Svar: Salt i mad
7. april 2005
Alder:
7 mdr.
Kære Pia
Vedr. salt i maden så lyder retningslinierne at børns mad normalt ikke skal tilsættes salt. børn kan dog godt spise med af familiens grøntsager, hvis disse er kogt i alminelig letsaltet vand. Saltet smør er således også i orden, men barnet får på den måde den mængde salt det har behov for og man skal ikke tilsætte ekstra.
Overgangen fra moset mad til små stykker klares nemmest ved at man i stedet for f.eks. at blende grøntsager begynder kun at mose dem med en gaffel og når barnet kan klare dette, kan man begynde at give mad af små stykker. De fleste børn vil kunne begynde at tygge når de er 8 mdr. Nogen lidt før, nogen lidt senere. Et barn i den alder vil dog sjældent kunne indtage sit behov ved kun at få mad i små stykker, hvorfor det vil være en god idé at man i begyndelsen giver lidt af hvert, altså at man ved siden af tilbudet om mad i stykker også sørger for at give barnet noget skemad.
Mellemmåltider til et barn på 7½ mdr kan sagtens være et stykke frugt eller et stykke brød at sidde med i hånden. Det kan også være en lille portion A38 med frugtmos eller yoghurt. Bær kan også være gode, f.eks. kan du prøve med jordbær, som din datter også selv kan prøve at sidde med.
Når man ammer ved man jo aldrig held hvor meget barnet egentlig får, men hvis du ammer 5 måske 6 gange i døgnet stadig væk så får din datter nok ca 1 liter mælk. Hvis du ammer mindre får hun måske 700ml. Barnet får ofte mere end forældrene tror. Du kan ikke gå ud fra at den mængde du evt. malker ud svarer til den mængde hun får og umiddelbart synes jeg ikke du skal forsøge at beregne mængden. Det er langt bedre at du tilbyder hende brystet og tror på at hun har en fin naturlig evne til at kunne regulere sit behov selv.
Når hun tilbydes vand til et måltid, så lad hende igen drikke som hun gerne vil, dog ikke så meget at vandet ender med at tage pladsen op for anden mad - det er jo en meget individuel vurdering. Et lille glas vand til hvert måltid er okay, eller lidt mælk, hvis du ikke ammer så meget.
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske