synd for ham at han falder i søvn på vej hen til jer, så han ikke kan sove på den tid han plejer, bliver overtræt og ked af det.
Samtidig vil jeg dog også sige at det er utroligt vigtigt at du føler dig tryg ved at din dreng passes og hvis du vil tage det mere roligt vel vidende at din dreng var hjemme hos jer selv, så synes jeg I skal vælge dette. Mon ikke farmor kan tage den dag ud af kalenderen, hun vil vel gøre alt for at få lov til at passe øjestenen?!
Jeg håber at I alle får en rigtig god dag:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Baby sok med pulsmåler - hvad er det?
De fleste forældre kender følelsen. Man har endelig lagt sin baby til at sove, lyset er slukket, og alligevel lister man tilbage et kvarter senere for lige at tjekke, om alt er, som det skal være. Netop derfor er en baby sok med pulsmåler blevet et oplagt valg for familier, der ønsker mere ro ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:
26. januar 2026 | Diverse | 6 mdr.
Påvirkning af trist mor på baby
Hej Helen Jeg har to overordnede spørgsmål, som jeg brændende ønsker svar og...
Viden om børn:
Optøning af spædbarnsmad
Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:
- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.
- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.
- Mad som har været...
Kejsersnit (Sectio Caesarea)
Kejsersnit er for nogle kvinder den bedste og eneste måde at føde barn på og det kan foregå akut eller planlagt. De fleste kejsernit foretages efter råd fra læge, men nogle kvinder ønsker også at få foretaget kejsersnit, selvom der ikke er lægelige grunde til det.
Når du føder ved kejsersnit, vil du enten blive fuldt bedøvet eller blive bedøvet med en nål i ryggen og du vil derudover få lagt et kateter op i din blære. Din mave bliver desinficeret og dækket med et sterilt klæde....
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen
Først og fremmest tusind tak for en rigtig god brevkasse, hvor vi som førstegangsforældre har fået svar på rigtig mange spørgsmål, bare ved at sidde og surfe lidt rundt i kategorierne. Dine gode svar har virkelig været en stor hjælp hele vejen igennem.
Bedste hilsner
Malene og Maria på 6 uger





