Svar: Flytning - 9 mdr.
7. april 2005
Alder:
9 mdr.
Kære Bonnie
Man hører ofte at det vil være beskyttende for barnet at sove hos forældrene, når man flytter; men jeg er nu ikke sikker på at dette altid er den bedste løsning. Nogle gange er det bedre at barnet fra starten sover på eget værelse og det synes jeg faktisk at I skal forsøge, med den alder Mingus har og sådan som du beskriver ham.
Med hensyn til flaskestop, så burde han ikke have behov for mælk om natten. Han er stor nok til at kunne tage sit behov om dagen og derfor skal du naturligvis være opmærksom på at han får tilbudt nok mad og drikke i løbet af dagen, så du kan tage det roligt om natten og sige til dig selv at han i hvert fald ikke er sulten. Tørstig kan han dog godt være, men så kan du tilbyde ham noget vand, som du også selv er inde på.
Jeg synes det er vigtigt at du ikke gør det hele på en gang, altså at han ikke både skal vænnes fra flaske, flytte, starte i institution osv. på en gang. Aldersmæssigt er han jo igang med seperationsfasen, så han har behov for ekstra megen tryghed og du må i den situation være den sikre og faste base.
Du har en lille månedstid til at lære ham at sove videre uden flaske og det burde umiddelbart ikke tage så lang tid. Du skal dog finde noget andet beroligende end flasken, som så kan blive det nye genkendelige og tryghedsskabende for ham frem over, noget som han også kan bruge på sit nye værelse.
Når I flytter, så prøv at lade ham sove i eget værelse. Det er klart at der kan være nye lyde osv. som kan forstyrre ham, men hvis han kan sove i den samme seng som nu, så er sengen genkendelig og 'kun' rummet vil være anderledes. Jeg synes det er et forsøg værd. Går det så ikke, så må han jo ind til dig, men umiddelbart tænker jeg at det vil gå fint, sikkert mere end du tror.
Fordelen ved at sove i eget værelse er også at du måske ikke lader dig forstyrre helt så meget af hans små lyde, således at han faktisk vil være i stand til at falde i søvn igen, der hvor du ellers ville give ham vand.
Bliver han voldsomt ked af det skal han naturligvis trøstes og der kan sagtens komme en reaktion på at starte institution, flytte osv. som giver en urolig søvn i en periode. Her må du så trøste ham så godt som muligt.
Prøv dog ikke at tage sorgerne på forskud, ofte går det jo meget bedre end vi forældre forestiller os:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske