Svar: Flytning - 9 mdr.
Kære Bonnie
Man hører ofte at det vil være beskyttende for barnet at sove hos forældrene, når man flytter; men jeg er nu ikke sikker på at dette altid er den bedste løsning. Nogle gange er det bedre at barnet fra starten sover på eget værelse og det synes jeg faktisk at I skal forsøge, med den alder Mingus har og sådan som du beskriver ham.
Med hensyn til flaskestop, så burde han ikke have behov for mælk om natten. Han er stor nok til at kunne tage sit behov om dagen og derfor skal du naturligvis være opmærksom på at han får tilbudt nok mad og drikke i løbet af dagen, så du kan tage det roligt om natten og sige til dig selv at han i hvert fald ikke er sulten. Tørstig kan han dog godt være, men så kan du tilbyde ham noget vand, som du også selv er inde på.
Jeg synes det er vigtigt at du ikke gør det hele på en gang, altså at han ikke både skal vænnes fra flaske, flytte, starte i institution osv. på en gang. Aldersmæssigt er han jo igang med seperationsfasen, så han har behov for ekstra megen tryghed og du må i den situation være den sikre og faste base.
Du har en lille månedstid til at lære ham at sove videre uden flaske og det burde umiddelbart ...
... ikke tage så lang tid. Du skal dog finde noget andet beroligende end flasken, som så kan blive det nye genkendelige og tryghedsskabende for ham frem over, noget som han også kan bruge på sit nye værelse.
Når I flytter, så prøv at lade ham sove i eget værelse. Det er klart at der kan være nye lyde osv. som kan forstyrre ham, men hvis han kan sove i den samme seng som nu, så er sengen genkendelig og 'kun' rummet vil være anderledes. Jeg synes det er et forsøg værd. Går det så ikke, så må han jo ind til dig, men umiddelbart tænker jeg at det vil gå fint, sikkert mere end du tror.
Fordelen ved at sove i eget værelse er også at du måske ikke lader dig forstyrre helt så meget af hans små lyde, således at han faktisk vil være i stand til at falde i søvn igen, der hvor du ellers ville give ham vand.
Bliver han voldsomt ked af det skal han naturligvis trøstes og der kan sagtens komme en reaktion på at starte institution, flytte osv. som giver en urolig søvn i en periode. Her må du så trøste ham så godt som muligt.
Prøv dog ikke at tage sorgerne på forskud, ofte går det jo meget bedre end vi forældre forestiller os:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske
Annoncer
Sponsorerede artikler
Få det perfekte, glødende og sunde look med Skøn Skincare
Hvis du ønsker at nyde velvære og luksus uden parfume, er der heldigvis mange lækre produkter, der kan give dig denne oplevelse. Gravide, småbørnsforældre og personer med parfumeallergi har ofte problemer med at finde produkter, der giver velvære og luksus uden parfume. Her introduceres SKØN ...
Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:
26. januar 2026 | Diverse | 6 mdr.
Påvirkning af trist mor på baby
Hej Helen Jeg har to overordnede spørgsmål, som jeg brændende ønsker svar og...
Viden om børn:
Sushi til børn
Børn må gerne få sushi - men der er nogle ting du skal overveje:
- Fisken der bruges skal have været frosset ned til - 20 grader i mindst 24 timer. Der kan forekomme parasitter i fisk og disse dræbes ved frysning.
- Sushien skal fremstilles under hygiejniske forhold. Den bør spises samme dag som den er lavet og køber du den færdigpakket skal du være opmærksom på korrekt opbevaringstemperatur og holdbarhedsdato.
- Børn under 3 år må højst spise 25...
Bedsteforældre
Det er dejligt at have bedsteforældre og for de fleste børn og børnefamilier spiller bedsteforældrene en stor rolle.
Bedsteforældre kan være ressourcepersoner, der træder til og hjælper jer i hverdagen med de praktiske opgaver. De vil ofte også gerne hjælpe med børnepasning, hvis I forældre har brug for lidt tid for jer selv.
Børn har glæde af at kende deres bedsteforældre, det er vigtigt for børn at kende deres historie og det er dejligt for dem at have...
Svartidsbarometer
Gratis nyhedsbrev
med nye præmier hver måned
Din e-mail adresse bliver hos os. Nyhedsbrevet udsendes ca. 1 gang om ugen. Læs mere.
Det siger medlemmerne ...
Kære Helen.
Tak for alle dine gode brugbare svar. Min lille dreng stortrives og jeg nyder ham så uendelig meget.
Jeg må sige dig at du giver gode konkrete råd og i din vejledning kan man mærke din store interesse og enorme faglige ekspertise. Du er en fantastisk sundhedsplejerske og jeg er så glad for at have fundet dig.
Mange hilsner
Pernille, mor til dreng på 6 måneder





