Svar: Udvikling 9 1/2 mdr
7. april 2005
Alder:
9 mdr.
Hej Rikke
Det lyder som om din datter er rigtig godt i gang med at udvikle sig på alle måder:o)
For det første er det rigtig fine tegn til at kravle at din datter stiller sig i kravlestilling og står og rokker og du må meget gerne hjælpe hende op i denne stilling og også hjælpe hende med at rokke. Der skal rokkes mange gange før hun så pludselig selv finder ud af at flytte sine hænder og du skal ikke begynde at flytte på hendes hænder og ben, det kommer lige pludselig.
Jeg vil beskrive udviklingen og behovet for stimulation i forhold til de forskellige sanser og i forhold til hendes alder. Jeg tænker på alderen 9-12 mdr.
Følesansen: Hænderne bruges nu mere end munden til at undersøge med. Pejefingeren stikkes frem og bruges til at berøre mange ting med og det er vigtigt at give barnet så mange berøringsmæssige muligheder som muligt. et betyder at du gerne må tage hende med ud, grave i sand, bage brød og lade hende mærke dejen osv. Hun udvikler også pincetgreb og skal tilbydes mad i små stykker, så dette greb udvikles yderligere.
Hun har også behov for masser at kys og kram, at blive kildet, få lidt massage, bade og mærke vanden osv.
Balance-/bevægesansen: Stimuleres når barnet lærer at komme fra liggende stilling til siddende og omvendt. Det er vigtigt at lokke som du gør og få barnet til at bevæge sig efter ting. Det kan f.eks. være trækkedyr, som trækkes hen over gulvet, eller en bold i spiller med. Det kan også være en vogn der skubbes foran sig. Det er en rigtig god idé at gynge barnet, så at anskaffe sig en babygynge kan varm anbefales og det kan også være en idé at lave 'tumlelege' på en tyk madras.
Hørelsen og sproget: Stimuleres f.eks. når barnet synges for og når der fortælles historier. Det er en rigtig god idé at synge sange med forskellige fakter, barnet kan vinke, klappe kage, lege borte tit tit og kan også begynde at sige forskellige lyde og lære f.eks. dyrens lyde gennem bøger. Hun forstår rigtig meget og du kan godt bede hende om at hjælpe til med visse ting, f.eks. at trække armen, når hun skal have trøje på, eller løfte numsen, når hun skal skiftes.
Synet: Jo mere din datter bevæger sig rundt jo mere lærer hun at vurdere afstand til forskellige ting og tage fat i noget og lege. Hun undersøger rigtig meget og lærer meget derved. Puttekasser, byggebægre, pejebøger, trækkedyr, bolde osv. er gode ting i forhold til hendes alder.
Det blev til lidt mere end bare det at gå, men mon ikke du kan bruge lidt af ovenstående:o)
Fortsat held og lykke med hende.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske